Jysk forbedrer produkter og reducerer brugen af emballage

Jysk forbedrer produkter og reducerer brugen af emballage

I foråret implementerer Jysk nye initiativer inden for produktion og emballage, der reducerer brugen af aluminium med 22 tons og den nødvendige containerplads svarende til 40 fragtcontainere årligt

Jysk arbejder løbende på at reducere sit klimaaftryk, og to nye tiltag inden for produktion og emballage udgør endnu et skridt i den rigtige retning.

- Det er dejligt at se, at så mange af mine kollegaer i Jysk bliver ved med at udforske nye måder at reducere klimaaftrykket på tværs af virksomheden.

- Jeg har mange ambitiøse kollegaer, der træffer ansvarlige beslutninger, og disse forbedringer af produktion og emballage er gode eksempler på små, men værdifulde, skridt i en positiv retning, siger Ditte Revsbæk Hansen, der er Sustainability Director i Jysk.

Sparer 4,5 millioner aluminiumskapper
Det første tiltag omhandler de populære stabelstole til haven, Gudhjem og Aidt. Disse stole har haft en aluminiumsfodkappe på hvert stoleben, som havde et dekorativt formål.

Nu har Jysk i samarbejde med leverandører succesfuldt redesignet stolene og fjernet fodkapperne uden at gå på kompromis med kvalitet og funktionalitet.

Ændringen sparer i alt 4,5 millioner enheder svarende til 22 tons aluminium hvert år.

Ny emballageløsning til dyner
Det andet tiltag er en ny emballage i form af et FSC certificeret papbånd, som er implementeret på flere af Basic-dyneserierne, herunder de to dyneserier Bredtinden og Stetinden (FSC N001715).

Papbåndet holder hver dyne pænt sammenrullet, hvilket ikke kun sikrer, at kunderne kan købe en dyne, som færrest muligt har rørt ved. Det minimerer også den plads, der bruges i fragtcontainerne.

Faktisk reducerer den nye papbåndsemballage Jysks containerbrug med flere end 40 fragtcontainere hvert år, hvilket betyder, at Jysk kan transportere 300.000 ekstra sommerdyner uden at bruge ekstra plads.

Mens det nye papbånd til sommerdyner sparer containerplads, er emballageløsningen ikke ny i Jysk, da den tidligere blev succesfuldt implementeret på sengetøj og lagner, der erstattede plastemballage.

Initiativet fjernede 27 millioner plastikposer fra Jysks forbrug årligt svarende til 475 tons plastik.

-hawin

 

7/3 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser