Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

Aflevér de tomme mælkekasser og støt Arla Fondens arbejde med at få børn og unge i køkkenet

Sådan lyder beskeden fra Arla, som er i fuld gang i slutspurten af sin kampagne for at indsamle så mange af de velkendte grønne mælkekasser som muligt.

Og jo flere kasser der kommer ind, jo bedre er det for både miljøet og for danske børn.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse. 

Her hedder det videre at de velkendte kasser er solidt bygget og sagtens kan holde i 20 år, hvorved alle "hjemvendte"  mælkekasser, dermed reducerer behovet for at producere en ny af slagsen.

Samtidig donerer Arla fem kroner per ekstra kasse til Arla-fonden, der arbejder for at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og mere bæredygtige madvaner.

- Når man bevæger sig rundt i både institutioner, hos familie og venner eller ser på de knallerter, der kører forbi, er det tydeligt at rigtig mange, der er glade for at bruge Arlas ikoniske grønne mælkekasser.

- Det kan jeg som direktør for Arla Danmark godt føle mig lidt stolt over. Men det ændrer ikke ved, at vi meget gerne vil have mælkekasserne hjem, så Arla kan bruge dem igen.

- Det er klart det bedste for miljøet, og derfor håber jeg, at alle danskere vil kigge en ekstra gang på loftet og i garagen for at se, om der skulle stå en mælkekasse eller to, som kan afleveres, siger administrerende direktør for Arla Danmark, Henrik Lilballe Hansen.

Kan være farlige
Det er også begrundelsen for, at Arla i perioder gør noget ekstra for at få mælkekasserne hjem.

Blandt andet ved at donere 5 kroner til Arla Fondens aktiviteter for hver ekstra mælkekasse, der bliver leveret tilbage i 2024.

Aflevering kan ske på Arlas indsamlingsstationer, som er opsat ved udvalgte supermarkeder og på genbrugspladser over hele landet, så det burde være muligt at finde et sted i nærheden, hvor man kan aflevere overskydende mælkekasser.

- Det bedste rent miljømæssigt er, at Arla kan bruge kasserne igen og igen. Samtidig oplever vi nogle gange, at mælkekasserne bliver brugt uhensigtsmæssigt ikke mindst i børneinstitutioner, og det er vi kede af.

- Kasserne er beregnet til mælk og fløde og ikke til at klatre på, så det er endnu en grund til, at vi gerne vil have dem tilbage, siger Henrik Lilballe Hansen.

Ingen knallertrøverier
Han forventer på ingen måde, at alle kasserne kommer tilbage, og han understreger da også, at det vigtigste for ham er, at de bliver brugt fornuftigt.

- I Arla kan vi jo bruge kasserne til det, de oprindeligt er lavet til, men det vigtigste for mig er sådan set, at de bliver brugt, så det ikke har været spild af CO2 at producere dem. Derfor går vi heller ikke rundt og konfiskerer kasser fra almindelige menneskers Puch Maxi, siger Henrik Lilballe Hansen.   

Den ekstraordinære mælkekasseindsamling slutter med udgangen af 2024, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at Arla også fremover gerne vil have sine mælkekasser tilbage.

-hawin

Om mælkekasseindsamlingen

•Arla producerer hvert år 250.000 nye mælkekasser som erstatning for slidte og forsvundne mælkekasser

•Mælkekassernes levetid er estimeret til 20 år

•Arla donerer 5 kr. per ekstra indsamlet mælkekasse til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.

•Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fondens arbejde med at inspirere børn og unge til gode, sunde og mere bæredygtige madvaner gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.

•Arla Fonden arrangerer eksempelvis Madlejr, hvor 6.-8. klasser kan komme på madlejrskoler, og Madværksteder ude på skolerne. Arla Fonden udgiver også den årlige rapport Børn, Unge og Mad.

3/12 2024
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert