Kæmpe potentiale for grøn omstilling efter COVID-19

Kæmpe potentiale for grøn omstilling efter COVID-19

- Vi må være klar til handling for at skabe en økonomi baseret på grønne principper skriver række store virksomheder i et åbent brev til EU-landene. Blandt virksomhederne er Nestlé , som f.eks. lige nu arbejder med flere bæredygtige emballageprojekter i Norden

-Vi har aldrig været i en så udfordrende situation i fredstid. Kampen mod pandemien er vores højeste prioritet, og alt, hvad der er nødvendigt for at stoppe den og udrydde virussen, skal gøres. Og vi glæder os over og støtter alle de aktioner, der er udviklet af regeringer, EU-institutioner, lokale myndigheder, forskere, medicinsk personale, frivillige, borgere og økonomiske aktører.

Sådan skriver en stor gruppe af EU-ministre, NGO’er og virksomheder – herunder Nestlé, LEGO, IKEA og Volvo – i et åbent brev, der opfordrer EU-landene til at prioritere grøn omstilling.

Brevet er underskrevet af mere end 100 aktører, bl.a. Nestlés topchef Mark Schneider, og det er den franske formand for Europa-Parlamentets miljøudvalg, Pascal Canfin, der har taget til initiativ til brevet, som 14. april er blevet bragt i store medier, fx franske Le Monde, italienske Corriere della Sera og Politico.

Initiativerne fra finanskrisen skal ikke gentages
Aktørerne peger på, at bedste måde at få økonomien i gang igen ikke er at gentage initiativerne fra finanskrisen i 2008, men derimod at en grøn omstilling er svaret på alle de udfordringer, som EU står med efter COVID-19. For efter krisen kommer tiden til at genopbygge. Det skal være med en ny model for velstand, og det betyder også massive investeringer:
De slutter brevet med at opfordre til at kæmpe både mod COVID-19 og negative klimaforandringer:

-COVID-19 vil ikke få klimaændringer og forringelse af naturen til at forsvinde. Vi vinder ikke kamp mod COVID-19 uden solid økonomisk reaktion. Lad os ikke modsætte os de to slag, men lad os kæmpe og vinde dem på samme tid. Ved at gøre det vil vi kun være stærkere sammen.

I Norden støtter Nestlé også kraftigt op om brevet:

-Vi er meget glade for brevet med opfordringen til bl.a. alle Europas regeringer og virksomheder om at kæmpe mod COVID-19 og mod negative klimaforandringer på samme tid. I Norden arbejder vi fx lige nu i Nestlé med et projekt omkring genanvendelig plastemballage og yderligere at forbedre genanvendelsesmulighederne for indsamlet emballage. Det gør vi altid i samarbejde med andre virksomheder og organisationer, siger Cathrine Suter Ossborn, nordisk kommunikationsdirektør i Nestlé.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 650 mia. kr.

-lipe

 

15/4 2020
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris