Leverpostej hittede på hjemmekontoret
Den danske fødevarevirksomhed Stryhns Gruppen kommer ud af 2020 med et årsresultat på 77,5 millioner kroner, og rundede samtidig for første gang en omsætning på mere end 1 milliard kroner. Fremtiden byder blandt andet på optimerede emballager til virksomhedens produkter
Resultat er drevet af positive coronaeffekter, hvor et markant øget salg i Dagligvarehandlen er med til at trække regnskabet op:
- Der er blevet spist ekstraordinært mange leverpostejsmader på danskernes hjemmekontorer i løbet af det seneste år, og det er noget, vi har mærket en positiv effekt af i Stryhns Gruppen og i forhold til årets resultat, udtaler Stryhns Gruppens administrerende direktør Kristian Kornerup Jensen.
Det er dog ikke alle dele af markedet, der har oplevet en positiv coronaeffekt, hvor lukkede restauranter og kantiner for Stryhns Gruppen har betydet en nedgang i Foodservice-forretningen. Det er således det øgede salg i Dagligvarehandlen, der har trukket årets regnskab op:
- Rigtig mange danskere har været meget hjemme i Danmark en stor del af 2020, og det har for mange betydet mere fokus på det nære og på det, vi spiser sammen derhjemme. Forbrugerne har søgt mod den gode kvalitet og de kendte mærkevarer, og det kan vi blandt andet se på salget af bearnaisesauce, hvor vi har set en stor fremgang i salget af de kendte mærker med en styrkelse af vores markedsposition, siger Kristian Kornerup Jensen.
Fortsat fokus på bæredygtighed
For tredje år i træk fremlægger Stryhns Gruppen sammen med årsregnskabet også sin årlige bæredygtighedsrapport, hvori det kan læses, at Stryhns Gruppen i 2020 har gennemført en række aktiviteter indenfor bl.a. klima, madspild og emballage:
- Bæredygtighed har også i 2020 været et område, vi har arbejdet intensivt med, da vi ønsker at være en bæredygtig virksomhed, hvor ansvarlig forretningsdrift og konkurrencedygtighed går hånd i hånd. Med initiativer som reduktion af spild, lavere emballageforbrug og sundere produkter bidrager vi positivt til både miljø, samfund og vores forretning, og bæredygtig værdiskabelse er således en forudsætning for langsigtet vækst, slutter Kristian Kornerup Jensen.
Stryhns Gruppen har en ambition om en klimaneutral produktion i 2030, med en forventning om 50% reduktion i 2026. I 2050 skal alle gruppens produkter være CO2-neutrale.
Cirkulært genbrugssystem
Når det handler om emballage, har Stryhns Gruppen iværksat en målrettet indsats for at optimere produktemballager, så man i højere grad kan genanvende de emballager, Stryhns Gruppens fødevarer kommer i, så de kan indgå i et cirkulært genbrugssystem.
Stryhns Gruppen har i 2020 arbejdet med kortlægning af produktemballager i forhold til sortering, genanvendelse og genanvendt materiale, som skal danne grundlag for det videre arbejde på dette område.
Dertil har Stryhns Gruppen sparet 2,5T plast gennem designændring på K-Salat-låg samt introduceret 90 % genanvendt emballage på K-Salat-salaterne.
-hawin
Om Stryhns Gruppen
I starten af 2021 skiftede virksomheden navn fra Stryhns til Stryhns Gruppen. Den samlede gruppe producerer og markedsfører mærkerne Stryhn’s leverpostej, Jensens Køkken, Graasten salater og K-Salat, remoulader og dressinger samt Langelænder pølser og har i dag tæt på 400 medarbejdere fordelt på fem lokationer i Danmark.
Stryhns Gruppen har siden 2008 været en del af den familieejet norske koncern Agra, der har aktiviteter i Norge, Sverige og Danmark.