Kæmpe potentiale for grøn omstilling efter COVID-19

Kæmpe potentiale for grøn omstilling efter COVID-19

- Vi må være klar til handling for at skabe en økonomi baseret på grønne principper skriver række store virksomheder i et åbent brev til EU-landene. Blandt virksomhederne er Nestlé , som f.eks. lige nu arbejder med flere bæredygtige emballageprojekter i Norden

-Vi har aldrig været i en så udfordrende situation i fredstid. Kampen mod pandemien er vores højeste prioritet, og alt, hvad der er nødvendigt for at stoppe den og udrydde virussen, skal gøres. Og vi glæder os over og støtter alle de aktioner, der er udviklet af regeringer, EU-institutioner, lokale myndigheder, forskere, medicinsk personale, frivillige, borgere og økonomiske aktører.

Sådan skriver en stor gruppe af EU-ministre, NGO’er og virksomheder – herunder Nestlé, LEGO, IKEA og Volvo – i et åbent brev, der opfordrer EU-landene til at prioritere grøn omstilling.

Brevet er underskrevet af mere end 100 aktører, bl.a. Nestlés topchef Mark Schneider, og det er den franske formand for Europa-Parlamentets miljøudvalg, Pascal Canfin, der har taget til initiativ til brevet, som 14. april er blevet bragt i store medier, fx franske Le Monde, italienske Corriere della Sera og Politico.

Initiativerne fra finanskrisen skal ikke gentages
Aktørerne peger på, at bedste måde at få økonomien i gang igen ikke er at gentage initiativerne fra finanskrisen i 2008, men derimod at en grøn omstilling er svaret på alle de udfordringer, som EU står med efter COVID-19. For efter krisen kommer tiden til at genopbygge. Det skal være med en ny model for velstand, og det betyder også massive investeringer:
De slutter brevet med at opfordre til at kæmpe både mod COVID-19 og negative klimaforandringer:

-COVID-19 vil ikke få klimaændringer og forringelse af naturen til at forsvinde. Vi vinder ikke kamp mod COVID-19 uden solid økonomisk reaktion. Lad os ikke modsætte os de to slag, men lad os kæmpe og vinde dem på samme tid. Ved at gøre det vil vi kun være stærkere sammen.

I Norden støtter Nestlé også kraftigt op om brevet:

-Vi er meget glade for brevet med opfordringen til bl.a. alle Europas regeringer og virksomheder om at kæmpe mod COVID-19 og mod negative klimaforandringer på samme tid. I Norden arbejder vi fx lige nu i Nestlé med et projekt omkring genanvendelig plastemballage og yderligere at forbedre genanvendelsesmulighederne for indsamlet emballage. Det gør vi altid i samarbejde med andre virksomheder og organisationer, siger Cathrine Suter Ossborn, nordisk kommunikationsdirektør i Nestlé.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 650 mia. kr.

-lipe

 

15/4 2020
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne