Komplet genbrugssystem til emballage på festivaler mv.

Komplet genbrugssystem til emballage på festivaler mv.

Bunkerne af to-go-plastikkopper, låg, beholdere og bestik på musikfestivaler, sportsarrangementer eller udstillinger kan være fortid. Tysk startup har skabt unikt, lukket affaldskredsløb med bl.a. RFID-mærker og intelligente skraldespande

1Less er navnet på virksomheden i Berlin, som står bag det banebrydende øko-system til håndtering af emballager til eksempelvis store arrangementer.

Systemet fungerer ved, at hver enkelt stykke service er udstyret med et et robust og langtidsholdbart RFID-mærke. Det forvandler hvert element til en databærer og transmitter, der er i stand til at kommunikere værdifulde miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige data (såkaldt ESG) til forskellige interessenter.

Med mærket har hver enkelt enhed sit eget, unikke ID, så det kan spores gennem alle processerne fra indsamling til rengøring og genbrug. Hver genstand kan bruges 800 -1000 gange, og materialet derefter fuldt genbruges, fortæller 1Less.

Skraldespande sorterer selv til genbrug
De smarte skraldespande kan placeres rundt omkring på en festival- eller sportsplads, hvor publikummerne ganske enkelt kasserer deres brugte service eller bestik.

Systemet kræver ingen særlige sorteringsbeslutninger da skraldespandens hjerne og sensor identificerer 1Less servicet, mens en sorteringsmekanisme adskiller det fra andre affaldsgenstande.
Skraldespandene interagerer også med 1Less' rengøringspersonalets serviceapp og informerer om, hvornår de skal tømmes eller vedligeholdes.

Hele processen er aktiveret af en digital Internet of Things - IoT-platform -og serviceappen. IoT-platformen samler alle data og styrer de enkelte 'skraldespandehjerne', samtidigt med, at den holder styr på hver, brugt, 1Less-genstand og kontrollerer, at kun disse går videre til processen med rengørings og genbrugs. Skraldespanden logger også hver vare og sender oplysningerne til en databank, som genererer rapporter om nøgleoplysninger til 1Less'kunder. Alle de indsamlede oplysninger er GPDR-kompatible.

Eneste IOT-baserede genbrugssystem
Gerald Lamusse, som er en af virksomhedens stiftere, forklarer:

-Det, der adskiller 1Less-systemet, er tilbuddet om et indskudsfrit, intelligent og automatiseret smart genbrugssystem til disse lukkede miljøer. Det placerer denne hybride, smarte, teknologiske løsning i en anden liga, faktisk er det det eneste smarte, cirkulære økonomi, IoTbaserede genbrugssystem, der er tilgængeligt globalt, siger han og tilføjer:

For hvert kilo 1Less service-genstande er det muligt at spare 25 kilogram engangsplastik, hvilket resulterer i næsten 50 gange mindre CO2-udledning. Da der ikke er behov for et depositum eller et tilbagebetalingssystem, køber kunden - altså arrangøren - blot varen til forbrug fra sælgeren, hvilket resulterer i meget lavere transaktionsomkostninger og gør det meget ligetil og brugervenligt.

-Når først 1Less IoT-platformen er aktiveret til aggregering, analyse og rapportering, danner de indsamlede data grundlag for nye forretnings- og indtægtsmodeller. Dette gør det til et meget attraktivt tilbud for leverandører, der kan licensere eller købe hardwaren.

Den tyske startup-virksomhed, som blev etableret for tre år siden, leder i øjeblikket efter investorer til at opskalere sin udvikling.

 Ud over til koncert- og sportsbegivenheder vil 1Less-systemet kunne sikre genbrugsemballager i lukkede miljøer som f.eks. lufthavne

Europæisk markedspotentiale i millionklassen
Boris Jebsen, som er den anden medstifter, siger:

-1Less-teknologien og IoT-løsningen kan gøre enhver engangsemballage til en smart, genbrugelig løsning, mens den tager automatiske returordninger til næste niveau.
Sidste år søgte vi med succes om midler til fase 1 af EU EIC Accelerator Fund, for individuelle startups og små virksomheder til at udvikle og opskalere 'game-changing' innovationer. Markedspotentialet med en realistisk forretningsmodel vil over de næste 5 år være på er 275 mio. Euro alene i EU.

-lipe

6/9 2022
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Bring giver julemanden konkurrence

    Bring giver julemanden konkurrence

    emballage ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første