Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

Aflevér de tomme mælkekasser og støt Arla Fondens arbejde med at få børn og unge i køkkenet

Sådan lyder beskeden fra Arla, som er i fuld gang i slutspurten af sin kampagne for at indsamle så mange af de velkendte grønne mælkekasser som muligt.

Og jo flere kasser der kommer ind, jo bedre er det for både miljøet og for danske børn.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse. 

Her hedder det videre at de velkendte kasser er solidt bygget og sagtens kan holde i 20 år, hvorved alle "hjemvendte"  mælkekasser, dermed reducerer behovet for at producere en ny af slagsen.

Samtidig donerer Arla fem kroner per ekstra kasse til Arla-fonden, der arbejder for at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og mere bæredygtige madvaner.

- Når man bevæger sig rundt i både institutioner, hos familie og venner eller ser på de knallerter, der kører forbi, er det tydeligt at rigtig mange, der er glade for at bruge Arlas ikoniske grønne mælkekasser.

- Det kan jeg som direktør for Arla Danmark godt føle mig lidt stolt over. Men det ændrer ikke ved, at vi meget gerne vil have mælkekasserne hjem, så Arla kan bruge dem igen.

- Det er klart det bedste for miljøet, og derfor håber jeg, at alle danskere vil kigge en ekstra gang på loftet og i garagen for at se, om der skulle stå en mælkekasse eller to, som kan afleveres, siger administrerende direktør for Arla Danmark, Henrik Lilballe Hansen.

Kan være farlige
Det er også begrundelsen for, at Arla i perioder gør noget ekstra for at få mælkekasserne hjem.

Blandt andet ved at donere 5 kroner til Arla Fondens aktiviteter for hver ekstra mælkekasse, der bliver leveret tilbage i 2024.

Aflevering kan ske på Arlas indsamlingsstationer, som er opsat ved udvalgte supermarkeder og på genbrugspladser over hele landet, så det burde være muligt at finde et sted i nærheden, hvor man kan aflevere overskydende mælkekasser.

- Det bedste rent miljømæssigt er, at Arla kan bruge kasserne igen og igen. Samtidig oplever vi nogle gange, at mælkekasserne bliver brugt uhensigtsmæssigt ikke mindst i børneinstitutioner, og det er vi kede af.

- Kasserne er beregnet til mælk og fløde og ikke til at klatre på, så det er endnu en grund til, at vi gerne vil have dem tilbage, siger Henrik Lilballe Hansen.

Ingen knallertrøverier
Han forventer på ingen måde, at alle kasserne kommer tilbage, og han understreger da også, at det vigtigste for ham er, at de bliver brugt fornuftigt.

- I Arla kan vi jo bruge kasserne til det, de oprindeligt er lavet til, men det vigtigste for mig er sådan set, at de bliver brugt, så det ikke har været spild af CO2 at producere dem. Derfor går vi heller ikke rundt og konfiskerer kasser fra almindelige menneskers Puch Maxi, siger Henrik Lilballe Hansen.   

Den ekstraordinære mælkekasseindsamling slutter med udgangen af 2024, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at Arla også fremover gerne vil have sine mælkekasser tilbage.

-hawin

Om mælkekasseindsamlingen

•Arla producerer hvert år 250.000 nye mælkekasser som erstatning for slidte og forsvundne mælkekasser

•Mælkekassernes levetid er estimeret til 20 år

•Arla donerer 5 kr. per ekstra indsamlet mælkekasse til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.

•Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fondens arbejde med at inspirere børn og unge til gode, sunde og mere bæredygtige madvaner gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.

•Arla Fonden arrangerer eksempelvis Madlejr, hvor 6.-8. klasser kan komme på madlejrskoler, og Madværksteder ude på skolerne. Arla Fonden udgiver også den årlige rapport Børn, Unge og Mad.

3/12 2024
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art
  • Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    emballage ›Kollektivordningerne Emballageretur og ERP Denmark lancerer affaldsanmodning.dk. Portalen skal gøre det nemt for virksomheder, der selv er slutbrugere i forhold til producentansvaret, at søge om økonomisk kompensation
  • Industrielt print af bølgepap skudt i gang

    Industrielt print af bølgepap skudt i gang

    emballage ›CorrPRESS iB17, er næste generations inkjet-printer fra Canon. Den er udviklet til industriel produktion af bølgepapemballage og kan printe op til 8.000 m2 i timen
  • Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    emballage ›Der er fokus på de konkrete konsekvenser af både nuværende og kommende regler på emballageområdet, når Grakom afholder Emballagedagen den 5. november
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards