Massive investeringer i udvidet produktion af kartonemballage
Svenske Stora Enso investerer nu hvad der svarer til knap trekvart milliard kroner i sit papirbrug ved Karlstad. Samtidigt indleder koncernen en forundersøgelse om at starte produktion af papemballage på en pt. hvilende produktionslinje i Finlan
Af Lisbeth Petersen
Efterspørgslen på mere bæredygtig emballage er stigende, og Store Ensos investering på 97 millioner Euro i papirbruget Skoghall syd for Karlstad, skal bidrage yderligere til at fremme produktionen af især emballager til flydende væsker som f.eks. juice- og mælkekartonner.
Produktionsanlægget forventes at stå færdigt i løbet af andet halvår 2023, og kan efter udvidelsen øge den årlige produktion af emballagekarton i Skoghall med cirka 100.000 tons, til en samlet kapacitet på over 900.000 tons, forudsat at fabrikken får den nødvendige miljøgodkendelse.
-Skoghall er et af vores førende integrerede produktionsanlæg for miljøvenlige emballagematerialer. Investeringen styrker Stora Ensos evne til at producere højkvalitets og omkostningseffektivt forbrugeremballage i det voksende segment af drikke- og fødevarekarton, siger Hannu Kasurinen, som er leder af Stora Ensos Packaging Materials-division.
Stora Ensos fabrik i Oulu i det nordlige Finland producerer kraftliner i førsteklasses kvalitet. I begyndelsen af 2021 blev en af de to tidligere papirmaskiner ombygget fra kraftlinerproduktion til forbrugeremballage, mens den anden prodktionslinje i samme periode har ligget stille.
Indkøringen af den første konvertering i Uleåborg har været hurtigere end forventet, siden produktionen startede i begyndelsen af året.
Med væksten i miljøvenlig emballage og den vellykkede konvertering fra papir- til kraftlinerproduktion har Stora Enso nu besluttet at iværksætte en forundersøgelse med henblik på også at konvertere den anden linje til produktion af fødevareemballage.
-I Oulu har vi afsluttet overgangen med en af de første, ombyggede produktionslinjer med succes. Vi nærmer os både fuld kapacitet og fuld rentabilitet og de specifikke kvalitetskrav er opnået hurtigere end planlagt. Med de vækstinitiativer har vi demonstreret vores evne til, hurtigt at nå ud på markedet og imødekomme den voksende efterspørgsel på mere bæredygtig emballage, siger Hannu Kasurinen.