Komplet genbrugssystem til emballage på festivaler mv.

Komplet genbrugssystem til emballage på festivaler mv.

Bunkerne af to-go-plastikkopper, låg, beholdere og bestik på musikfestivaler, sportsarrangementer eller udstillinger kan være fortid. Tysk startup har skabt unikt, lukket affaldskredsløb med bl.a. RFID-mærker og intelligente skraldespande

1Less er navnet på virksomheden i Berlin, som står bag det banebrydende øko-system til håndtering af emballager til eksempelvis store arrangementer.

Systemet fungerer ved, at hver enkelt stykke service er udstyret med et et robust og langtidsholdbart RFID-mærke. Det forvandler hvert element til en databærer og transmitter, der er i stand til at kommunikere værdifulde miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige data (såkaldt ESG) til forskellige interessenter.

Med mærket har hver enkelt enhed sit eget, unikke ID, så det kan spores gennem alle processerne fra indsamling til rengøring og genbrug. Hver genstand kan bruges 800 -1000 gange, og materialet derefter fuldt genbruges, fortæller 1Less.

Skraldespande sorterer selv til genbrug
De smarte skraldespande kan placeres rundt omkring på en festival- eller sportsplads, hvor publikummerne ganske enkelt kasserer deres brugte service eller bestik.

Systemet kræver ingen særlige sorteringsbeslutninger da skraldespandens hjerne og sensor identificerer 1Less servicet, mens en sorteringsmekanisme adskiller det fra andre affaldsgenstande.
Skraldespandene interagerer også med 1Less' rengøringspersonalets serviceapp og informerer om, hvornår de skal tømmes eller vedligeholdes.

Hele processen er aktiveret af en digital Internet of Things - IoT-platform -og serviceappen. IoT-platformen samler alle data og styrer de enkelte 'skraldespandehjerne', samtidigt med, at den holder styr på hver, brugt, 1Less-genstand og kontrollerer, at kun disse går videre til processen med rengørings og genbrugs. Skraldespanden logger også hver vare og sender oplysningerne til en databank, som genererer rapporter om nøgleoplysninger til 1Less'kunder. Alle de indsamlede oplysninger er GPDR-kompatible.

Eneste IOT-baserede genbrugssystem
Gerald Lamusse, som er en af virksomhedens stiftere, forklarer:

-Det, der adskiller 1Less-systemet, er tilbuddet om et indskudsfrit, intelligent og automatiseret smart genbrugssystem til disse lukkede miljøer. Det placerer denne hybride, smarte, teknologiske løsning i en anden liga, faktisk er det det eneste smarte, cirkulære økonomi, IoTbaserede genbrugssystem, der er tilgængeligt globalt, siger han og tilføjer:

For hvert kilo 1Less service-genstande er det muligt at spare 25 kilogram engangsplastik, hvilket resulterer i næsten 50 gange mindre CO2-udledning. Da der ikke er behov for et depositum eller et tilbagebetalingssystem, køber kunden - altså arrangøren - blot varen til forbrug fra sælgeren, hvilket resulterer i meget lavere transaktionsomkostninger og gør det meget ligetil og brugervenligt.

-Når først 1Less IoT-platformen er aktiveret til aggregering, analyse og rapportering, danner de indsamlede data grundlag for nye forretnings- og indtægtsmodeller. Dette gør det til et meget attraktivt tilbud for leverandører, der kan licensere eller købe hardwaren.

Den tyske startup-virksomhed, som blev etableret for tre år siden, leder i øjeblikket efter investorer til at opskalere sin udvikling.

 Ud over til koncert- og sportsbegivenheder vil 1Less-systemet kunne sikre genbrugsemballager i lukkede miljøer som f.eks. lufthavne

Europæisk markedspotentiale i millionklassen
Boris Jebsen, som er den anden medstifter, siger:

-1Less-teknologien og IoT-løsningen kan gøre enhver engangsemballage til en smart, genbrugelig løsning, mens den tager automatiske returordninger til næste niveau.
Sidste år søgte vi med succes om midler til fase 1 af EU EIC Accelerator Fund, for individuelle startups og små virksomheder til at udvikle og opskalere 'game-changing' innovationer. Markedspotentialet med en realistisk forretningsmodel vil over de næste 5 år være på er 275 mio. Euro alene i EU.

-lipe

6/9 2022
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine