Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

Mindre producenter af plantebaserede fødevarer får hjælp til at gro

Skræddersyede udviklingsforløb sætter skub i danske SMV’ers produktion af sikre, smagfulde og kommercielt levedygtige plantebaserede fødevarer

30 små og mellemstore producenter af plantebaserede produkter vil over de kommende tre år kunne modtage skræddersyede udviklingsforløb mod mere succes på det danske marked.

Det sker i form af Teknologisk Instituts projekt ’planteVÆKST’, der netop har modtaget en bevilling på 8,5 mio. kr. fra Plantefonden.

- I forløbet vil vi arbejde tæt sammen med foodservice- og detailsektoren for at sikre markedsegnethed og prissætning for de produkter, vores deltagere arbejder med. 

- Der vil desuden blive lagt stor vægt på brugen af økologiske råvarer, da vi ser et parallelt potentiale for at styrke den økologiske sektor i Danmark.

- Endelig vil vi sigte mod at skabe et netværk, hvor virksomhederne kan udveksle erfaringer og støtte hinanden i processen og i fremtiden, siger Gry Carl Terrell, der er projektleder hos Teknologisk Institut.

En rundspørge hos en række små og mellemstore virksomheder har vist, at de særligt efterspørger test- og opskaleringsfaciliteter med tilhørende faglig ekspertise inden for blandt andet procesoptimering, smagsoptimering, vurdering af fødevaresikkerhed samt fastsættelse af holdbarhed.

Derfor vil de op mod 30 deltagende virksomheder blive tilbudt skræddersyede udviklingsforløb indenfor fx procesudvikling og opskalering, mikrobiologisk og kemisk fødevaresikkerhed, smagsoptimering, holdbarhed og emballering.

Præcis, hvilke SMV’er, der kommer på deltagerlisten, afgøres af projektets styregruppe, som består af repræsentanter fra Plantebranchen, Planteværket, Planteindustrien, Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO og Dagrofa.

- Sammen med virksomhederne fremmer vi den grønne omstilling ved at understøtte en øget produktion af plantebaserede fødevarer.

- Vores fokus i projektet er at støtte virksomhederne i at skabe og producere velsmagende kvalitetsprodukter, der lever op til detailhandlens forventninger, men endnu vigtigere – produkter, som forbrugerne nyder at spise, siger Gry Carl Terrell.

Projektet løber over tre år og har officiel opstart 1. april 2025. Allerede nu kan interesserede virksomheder henvende sig ved at kontakte projektlederen, Gry Carl Terrell.

-hawin

17/12 2024
  • Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

    Nye regler skal styrke forbrugersikkerheden

    emballage ›En strammere lovgivning for forbrugersikkerhed ser dagens lys i denne måned, og reglerne er gode nyheder for de danske forbrugere. Det er udmeldingen fra Jens Haugaard, der er direktør hos compliance-specialisten Mediator
  • Royalt besøg i køkkenet

    Royalt besøg i køkkenet

    emballage ›Protektor for Stop Spild Af Mad H.K.H. Prinsesse Marie besøgte Bispebjerg Hospitals patientkøkken og foreningen Stop Spild Af Mad. Fokus var på innovative løsninger mod madspild i offentlige storkøkkener og på foreningens mangeårige indsats
  • Positive signaler fra markedet

    Positive signaler fra markedet

    emballage ›Afsluttende balance bekræfter BrauBeviales rolle som europæisk mødested for drikkevaresektoren, hvor både fremtidens løsninger bliver vist og kravene til dem diskuteret
  • Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    Kemiske reaktioner gør plantedrikke fattige på næring

    emballage ›Plantebaserede drikke er fattigere på protein og essentielle aminosyrer, end komælk pga. den omfattende forarbejdning, hvor kemiske processer forringer kvaliteten af proteinerne og i nogle tilfælde skaber nye bekymrende stoffer. Det viser et studie fra Københavns Universitet. Forsker efterlyser bl.a. bedre information på emballagen
  • PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    PanPac styrker den digitale tilstedeværelse

    emballage ›PanPac Engineering oplever stigende efterspørgsel fra internationale markeder og har derfor styrket sin digitale profil for bedre at kunne imødekomme globale kunders behov
  • Sortering af plastaffald er det rene barnemad

    Sortering af plastaffald er det rene barnemad

    emballage ›Resultater fra dette års Masseeksperiment viser, at kun 13 procent af de adspurgte børn og unge finder det svært at affaldssortere plastik
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    emballage ›”Gro’27 – vækst på vores måde”, er Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år, og som øger fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer, nemme måltidsløsninger og opgraderinger af logistikken
  • Stor opbakning til januars grønne valg

    Stor opbakning til januars grønne valg

    emballage ›I 2025 vender Grøn Januar tilbage med mere end 45 deltagende supermarkeder, virksomheder og restauranter, der skal sætte fokus på de grønne plantebaserede valg til fordel for forbrugerne