Lurpak-smør får ny og bæredygtig indpakning

Lurpak-smør får ny og bæredygtig indpakning

Siden 1957 har det ikoniske Lurpak-smør set ud på samme måde og været pakket ind i den samme, velkendte sølvfolie. Men skifter Arla til genanvendelig emballage, der næsten udelukkende er lavet af karton. Det gør den nye Lurpak smørboks mindre CO2-tung end tidligere - og vil give forbrugerne mindre fedtede fingre

Smør er en stor del af den danske madkultur, og vi bruger flittigt smør til at stege og bage eller til at smøre på et friskbagt stykke brød. Faktisk har hele 78 pct. af danskerne altid smør derhjemme, hvilket gør det til den madvare, flest af os altid har i køleskabet. Og det har været let for danskerne at genkende Lurpak-smør på supermarkedets hylder. For Lurpak-smør har haft den samme ikoniske emballage bestående af sølvfolie med blå skrift på toppen i mere end 60 år.

Men nu er det tid til forandring, fortæller Arla.

Fremover bliver Lurpaks smør pakket i karton med et meget tyndt lagt plastik, der kan genanvendes. Den nye Lurpak smørboks er 8 pct. mindre CO2-tung end sølvfolie-emballagen, og netop ambitionen om at skabe en mere bæredygtig emballage har været den store drivkraft bag den nye emballage:

- Vi har arbejdet længe for at få udviklet, testet og godkendt den nye Lurpak Smørboks. Vi ville have en emballage, der var mere bæredygtig. Samtidig har vi også udviklet en pakning, der er mere brugervenlig og giver færre fedtede fingre. Derfor er det også en kæmpe tilfredsstillelse, at vi nu kan sende de første 100 tons Lurpak-smør i den nye emballage ud til de danske forbrugere, siger Christian Qvirin Lang, der er Senior Category Manager hos Arla.

I første omgang vil den nye Lurpak-smørboks dække en mindre del af det danske smørsalg, men målet er, at den nye Lurpak-smørboks på sigt skal udbredes til hele produktionen. Der sælges hvert år 5.000 tons Lurpak i Danmark.

Slut med fedtede fingre og klistret folie
Udover at den nye Lurpak smørboks er mindre CO2-tung, er den også designet i en mere brugervenlig emballage. Den nye Lurpak emballage består af en praktisk, genlukkelig boks, som kan åbnes og lukkes igen. Du slipper derfor for fedtede fingre, når du skal bruge lidt smør til brødet eller en klat smør til panden, da boksen kan åbnes og lukkes, uden du behøver at røre ved smørret med fingrene.

- Flere brugerundersøgelser har vist en stigende efterspørgsel efter en mere brugervenlig emballage til Lurpak-smørret. Derfor har vi nu udviklet en smørboks, der både er mere brugervenlig og hygiejnisk, siger Christian Qvirin Lang.

Den nye Lurpak smørboks kan allerede nu købes i et begrænset antal i Føtex, Bilka, Meny og Løvbjerg landet over, og den kan snart også fås i de fleste større Coop-butikker.

Fakta om den nye Lurpak smørboks
Lurpak smørboks bliver pakket i FSC-certificeret karton, der stammer fra bæredygtigt skovbrug. På indersiden af kartonen vil der være et meget tyndt lagt plastik for at beskytte produktet, og hele smørboksen kan genanvendes.

Den nye smørboks er som udgangspunkt 8 pct. mindre CO2-tung end den klassiske sølvfolieemballage. Dog vil en højere CO2-besparelse være mulig, hvis emballagen sorteres som papir/karton, og de enkelte kommuner har de rette genanvendelsessystemer. Den første genanvendelige variant er i butikkerne fra april.

Lurpak er pakket i en praktisk, genlukkelig boks, som kan åbnes og lukkes utallige gange uden at få fedtede fingre.
Smørboksen kan fryses ned.

Den nye Lurpak smørboks kan købes i Føtex, Bilka, Meny og Løvbjerg landet over, og den kan snart også fås i de fleste større Coop-butikker.

-lipe

14/4 2020
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje