Økologien udvikler sin position i foodservice

Økologien udvikler sin position i foodservice

Salget af økologiske fødevarer til foodservice steg med 13 % i 2023 i forhold til 2022. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik. Dermed stiger økologiens markedsandel i de professionelle køkkener i 2023 til 14 %

Der kommer flere og flere økologiske fødevarer i foodservice, og salget steg med 13 % fra 3,0 mia. kr. i 2022 til 3,4 mia. kr. i 2023.

Den økologiske markedsandel er dermed steget lidt, så den nu ligger på 14 % Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

- Vi glæder os over, at vi fastholder en stigning i salget af økologi til foodservice med tocifrede procenter.

- Økologien har igen vist sin værdi og sit store potentiale i de professionelle køkkener, siger markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, Torben Blok, og fortsætter:

- Det er gået rigtig godt for økologien i foodservice i lang tid, og stigningen viser, at økologien holder fast og sætter en retning. For økologi er mere end råvarer, du køber ind.

- Du får så meget mere. Du får det rene drikkevand uden sprøjtegifte, mere biodiversitet og bedre dyrevelfærd. Du får mere grønt, mindre kød og dermed en mindre klimabelastning.

De enkelte økologiske varegruppers andel er forskellige. Økologi udgør 33 % af det samlede salg af mejeriprodukter og æg, ligesom økologisk frugt og grønt ligger på 24 %.

Omvendt udgør økologisk kød og fisk blot 3 % af varegruppens samlede salg, og frostvarer udgør 6 %.

- Der er potentiale for at arbejde med økologien i alle kategorier. Mejeri, æg, frugt og grønt er nogle af de varegrupper, hvor økologien står rigtig stærkt, mens der er udviklingspotentiale i de kategorier, hvor andelene er små, siger Torben Blok.

Det er især de offentlige køkkener, der bidrager til væksten. Økologiens andel lå her på 32 % af alle varer.

Kantiner på offentlige arbejdspladser lå med 23 %, mens kantiner på private arbejdspladser lå på 19 % Lavest lå den økologiske andel i hoteller, restauranter o.lign. med 9 % af det samlede salg.

Samlet set er andelen steget fra 2022 til 2023 i alle grupper.

- Den her stigning er et signal om, at flere offentlige og private kantiner begynder at forholde sig til, at flere danskere efterspørger sunde måltider lavet af rene råvarer.

- At der er flere køkkener, der forstår den værdiskabelse, der sker fra landmand til køkken til tallerken, siger Torben Blok og kommer med et opråb til Sommerdanmark her på kanten til ferien:

- Lad os nu fastholde fokus på det økologiske måltid hen over sommeren. Lad os kræve gode smagfulde økologiske måltider, når vi går ud og spiser.

- Lad os efterspørge den økologiske is og sodavand, når vi tager til stranden. Jo mere økologi vi efterspørger i sommerlandet, jo mere skubber vi til den forandring, vi har brug for.

-hawin

Se rapporten og tallene fra Danmarks Statistik HER

5/7 2024
  • Emballageretur: Udskyd producentansvaret igen

    Emballageretur: Udskyd producentansvaret igen

    emballage ›Få tilmeldinger og udsigt til bl.a. øget bureaukrati får kollektiv-ordningen til at opfordre myndighederne til at udsætte indførelsen af virksomheders producentansvar på emballage yderligere et år frem til 2026
  • Cirkulære krus hitter på Smukfest

    Cirkulære krus hitter på Smukfest

    emballage ›Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, hvor kruset og dets materiale efter brug bliver indsamlet, omdannet og genanvendt til nye krus. Smukfest har i lighed med 36 andre events testet krusene, og målet om en returneringsprocent på 75 procent, blev slået, da det festivalen indsamlede 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation
  • Smurfit Westrock vinder fire ScanStars

    Smurfit Westrock vinder fire ScanStars

    emballage ›Emballagevirksomheden sætter i år rekord som den mest vindende virksomhed i den nordiske emballagekonkurrence. Priserne er høstet med en BiB-løsning, en papirkasse med Hexacomb-indlæg og to bølgepap-kasser, der reducerer plastforbruget
  • Madolie og træaffald som basis i ny bioplast

    Madolie og træaffald som basis i ny bioplast

    emballage ›Den tyske bioplastproducent Bio-Fed, der har hovedkontor i Köln, har udviklet en ny produktlinje, der lanceres under mærket M-Biobase®. Råmaterialet er madolie, træaffald og lignin fra træindustriens affaldsstrømme
  • 40 år med innovation og ekspertise

    40 år med innovation og ekspertise

    emballage ›KM Packaging, der er leverandør af fleksible emballageløsninger, fejrer 40 år med levering emballage til mange forskellige sektorer og produkter, herunder friske madvarer, færdigretter på køl og frys, konfekture og snacks
  • Jysk sparer 78 tons plastikemballage på gardiner

    Jysk sparer 78 tons plastikemballage på gardiner

    emballage ›Med et skift fra plastikemballage til papbånd på færdigsyede gardiner vil JYSK spare yderligere 78 tons plastik hvert år. Ændringen er en del af Jysks strategiske arbejde med at reducere brugen af plastik
  • Genbrugsemballage giver målbare gevinster hos Brødrene Dahl

    Genbrugsemballage giver målbare gevinster hos Brødrene Dahl

    emballage ›Udskiftning af papkasser til genbrugelige plastkasser er et af redskaberne til mere bæredygtig logistik hos en af landets største grossister. Det viser evalueringen af et stort projekt, som Brødrene Dahl sammen med Knapp har gennemført på sit logistikcenter i Randers
  •  Tre nye barrierepapirer fra Sappi

    Tre nye barrierepapirer fra Sappi

    emballage ›Isvafler, slik og chokolade er nogle af de produkter, som producenten af emballagepapir nu har udviklet nye barrierematerialer til,som del af virksomhedens Guard-serie. Nyhederne bliver præsenteret på årets FACKPACK