Lurpak-smør får ny og bæredygtig indpakning

Lurpak-smør får ny og bæredygtig indpakning

Siden 1957 har det ikoniske Lurpak-smør set ud på samme måde og været pakket ind i den samme, velkendte sølvfolie. Men skifter Arla til genanvendelig emballage, der næsten udelukkende er lavet af karton. Det gør den nye Lurpak smørboks mindre CO2-tung end tidligere - og vil give forbrugerne mindre fedtede fingre

Smør er en stor del af den danske madkultur, og vi bruger flittigt smør til at stege og bage eller til at smøre på et friskbagt stykke brød. Faktisk har hele 78 pct. af danskerne altid smør derhjemme, hvilket gør det til den madvare, flest af os altid har i køleskabet. Og det har været let for danskerne at genkende Lurpak-smør på supermarkedets hylder. For Lurpak-smør har haft den samme ikoniske emballage bestående af sølvfolie med blå skrift på toppen i mere end 60 år.

Men nu er det tid til forandring, fortæller Arla.

Fremover bliver Lurpaks smør pakket i karton med et meget tyndt lagt plastik, der kan genanvendes. Den nye Lurpak smørboks er 8 pct. mindre CO2-tung end sølvfolie-emballagen, og netop ambitionen om at skabe en mere bæredygtig emballage har været den store drivkraft bag den nye emballage:

- Vi har arbejdet længe for at få udviklet, testet og godkendt den nye Lurpak Smørboks. Vi ville have en emballage, der var mere bæredygtig. Samtidig har vi også udviklet en pakning, der er mere brugervenlig og giver færre fedtede fingre. Derfor er det også en kæmpe tilfredsstillelse, at vi nu kan sende de første 100 tons Lurpak-smør i den nye emballage ud til de danske forbrugere, siger Christian Qvirin Lang, der er Senior Category Manager hos Arla.

I første omgang vil den nye Lurpak-smørboks dække en mindre del af det danske smørsalg, men målet er, at den nye Lurpak-smørboks på sigt skal udbredes til hele produktionen. Der sælges hvert år 5.000 tons Lurpak i Danmark.

Slut med fedtede fingre og klistret folie
Udover at den nye Lurpak smørboks er mindre CO2-tung, er den også designet i en mere brugervenlig emballage. Den nye Lurpak emballage består af en praktisk, genlukkelig boks, som kan åbnes og lukkes igen. Du slipper derfor for fedtede fingre, når du skal bruge lidt smør til brødet eller en klat smør til panden, da boksen kan åbnes og lukkes, uden du behøver at røre ved smørret med fingrene.

- Flere brugerundersøgelser har vist en stigende efterspørgsel efter en mere brugervenlig emballage til Lurpak-smørret. Derfor har vi nu udviklet en smørboks, der både er mere brugervenlig og hygiejnisk, siger Christian Qvirin Lang.

Den nye Lurpak smørboks kan allerede nu købes i et begrænset antal i Føtex, Bilka, Meny og Løvbjerg landet over, og den kan snart også fås i de fleste større Coop-butikker.

Fakta om den nye Lurpak smørboks
Lurpak smørboks bliver pakket i FSC-certificeret karton, der stammer fra bæredygtigt skovbrug. På indersiden af kartonen vil der være et meget tyndt lagt plastik for at beskytte produktet, og hele smørboksen kan genanvendes.

Den nye smørboks er som udgangspunkt 8 pct. mindre CO2-tung end den klassiske sølvfolieemballage. Dog vil en højere CO2-besparelse være mulig, hvis emballagen sorteres som papir/karton, og de enkelte kommuner har de rette genanvendelsessystemer. Den første genanvendelige variant er i butikkerne fra april.

Lurpak er pakket i en praktisk, genlukkelig boks, som kan åbnes og lukkes utallige gange uden at få fedtede fingre.
Smørboksen kan fryses ned.

Den nye Lurpak smørboks kan købes i Føtex, Bilka, Meny og Løvbjerg landet over, og den kan snart også fås i de fleste større Coop-butikker.

-lipe

14/4 2020
  • Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025