Økologien bevarer sin markedsandel i foodservice

Økologien bevarer sin markedsandel i foodservice

I det hårde nedlukningsår 2020 bevarede økologien sin markedsandel på 12 pct. i foodservicebranchen. Så selvom salget af økologiske fødevarer til restauranter, kantiner og hoteller faldt med 20 pct., står økologien stærkt til fremtidig vækst i en branche, der har øget fokus på de nye klimakostråd og mere bæredygtighed

Salget af økologiske fødevarer til restauranter, kantiner, institutioner og hoteller faldt med 20 pct. fra 2019 til corona-året 2020, hvor hele foodservicebranchen var hårdt ramt af nedlukninger.

-Det er helt forventeligt, at salget af økologiske fødevarer til foodservice er faldet. Og det er glædeligt, at markedsandelen på 12. pct. er bevaret. Det viser, at økologien har fodfæste i de professionelle køkkener, og der er et fortsat potentiale for vækst både i det offentlige og private, siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

Nedlukningerne gav samtidig branchen tid til refleksion over, hvordan den kan forny sig selv i en tid, hvor gæster, kunder og forbrugere i stigende grad efterspørger en ny og mere bæredygtig måltidskultur.

-Tilbagemeldinger fra både offentlige og private aktører viser, at mange har taget hul på en ny mad-æra særligt efter, de officielle klimakostråd blev meldt ud og i takt med, at debatten om bæredygtighed igen har fået plads på dagsordenen, siger Torben Blok.

-I det udviklingsarbejde spiller økologi og Det økologiske spisemærke en markant rolle, så vi forudser både en fremtidig vækst i salget af økologiske fødevarer og i spisesteder, der ønsker at anvende spisemærket som et troværdigt redskab til at skabe en grøn omstilling i det professionelle køkken.

Selvom der skete en opbremsning i antallet af spisesteder, som vil arbejde med Det økologiske spisemærke i 2020, forventer Økologisk Landsforening en stigende interesse fra branchen i de kommende år.

-Vi ser at flere – også blandt de private og over hele landet - tager de første spæde skridt i en mere bæredygtige retning fx ved at vise interesse for at arbejde med spisemærket. Økologisk Landsforening understøtter udviklingen gennem rådgivning og i vores nyetablerede udvalg for professionelle køkkener, der skal tale de madprofessionelles sag både i vores forening, men også over for politikere, forbrugere og leverandører.
-lipe

15/9 2021
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første
  • Recycling-emballage stikker af fra feltet

    Recycling-emballage stikker af fra feltet

    emballage ›Mondi og Polana Bikes har i fællesskab udviklet en ny genanvendelig papircykelemballage. Sammen cykler de mod papirbaserede materialer, reducerede affaldsmængder og øget beskyttelse af cyklerne