Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

Aflevér de tomme mælkekasser og støt Arla Fondens arbejde med at få børn og unge i køkkenet

Sådan lyder beskeden fra Arla, som er i fuld gang i slutspurten af sin kampagne for at indsamle så mange af de velkendte grønne mælkekasser som muligt.

Og jo flere kasser der kommer ind, jo bedre er det for både miljøet og for danske børn.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse. 

Her hedder det videre at de velkendte kasser er solidt bygget og sagtens kan holde i 20 år, hvorved alle "hjemvendte"  mælkekasser, dermed reducerer behovet for at producere en ny af slagsen.

Samtidig donerer Arla fem kroner per ekstra kasse til Arla-fonden, der arbejder for at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og mere bæredygtige madvaner.

- Når man bevæger sig rundt i både institutioner, hos familie og venner eller ser på de knallerter, der kører forbi, er det tydeligt at rigtig mange, der er glade for at bruge Arlas ikoniske grønne mælkekasser.

- Det kan jeg som direktør for Arla Danmark godt føle mig lidt stolt over. Men det ændrer ikke ved, at vi meget gerne vil have mælkekasserne hjem, så Arla kan bruge dem igen.

- Det er klart det bedste for miljøet, og derfor håber jeg, at alle danskere vil kigge en ekstra gang på loftet og i garagen for at se, om der skulle stå en mælkekasse eller to, som kan afleveres, siger administrerende direktør for Arla Danmark, Henrik Lilballe Hansen.

Kan være farlige
Det er også begrundelsen for, at Arla i perioder gør noget ekstra for at få mælkekasserne hjem.

Blandt andet ved at donere 5 kroner til Arla Fondens aktiviteter for hver ekstra mælkekasse, der bliver leveret tilbage i 2024.

Aflevering kan ske på Arlas indsamlingsstationer, som er opsat ved udvalgte supermarkeder og på genbrugspladser over hele landet, så det burde være muligt at finde et sted i nærheden, hvor man kan aflevere overskydende mælkekasser.

- Det bedste rent miljømæssigt er, at Arla kan bruge kasserne igen og igen. Samtidig oplever vi nogle gange, at mælkekasserne bliver brugt uhensigtsmæssigt ikke mindst i børneinstitutioner, og det er vi kede af.

- Kasserne er beregnet til mælk og fløde og ikke til at klatre på, så det er endnu en grund til, at vi gerne vil have dem tilbage, siger Henrik Lilballe Hansen.

Ingen knallertrøverier
Han forventer på ingen måde, at alle kasserne kommer tilbage, og han understreger da også, at det vigtigste for ham er, at de bliver brugt fornuftigt.

- I Arla kan vi jo bruge kasserne til det, de oprindeligt er lavet til, men det vigtigste for mig er sådan set, at de bliver brugt, så det ikke har været spild af CO2 at producere dem. Derfor går vi heller ikke rundt og konfiskerer kasser fra almindelige menneskers Puch Maxi, siger Henrik Lilballe Hansen.   

Den ekstraordinære mælkekasseindsamling slutter med udgangen af 2024, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at Arla også fremover gerne vil have sine mælkekasser tilbage.

-hawin

Om mælkekasseindsamlingen

•Arla producerer hvert år 250.000 nye mælkekasser som erstatning for slidte og forsvundne mælkekasser

•Mælkekassernes levetid er estimeret til 20 år

•Arla donerer 5 kr. per ekstra indsamlet mælkekasse til Arla Fondens arbejde med at inspirere og uddanne børn og unge i sunde og bæredygtige madvaner.

•Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fondens arbejde med at inspirere børn og unge til gode, sunde og mere bæredygtige madvaner gennem involverende læringsaktiviteter, hvor børn og unge kan fordybe sig i mad, råvarer, måltider og bæredygtighed.

•Arla Fonden arrangerer eksempelvis Madlejr, hvor 6.-8. klasser kan komme på madlejrskoler, og Madværksteder ude på skolerne. Arla Fonden udgiver også den årlige rapport Børn, Unge og Mad.

3/12 2024
  • Emballagen er en vigtig del af dørproducents værdikæde

    Emballagen er en vigtig del af dørproducents værdikæde

    emballage ›Hver eneste dør og port, DAN-doors sender videre til kunder i Danmark og resten af verden er unik og værdifuld. Derfor har virksomhedens forsendelser nærmest form af små byggeprojekter, som sikrer, at hver enkelt dør og port når frem i perfekt stand
  • Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    emballage ›Ny pakkemaskine fra Tentoma spiller en vigtig rolle på den nye produktionslinje i Jackon Insulation by Bewis nye fabrik i Olen i Belgien, hvor den sikrer at XPS-isoleringspladerne kommer frem til kunden i perfekt stand
  • Emballagen er frankeret med minimalistisk sticker

    Emballagen er frankeret med minimalistisk sticker

    emballage ›Renz udskifter sine nuværende fuld-printede og hvidblegede papemballager til postkasser og postkasseanlæg med en enklere løsning af brunt pap med en minimalistisk sticker
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer