Nestlé fremskynder klimaindsats

Nestlé fremskynder klimaindsats

Verdens største fødevarevirksomhed vil fjerne al udledning af drivhusgasser fra virksomheden inden 2050

Der skal ikke være drivhusgas-udledning fra Nestlé i 2050 (netto). Overhovedet. 

Det annoncerede verdens største fødevarevirksomhed den 12. september, hvor virksomheden redegjorde for sin ambition.
Dermed forpligter Nestlé sig til det mest ambitiøse mål i Parisaftalen: at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 °C. Nestlé vil underskrive 'Business Ambition for 1.5°C´ inden FNs klimatopmøde 23. september.

Dermed fremskynder virksomheden sin indsats for klimaændringer, bygget på 10 års arbejde med at reducere udledningen af drivhusgasser.

I de sidste fire år har Nestlé tilpasset sine mål med videnskabsbaserede mål for at holde temperaturstigningen under 2 °C.
I løbet af de næste to år vil virksomheden fastlægge en tidsbunden plan, der inkluderer de foreløbige mål, der er i overensstemmelse med 1,5 °C-vejen.

Nestlé vil hvert år gennemgå sine fremskridt for at sikre, at man er på rette spor.
- Klimaforandringer er en af de største trusler, som vi står over for som samfund. Det er også en af de største risici for vores forretnings fremtid, siger Mark Schneider, administrerende direktør for Nestlé.
Han uddyber:

- Vi løber tør for tid i kampen for at undgå de værste effekter af den globale opvarmning. Derfor sætter vi en dristigere ambition om at nå frem til en fremtid, hvor vi netto ikke udleder drivhusgasser - det, vi kalder 'netto nul'. Når vi udnytter Nestlés globale ressourcer og branchekendskab ved vi, at vi kan gøre en forskel i betydelig skala. Vores rejse til netto nul er allerede begyndt. Nu fremskynder vi vores indsats.

Fra emballage til opskrifter
For at nå målet vil Nestlé frem til 2050 blandt andet:

Fremskynde ændringen/transformationen af produkterne i overensstemmelse med forbrugertendenser og forbrugervalg.
Lancere flere produkter, der har et bedre miljøaftryk og bidrager til balanceret kost. Det betyder f.eks. flere plantebaserede mad- og drikkevarer.
Gå over til alternative emballagematerialer
Ændre opskrifter til sine produkter ved hjælp af mere klimavenlige ingredienser.
Bruge 100 procent vedvarende elektricitet i sine fabrikker, lagre, kontorer og logistikcentre.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed med en årlig omsætning på ca. 603 mia. kroner, og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året.

Virksomheden er til stede i 189 lande i verden og har 308.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling.

Nestlé tilbyder en bred vifte af produkter og serviceydelser til mennesker og kæledyr , og de mere end 2.000 mærker spænder fra globale brands som Nescafé, Nespresso, Nesquik, After Eight, Purina Petfood, NAN, Cheerios og Kit Kat til lokale favoritter som f.eks. OSCAR.
Nestlé har hovedkontor i den schweiziske by Vevey, hvor den blev grundlagt for mere end 150 år siden.

-lipe

16/9 2019
  • Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    emballage ›Kollektivordningerne Emballageretur og ERP Denmark lancerer affaldsanmodning.dk. Portalen skal gøre det nemt for virksomheder, der selv er slutbrugere i forhold til producentansvaret, at søge om økonomisk kompensation
  • Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    emballage ›Der er fokus på de konkrete konsekvenser af både nuværende og kommende regler på emballageområdet, når Grakom afholder Emballagedagen den 5. november
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder