H&M går over til papiremballage
Modekoncernen har i sine butikker udskiftet plastikposer med papirposer, og nu kommer turen til transportemballagen
Fremover vil H&M’s kunder modtage deres onlinebestillinger i papirposer.
Modekoncernens bæredygtighedsstrategi indebærer bl.a. en 56 procents nedbringelse af CO2-udledningen i 2030 - i forhold til 2019. Virksomheden har næsten 5000 fysiske og 54 online butikker i hele verden, og alene på nettet solgte koncernen for næsten 200 mia. svenske kroner i 2021.
I alle de fysiske butikker i Norden er alle plastikposer allerede skiftet ud med poser af FSC-certificeret papir, som også bliver transportemballagen på alle onlineordrer i løbet af i sommer.
- Mange af vores nordiske kunder er meget engagerede i, hvordan de kan bidrage til en mere bæredygtig modefremtid. Vi er derfor glade for, at vi kan tilbyde vores online-kunder samme løsning, så oplevelsen ved at handle online også vil indeholde mindre plastik, uddyber Felicia Reuterscard, som er Sustainability Manager i H&M Nordics, i en pressemeddelelse.
Globalt estimerer H&M at have sparet 90 mio. plastikposer siden overgangen fra plast til papirposer. Sidste år reducerede koncernen emballage af plast med over en fjerdedel, og planen er, at udrulningen af papiremballagen på hele verdens onlinemarked skal gå i gang i løbet af i år.
Madolie, logistikoptimering og el-kørsel
Også på selve transporten af varer arbejder H&M med at nedbringe CO2-udledningen. Bl.a. sammen med rederiet Mærsk og koalitionen The Pathways Coalition.
- Mærsk har opfundet et såkaldt CO2-neutralt havprodukt. Det er en biobrændselblanding - f.eks. fra brugt madolie - der kan erstatte fossile brændstoffer og reducere udledningerne fra skibsfart. Det er en meget spændende nyhed, da det er en transportform, vi er yderst afhængige af.
- I The Pathways Coalition samarbejder vi med Scania, E.ON og Siemens om fossilfri kommerciel transport inden 2050. Vi har i fællesskab udgivet en rapport, der konkluderer, at det er muligt! Rapporten hjælper os med at reducere vores egne CO2-udledninger og forhåbentlig få politikere og andre virksomheder til at handle.
- Nogle af løsningerne for at nå i mål er smartere logistik, elkøretøjer og biobrændsel. Blot ved at forbedre rutefastlæggelsen og laststyringen kan CO2-udledningerne fra vejtransport reduceres med 20 procent, skriver H&M i sit nyhedsbrev.