Økologien udvikler sin position i foodservice

Økologien udvikler sin position i foodservice

Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 13 % i 2023 i forhold til 2022. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed stiger økologiens markedsandel i de professionelle køkkener i 2023 til 14 %

Der kommer flere og flere økologiske fødevarer i foodservice, og salget steg med 13 % fra 3,0 mia. kr. i 2022 til 3,4 mia. kr. i 2023.

Den økologiske markedsandel er dermed steget lidt, så den nu ligger på 14 % Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

- Vi glæder os over, at vi fastholder en stigning i salget af økologi til foodservice med tocifrede procenter.

- Økologien har igen vist sin værdi og sit store potentiale i de professionelle køkkener, siger markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, Torben Blok, og fortsætter:

- Det er gået rigtig godt for økologien i foodservice i lang tid, og stigningen viser, at økologien holder fast og sætter en retning. For økologi er mere end råvarer, du køber ind.

- Du får så meget mere. Du får det rene drikkevand uden sprøjtegifte, mere biodiversitet og bedre dyrevelfærd. Du får mere grønt, mindre kød og dermed en mindre klimabelastning.

De enkelte økologiske varegruppers andel er forskellige. Økologi udgør 33 % af det samlede salg af mejeriprodukter og æg, ligesom økologisk frugt og grønt ligger på 24 %.

Omvendt udgør økologisk kød og fisk blot 3 % af varegruppens samlede salg, og frostvarer udgør 6 %.

- Der er potentiale for at arbejde med økologien i alle kategorier. Mejeri, æg, frugt og grønt er nogle af de varegrupper, hvor økologien står rigtig stærkt, mens der er udviklingspotentiale i de kategorier, hvor andelene er små, siger Torben Blok.

Det er især de offentlige køkkener, der bidrager til væksten. Økologiens andel lå her på 32 % af alle varer.

Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 23 %, mens kantiner på private arbejdspladser lå på 19 % Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.lign. med 9 % af det samlede salg.

Samlet set er andelen steget fra 2022 til 2023 i alle grupper.

- Den her stigning er et signal om, at flere offentlige og private kantiner begynder at forholde sig til, at flere danskere efterspørger sunde måltider lavet af rene råvarer.

- At der er flere køkkener, der forstår den værdiskabelse, der sker fra landmand til køkken til tallerken, siger Torben Blok og kommer med et opråb til Sommerdanmark her på kanten til ferien:

- Lad os nu fastholde fokus på det økologiske måltid hen over sommeren. Lad os kræve gode smagfulde økologiske måltider, når vi går ud og spiser.

- Lad os efterspørge den økologiske is og sodavand, når vi tager til stranden. Jo mere økologi vi efterspørger i sommerlandet, jo mere skubber vi til den forandring, vi har brug for.

-hawin

Se rapporten og tallene fra Danmarks Statistik HER

5/7 2024
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed
  • Billerud iværksætter stor spareplan

    Billerud iværksætter stor spareplan

    emballage ›Den svenske papir- og emballageproducent skal - som følge af et svækket, europæisk marked - skære 800 millioner svenske kroner i årsbugetterne. Det betyder bl.a. afsked med op til 650 medarbejdere
  • Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    emballage ›KHS Group lancerer ny PET-flaske til drikkevand uden brus. Flasken kombinerer kvalitetsdesign med minimalt materialeforbrug og er udviklet til kravene i travle produktionslinjer
  • Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    emballage ›Dana Lim har som den første samarbejdspartner været med til at gennemføre et relativt nyt uddannelsesforløb hos Henkel
  • Drikkekartoner bliver til transportkasser

    Drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Bornholmerne tester løsmarked

    Bornholmerne tester løsmarked

    emballage ›Kvickly i Rønne er det første supermarked, som sammen med EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA tester ordning hvor kunderne kan købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt med genbrugsemballager