Økologieksporten er næsten fordoblet på fem år - men coronaen giver udfordringer

Økologieksporten er næsten fordoblet på fem år - men coronaen giver udfordringer

Danmark fastholder sin position som et stærkt økologiland. Eksporttallene fra 2019, som netop er offentliggjort, viser, at eksporten af økologiske varer steg i 2019 og endte med et resultat på tre mia. kroner. Det betyder, at den økologiske eksport er næsten fordoblet på fem år. Verden har dog forandret sig meget i 2020, hvor coronavirus har domineret verdensmarkedet

Danmark er et stærkt økologiland og med en eksportfremgang på 123 mio. kr. til i alt tre mia. kr. i 2019 fortsætter de senere års positive udvikling, men perioden med Coronavirus er ikke med i de netop offentliggjorte tal.

- Det er naturligvis rigtig positivt, at den økologiske eksport har kunnet forsætte den gode udvikling i 2019. Det viser, at vores økologiske fødevarer er meget værdsatte, både i nærmarkederne og i Asien. Danske virksomheder har et godt fodfæste på eksportmarkederne, hvilket er vigtigt ikke mindst i en tid, hvor de fleste lande er ramt af en epidemi som påvirker økonomien, siger Mette Jasper Gammicchia, chef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

I 2019 var eksportfremgangen især drevet af mejeriprodukter og herunder modermælkserstatning. Mejerivarer udgør således godt halvdelen af den samlede øko-eksport. Det er henholdsvis Tyskland og Kina som aftager flest og næstflest mejeriprodukter.

- Tyskland aftager mælk, smør og ost og er i det hele taget et vigtigt nærmarked for de økologiske produkter. Kina kommer et stykke efter vores tyske naboer, men importerer til gengæld en stor del mælkepulver, som indgår i ernæring til små børn. I Landbrug & Fødevarer har vi i de seneste år haft særlig fokus på Kina, siger Mette Jasper Gammicchia, chef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Af andre vigtige eksportmarkeder er Frankrig og de skandinaviske lande, hvor der især eksporteres henholdsvis grisekød og frugt & grønt.
Danmark eksporterede således frugt & grønt for 385 mio. kr., mens eksporten af kød rundede 308 mio. kr. i 2019.

Corona påvirker eksporten i 2020
Selvom de danske økologer altså kan glæde sig over en god eksportfremgang i 2019, vil tallene for et coronaramt 2020, nok komme til at se anderledes ud. Foodservicedelen er fortsat hårdt ramt, og det kan også mærkes på eksportmarkederne.

- Eksporten i 2020 er ramt på alle måder. Hvis vi ser optimistisk på det, vil vi måske kunne opretholde en status quo, men vi kommer ikke uden om, at Corona har besværliggjort vores arbejde med at sælge dansk økologi til udlandet.

De traditionsrige eksportfremstød og fødevaremesser har været under pres siden foråret og har generelt ikke kunnet gennemføres på grund af risiko for smittespredning. Det har gjort det sværere at opnå nye kontakter og salgsaftaler, hvilket især har påvirket nye og mindre virksomheder negativt.

- Vigtigheden af fødevaremesserne er kommet ekstra tydeligt til udtryk nu, hvor vi desværre har måttet undvære dem. I 2020 har vi promoveret økologiske fødevarer på udenlandske markeder via virtuelle webinarer. Det er senest sket i Italien og Kina, men selvom det er lykkedes i fin stil, glæder vi os meget til igen at kunne mødes ansigt til ansigt med vores kolleger og indkøbere i udlandet, siger Mette Jasper Gammicchia, chef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.

Danmarks import af økologiske varer fortsatte de seneste års vækst, og der blev i alt importeret for 4,8 mia. kr. i 2019, svarende til en stigning på ni pct. Dermed importerer Danmark væsentlig mere end der eksporteres. Her er største varegruppe suverænt frugt & grønt, hvor der importeres for 2,0 mia. kr. En væsentlig årsag hertil er, at danskernes køb af diverse økologiske frugter og grøntsager er steget meget i de senere år, ligesom Danmark af klimatiske årsager ikke kan dyrke mange af varerne.

Behov for at holde politisk fokus på økologiens udvikling
Når samfundene i hele verden igen begynder at åbne op, vil der være brug for øget politisk fokus, så udviklingen inden for økologien igen kan komme op i gear, mener Mette Gammicchia.

- Den danske regering har en klar målsætning for økologiudviklingen frem mod 2030. Derfor vil der være behov for, at politikerne kigger på mulighederne for at understøtte eksportaktiviteter for økologiske fødevarer, da eksporten er en væsentlig driver for økologiudviklingen.

-lipe

9/12 2020
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger