Nestlé opretter institut for plastforskningNestlés nye institut for emballagevidenskab, som er en del af Nestlés globale forskningsorganisation, vil blive placeret i Lausanne, Schweiz. Det vil beskæftige omkring 50 mennesker og inkludere et to

Nestlé opretter institut for plastforskning

Verdens største fødevarevirksomhed, Nestlé vil forske yderligere i brugbare, sikre og miljøvenlige emballageløsninger på det kommende Nestlé Institute of Packaging Sciences i Schweiz

Etableringen af instituttet er et yderligere skridt for at nå virksomhedens egen forpligtelse til at gøre al Nestlés emballage genanvendelig inden 2025.

Nestlé topchef, Mark Schneider, har sat emballage og plast højt på Nestlés bæredygtighedsagenda, og han peger på, at Nestlé med dette initiativ ønsker at sætte en vigtig dagsorden:

- Vi ønsker at være førende inden for udvikling af de mest bæredygtige emballageløsninger til vores mad- og drikkevarer. For at opnå det forbedrer vi vores forskningskapacitet til at udvikle nye emballeringsmaterialer og løsninger for at imødegå det voksende affaldsproblem, især plastik. Vi sigter mod at minimere vores indvirkning på det naturlige miljø – og samtidig levere endnu bedre produkter.

Nestlés nye institut for emballagevidenskab, som er en del af Nestlés globale forskningsorganisation, vil være placeret i Lausanne, Schweiz. Det vil beskæftige omkring 50 mennesker og inkludere et topmoderne laboratoriekompleks samt faciliteter til hurtig prototyping.

Nestlé er i forvejen den virksomhed, der forsker mest i ernæring og fødevarer – Nestlé beskæftiger 5.000 forskere og bruger hvert år ca. 11 mia. kr. på ernærings-, fødevare- og sundhedsforskning.

I tæt samarbejde med Nestlés globale forskning- og udviklingsnetværk, akademiske partnere, leverandører og iværksættere vil instituttet evaluere sikkerheden og funktionaliteten af forskellige bæredygtige emballagematerialer. Forskningsfokusområder vil omfatte genanvendelige, biologisk nedbrydelige eller kompostbare, polymere materialer, funktionelt papir samt nye emballagekoncepter og teknologier for at øge genbruget af plastemballage. De nye løsninger bliver testet i forskellige produktkategorier, før de rulles ud i Nestlés globale portefølje af produkter, der spænder lige fra kaffe og chokolade til veganske produkter og avanceret hospitalsernæring.

Fra After Eight til Oscarfond
Også i Danmark og de øvrige nordiske landearbejder Nestlé på højtryk på at reducere miljøpåvirkningen i sin produktion – Nestlé har fond- og saucevirksomheden OSCAR på Sjælland. Den producerer bl.a. økologiske saucer og fonder til danske kvalitetsrestauranter og detailhandel.

- Vi opgør nu al emballage fra vores produktportefølje på alle nordiske produktionsenheder, herunder OSCAR, for at kunne handle præcist og effektivt på udfordringen. Emballageudfordringen er en alvorlig og vigtig miljøproblematik, som vi adresserer på alle vores fabrikker i Nestlé. Vi har som mål, at 100 procent af vores emballage er genanvendelig inden 2025, og vi vil også markant øge brugen af genbrugt materiale i vores emballager, siger Cathrine Suter Ossborn, Nordic Head of Communications.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 580 mia. kr. Virksomhedens formål er at øge livskvaliteten og bidrage til en sundere fremtid. Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr gennem hele deres liv.

Nestlés mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som fx OSCAR. Nestlé bygger sin strategi på ernæring, sundhed og velvære. Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

-lipe

10/12 2018
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje