H&M går over til papiremballage

H&M går over til papiremballage

Modekoncernen har i sine butikker udskiftet plastikposer med papirposer, og nu kommer turen til transportemballagen

Af Lisbeth Petersen

Fremover vil H&M’s kunder modtage deres onlinebestillinger i papirposer.

Modekoncernens bæredygtighedsstrategi indebærer bl.a. en 56 procents nedbringelse af CO2-udledningen i 2030 - i forhold til 2019. Virksomheden har næsten 5000 fysiske og 54 online butikker i hele verden, og alene på nettet solgte koncernen for næsten 200 mia. svenske kroner i 2021.

I alle de fysiske butikker i Norden er alle plastikposer allerede skiftet ud med poser af FSC-certificeret papir, som også bliver transportemballagen på alle onlineordrer i løbet af i sommer.

- Mange af vores nordiske kunder er meget engagerede i, hvordan de kan bidrage til en mere bæredygtig modefremtid. Vi er derfor glade for, at vi kan tilbyde vores online-kunder samme løsning, så oplevelsen ved at handle online også vil indeholde mindre plastik, uddyber Felicia Reuterscard, som er Sustainability Manager i H&M Nordics, i en pressemeddelelse.

Globalt estimerer H&M at have sparet 90 mio. plastikposer siden overgangen fra plast til papirposer. Sidste år reducerede koncernen emballage af plast med over en fjerdedel, og planen er, at udrulningen af papiremballagen på hele verdens onlinemarked skal gå i gang i løbet af i år.

Madolie, logistikoptimering og el-kørsel
Også på selve transporten af varer arbejder H&M med at nedbringe CO2-udledningen. Bl.a. sammen med rederiet Mærsk og koalitionen The Pathways Coalition.

- Mærsk har opfundet et såkaldt CO2-neutralt havprodukt. Det er en biobrændselblanding - f.eks. fra brugt madolie - der kan erstatte fossile brændstoffer og reducere udledningerne fra skibsfart. Det er en meget spændende nyhed, da det er en transportform, vi er yderst afhængige af.

- I The Pathways Coalition samarbejder vi med Scania, E.ON og Siemens om fossilfri kommerciel transport inden 2050. Vi har i fællesskab udgivet en rapport, der konkluderer, at det er muligt! Rapporten hjælper os med at reducere vores egne CO2-udledninger og forhåbentlig få politikere og andre virksomheder til at handle.

- Nogle af løsningerne for at nå i mål er smartere logistik, elkøretøjer og biobrændsel. Blot ved at forbedre rutefastlæggelsen og laststyringen kan CO2-udledningerne fra vejtransport reduceres med 20 procent, skriver H&M i sit nyhedsbrev.

24/6 2022
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine