Heinz og Tesco lancerer genanvendelsesprojekt

Heinz og Tesco lancerer genanvendelsesprojekt

Berry Superfos er en del af et nyskabende pilotprojekt lanceret af Heinz og Tesco for at genanvende mere blød plast i Storbritannien

Heinz og Tesco er gået sammen med emballageproducenten Berry Superfos samt Plastic Energy og Sabic, der er eksperter i genanvendelsesteknologier, om at lancere et banebrydende forsøg inden for genanvendelse.

Virksomhederne håber, at projektet vil inspirere den bredere industri til at tage mere initiativ for at tackle den manglende genanvendelse af blødt plastikaffald i Storbritannien og andre lande i Europa.

Projektet handler om Heinz Beanz Snap Pots, der er en særlig emballage til Heinz bønner i en rig tomatsauce, som er et meget populært tilbehør til måltider i Storbritannien.

Heinz og virksomhedens partnere har nu udviklet nye Heinz Beanz Snap Pots, som indeholder 39 % ISCC PLUS-certificeret genanvendt blød plast, opgjort efter massebalance princippet. Materialet er indsamlet af kunder i Tescos butikker.

Team af førende eksperter
De nye Snap Pots er produceret til Heinz af Berry Superfos, mens den bløde plast returneres af forbrugerne til Tesco-butikker, indsamles og skilles derefter fysisk ad, for at Plastic Energy kan omdanne det til en optimal olieråvare.

Denne kombineres med jomfrueligt materiale fra Sabic, der producerer et alternativt råmateriale, som indgår i nye jomfruelige plastik pellets, godkendt til kontakt med fødevarer.

Derefter sendes de nye pellets til et ISCC-certificeret (International Sustainability & Carbon Certification) Berry Superfos produktionssted, hvor de nye Heinz Beanz Snap Pots fremstilles.

Jojo de Noronha, præsident i Nordeuropa hos Heinz, siger:

- Vi er stolte over at have slået os sammen med førende eksperter for at bringe denne vigtige innovation til vores kunder. Vores håb er, at det giver anledning til et brancheomspændende kig på, hvad der kan gøres yderligere for at imødegå den manglende genanvendelse af blød plast i Storbritannien. Vi kan som et kollektiv blive bedre til at udvikle nye emballageløsninger, der er gode for både forbrugere og for planeten.

Demonstrerer en cirkulær tilgang til blød plast
Hidtil har blød plastemballage været notorisk vanskeligt at genanvende – indtil 2020 blev kun 6% af blød plast genanvendt i Storbritannien.

Det nye projekt demonstrerer en cirkulær tilgang, der hjælper med at opfange og genanvende plast, som i øjeblikket ikke genanvendes. Det er vigtigt, at det holder materialer i brug og derfor ude af lossepladser.

Héloïse Carlier, International Packaging Development Lead hos Heinz, siger:

- Vi ønsker, at vores Snap Pots skal være mere bæredygtige, samtidig med at de bevarer de funktioner, der gør dem så populære blandt forbrugerne: deres bekvemmelighed, praktiske snap-format, egnethed til mikrobølgeovn og evne til at sikre, at produktet forbliver friskt. Med dette pilotprojekt og vores introduktion af de nye Heinz Beanz Snap Pots, vil 22 tons blød plast blive genanvendt.

Et langvarigt forhold med nyt fokus på cirkularitet
Om hvorfor Berry Superfos blev inviteret til at være en del af projektet, forklarer Héloïse Carlier:

- Berry Superfos er vores mangeårige leverandør, så naturligvis henvendte vi os til dem. De viste stor interesse for at øge emballagens cirkularitet, og vi besluttede derfor at bringe dem om bord fra start. Derudover har Berry Superfos den påkrævede tredjeparts ISCC-certificering, der garanterer sporbarheden i hele forsyningskæden.

- Berry Superfos deltog under den fulde udvikling, samarbejdede aktivt med alle partnere og stillede deres knowhow og udviklingskapacitet til rådighed for at lancere projektet på markedet til vores fulde tilfredshed, siger Héloïse Carlier.

De 39 % plastik, der er genanvendt i de nye snappots, bliver valideret ved hjælp af "massebalancetilgangen" godkendt af ISCC.

Det gør det muligt at spore mængden og de bæredygtige egenskaber for materialer, der anvendes i produktionen. Heinz lancerede de nye Heinz Beanz Snap Pots i juli 2022.

-hawin

 

25/10 2022
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine