Mærkevareleverandørerne:  Udvidet produktansvar er lidt af en gave-Det er positivt, at emballagens betydning i forsyningskæden bliver større end nogensinde, siger direktør i Mærkevareleverandørerne, MLDK, Niels Jensen.

Mærkevareleverandørerne: Udvidet produktansvar er lidt af en gave

Det kan give flere forskellige udfordringer for virksomheder, når de får udvidet ansvar for emballagens bæredygtighed i værdikæden. Men det kommende EU-direktiv vil også hjælpe med at tænke et internationalt flow ind i forsyningskæden, som f.eks. CHEP gør med sine paller, mener direktøren for MLDK

Når EU's producentansvarsdirektiv træder i kraft, betyder det, at flere danske producenter og fremstillingsvirksomheder får et udvidet ansvar for emballagens bæredygtighed i værdikæden.

I Danmark træder det udvidede producentansvar for emballage i kraft den 1. januar 2025, men i langt de fleste EU-lande med eksisterende producentansvar trådte de fælles EU-regler i kraft allerede den 1. januar i år. 

Derfor vil mange virksomheder på tværs af værdikæden fra producenter til detailhandlen allerede her i 2023 mærke, at emballagens betydning bliver større end nogensinde før i forsyningskæden - og det er positivt, mener direktør i Mærkevareleverandørerne, MLDK, Niels Jensen.

-Det kan virke som en potentiel hæmsko for danske virksomheder med et udvidet ansvar for emballage. Det er dog i virkeligheden lidt af en gave, at vi med direktivet får flere fælles standarder og transparens i forsynings-kæden på tværs af lande, siger han og uddyber:

-På den måde bliver det enklere at leve op til kravene for f.eks. grøn omstilling, og det vil tillige hjælpe virksomheder til at tænke et internationalt flow ind i deres lokale forsyningskæde. Det vil kun sikre en mere effektiv forsyningskæden.

Pallen som et effektivt værktøj
EU-direktivet forventes således også at være med til at fremskynde den grønne omstilling, som mange virksomheder allerede er i gang med - bl.a. med den danske genanvendelige og CO2-neutrale plastikpalle-løsning CHEP Q+.

 Projektchef hos CHEP, Vicki Blom Semelin

-Som alle CHEP-paller er ’Q+’ baseret på et internationalt flow og en cirkulær forretningsmodel. Og set i lyset af EU-direktivet med udvidet producentansvar bliver disse kombinerede egenskaber mere og mere relevante for danske virksomheder i forsyningskæden. De som allerede er en del af dette setup, kan dog med ro i maven konstatere, at de faktisk er på forkant med udviklingen. Det er det signal, vi får fra virksomhederne, som samtidig glæder sig over, at de kan spore emballagen, og at fortidens praktiske udfordringer ikke længere er et tema, fortæller Projektchef hos CHEP, Vicki Blom Semelin.

Mærkevareleverandørens direktør nævner også pallen som et effektivt værktøj til effektivisering, optimering og bæredygtighed:

-Det giver god mening at kigge på f.eks. pallen som et værktøj til at skabe et effektivt logistisk set up til sin forsyningskæde. Nogle import- eller eksportvirksomheder kan nok godt kan bibeholde sit nuværende lokale setup, hvis de har god fleksibilitet i deres nuværende processer. Men langt de fleste virksomheder søger givetvis efter en måde at ressourceoptimere på og sikre fortsat høj kvalitet – og samtidig finde en genvej til mere bæredygtighed. Og her kommer løsninger typisk kendt fra internationale flows til sin ret.

-lipe

 

18/4 2023
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning