Kæmpe potentiale for grøn omstilling efter COVID-19

Kæmpe potentiale for grøn omstilling efter COVID-19

- Vi må være klar til handling for at skabe en økonomi baseret på grønne principper skriver række store virksomheder i et åbent brev til EU-landene. Blandt virksomhederne er Nestlé , som f.eks. lige nu arbejder med flere bæredygtige emballageprojekter i Norden

-Vi har aldrig været i en så udfordrende situation i fredstid. Kampen mod pandemien er vores højeste prioritet, og alt, hvad der er nødvendigt for at stoppe den og udrydde virussen, skal gøres. Og vi glæder os over og støtter alle de aktioner, der er udviklet af regeringer, EU-institutioner, lokale myndigheder, forskere, medicinsk personale, frivillige, borgere og økonomiske aktører.

Sådan skriver en stor gruppe af EU-ministre, NGO’er og virksomheder – herunder Nestlé, LEGO, IKEA og Volvo – i et åbent brev, der opfordrer EU-landene til at prioritere grøn omstilling.

Brevet er underskrevet af mere end 100 aktører, bl.a. Nestlés topchef Mark Schneider, og det er den franske formand for Europa-Parlamentets miljøudvalg, Pascal Canfin, der har taget til initiativ til brevet, som 14. april er blevet bragt i store medier, fx franske Le Monde, italienske Corriere della Sera og Politico.

Initiativerne fra finanskrisen skal ikke gentages
Aktørerne peger på, at bedste måde at få økonomien i gang igen ikke er at gentage initiativerne fra finanskrisen i 2008, men derimod at en grøn omstilling er svaret på alle de udfordringer, som EU står med efter COVID-19. For efter krisen kommer tiden til at genopbygge. Det skal være med en ny model for velstand, og det betyder også massive investeringer:
De slutter brevet med at opfordre til at kæmpe både mod COVID-19 og negative klimaforandringer:

-COVID-19 vil ikke få klimaændringer og forringelse af naturen til at forsvinde. Vi vinder ikke kamp mod COVID-19 uden solid økonomisk reaktion. Lad os ikke modsætte os de to slag, men lad os kæmpe og vinde dem på samme tid. Ved at gøre det vil vi kun være stærkere sammen.

I Norden støtter Nestlé også kraftigt op om brevet:

-Vi er meget glade for brevet med opfordringen til bl.a. alle Europas regeringer og virksomheder om at kæmpe mod COVID-19 og mod negative klimaforandringer på samme tid. I Norden arbejder vi fx lige nu i Nestlé med et projekt omkring genanvendelig plastemballage og yderligere at forbedre genanvendelsesmulighederne for indsamlet emballage. Det gør vi altid i samarbejde med andre virksomheder og organisationer, siger Cathrine Suter Ossborn, nordisk kommunikationsdirektør i Nestlé.

Nestlé er verdens største fødevarevirksomhed og er også den virksomhed, der investerer mest i fødevareforskning, nemlig ca. 11 mia. kr. om året. Nestlé er til stede i 189 lande i verden og har 328.000 medarbejdere, hvoraf 5.000 arbejder med forskning og udvikling. Nestlé omsætter årligt for ca. 650 mia. kr.

-lipe

 

15/4 2020
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert