Lurpak-smør får ny og bæredygtig indpakning

Lurpak-smør får ny og bæredygtig indpakning

Siden 1957 har det ikoniske Lurpak-smør set ud på samme måde og været pakket ind i den samme, velkendte sølvfolie. Men skifter Arla til genanvendelig emballage, der næsten udelukkende er lavet af karton. Det gør den nye Lurpak smørboks mindre CO2-tung end tidligere - og vil give forbrugerne mindre fedtede fingre

Smør er en stor del af den danske madkultur, og vi bruger flittigt smør til at stege og bage eller til at smøre på et friskbagt stykke brød. Faktisk har hele 78 pct. af danskerne altid smør derhjemme, hvilket gør det til den madvare, flest af os altid har i køleskabet. Og det har været let for danskerne at genkende Lurpak-smør på supermarkedets hylder. For Lurpak-smør har haft den samme ikoniske emballage bestående af sølvfolie med blå skrift på toppen i mere end 60 år.

Men nu er det tid til forandring, fortæller Arla.

Fremover bliver Lurpaks smør pakket i karton med et meget tyndt lagt plastik, der kan genanvendes. Den nye Lurpak smørboks er 8 pct. mindre CO2-tung end sølvfolie-emballagen, og netop ambitionen om at skabe en mere bæredygtig emballage har været den store drivkraft bag den nye emballage:

- Vi har arbejdet længe for at få udviklet, testet og godkendt den nye Lurpak Smørboks. Vi ville have en emballage, der var mere bæredygtig. Samtidig har vi også udviklet en pakning, der er mere brugervenlig og giver færre fedtede fingre. Derfor er det også en kæmpe tilfredsstillelse, at vi nu kan sende de første 100 tons Lurpak-smør i den nye emballage ud til de danske forbrugere, siger Christian Qvirin Lang, der er Senior Category Manager hos Arla.

I første omgang vil den nye Lurpak-smørboks dække en mindre del af det danske smørsalg, men målet er, at den nye Lurpak-smørboks på sigt skal udbredes til hele produktionen. Der sælges hvert år 5.000 tons Lurpak i Danmark.

Slut med fedtede fingre og klistret folie
Udover at den nye Lurpak smørboks er mindre CO2-tung, er den også designet i en mere brugervenlig emballage. Den nye Lurpak emballage består af en praktisk, genlukkelig boks, som kan åbnes og lukkes igen. Du slipper derfor for fedtede fingre, når du skal bruge lidt smør til brødet eller en klat smør til panden, da boksen kan åbnes og lukkes, uden du behøver at røre ved smørret med fingrene.

- Flere brugerundersøgelser har vist en stigende efterspørgsel efter en mere brugervenlig emballage til Lurpak-smørret. Derfor har vi nu udviklet en smørboks, der både er mere brugervenlig og hygiejnisk, siger Christian Qvirin Lang.

Den nye Lurpak smørboks kan allerede nu købes i et begrænset antal i Føtex, Bilka, Meny og Løvbjerg landet over, og den kan snart også fås i de fleste større Coop-butikker.

Fakta om den nye Lurpak smørboks
Lurpak smørboks bliver pakket i FSC-certificeret karton, der stammer fra bæredygtigt skovbrug. På indersiden af kartonen vil der være et meget tyndt lagt plastik for at beskytte produktet, og hele smørboksen kan genanvendes.

Den nye smørboks er som udgangspunkt 8 pct. mindre CO2-tung end den klassiske sølvfolieemballage. Dog vil en højere CO2-besparelse være mulig, hvis emballagen sorteres som papir/karton, og de enkelte kommuner har de rette genanvendelsessystemer. Den første genanvendelige variant er i butikkerne fra april.

Lurpak er pakket i en praktisk, genlukkelig boks, som kan åbnes og lukkes utallige gange uden at få fedtede fingre.
Smørboksen kan fryses ned.

Den nye Lurpak smørboks kan købes i Føtex, Bilka, Meny og Løvbjerg landet over, og den kan snart også fås i de fleste større Coop-butikker.

-lipe

14/4 2020
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne