Heinz og Tesco lancerer genanvendelsesprojekt

Heinz og Tesco lancerer genanvendelsesprojekt

Berry Superfos er en del af et nyskabende pilotprojekt lanceret af Heinz og Tesco for at genanvende mere blød plast i Storbritannien

Heinz og Tesco er gået sammen med emballageproducenten Berry Superfos samt Plastic Energy og Sabic, der er eksperter i genanvendelsesteknologier, om at lancere et banebrydende forsøg inden for genanvendelse.

Virksomhederne håber, at projektet vil inspirere den bredere industri til at tage mere initiativ for at tackle den manglende genanvendelse af blødt plastikaffald i Storbritannien og andre lande i Europa.

Projektet handler om Heinz Beanz Snap Pots, der er en særlig emballage til Heinz bønner i en rig tomatsauce, som er et meget populært tilbehør til måltider i Storbritannien.

Heinz og virksomhedens partnere har nu udviklet nye Heinz Beanz Snap Pots, som indeholder 39 % ISCC PLUS-certificeret genanvendt blød plast, opgjort efter massebalance princippet. Materialet er indsamlet af kunder i Tescos butikker.

Team af førende eksperter
De nye Snap Pots er produceret til Heinz af Berry Superfos, mens den bløde plast returneres af forbrugerne til Tesco-butikker, indsamles og skilles derefter fysisk ad, for at Plastic Energy kan omdanne det til en optimal olieråvare.

Denne kombineres med jomfrueligt materiale fra Sabic, der producerer et alternativt råmateriale, som indgår i nye jomfruelige plastik pellets, godkendt til kontakt med fødevarer.

Derefter sendes de nye pellets til et ISCC-certificeret (International Sustainability & Carbon Certification) Berry Superfos produktionssted, hvor de nye Heinz Beanz Snap Pots fremstilles.

Jojo de Noronha, præsident i Nordeuropa hos Heinz, siger:

- Vi er stolte over at have slået os sammen med førende eksperter for at bringe denne vigtige innovation til vores kunder. Vores håb er, at det giver anledning til et brancheomspændende kig på, hvad der kan gøres yderligere for at imødegå den manglende genanvendelse af blød plast i Storbritannien. Vi kan som et kollektiv blive bedre til at udvikle nye emballageløsninger, der er gode for både forbrugere og for planeten.

Demonstrerer en cirkulær tilgang til blød plast
Hidtil har blød plastemballage været notorisk vanskeligt at genanvende – indtil 2020 blev kun 6% af blød plast genanvendt i Storbritannien.

Det nye projekt demonstrerer en cirkulær tilgang, der hjælper med at opfange og genanvende plast, som i øjeblikket ikke genanvendes. Det er vigtigt, at det holder materialer i brug og derfor ude af lossepladser.

Héloïse Carlier, International Packaging Development Lead hos Heinz, siger:

- Vi ønsker, at vores Snap Pots skal være mere bæredygtige, samtidig med at de bevarer de funktioner, der gør dem så populære blandt forbrugerne: deres bekvemmelighed, praktiske snap-format, egnethed til mikrobølgeovn og evne til at sikre, at produktet forbliver friskt. Med dette pilotprojekt og vores introduktion af de nye Heinz Beanz Snap Pots, vil 22 tons blød plast blive genanvendt.

Et langvarigt forhold med nyt fokus på cirkularitet
Om hvorfor Berry Superfos blev inviteret til at være en del af projektet, forklarer Héloïse Carlier:

- Berry Superfos er vores mangeårige leverandør, så naturligvis henvendte vi os til dem. De viste stor interesse for at øge emballagens cirkularitet, og vi besluttede derfor at bringe dem om bord fra start. Derudover har Berry Superfos den påkrævede tredjeparts ISCC-certificering, der garanterer sporbarheden i hele forsyningskæden.

- Berry Superfos deltog under den fulde udvikling, samarbejdede aktivt med alle partnere og stillede deres knowhow og udviklingskapacitet til rådighed for at lancere projektet på markedet til vores fulde tilfredshed, siger Héloïse Carlier.

De 39 % plastik, der er genanvendt i de nye snappots, bliver valideret ved hjælp af "massebalancetilgangen" godkendt af ISCC.

Det gør det muligt at spore mængden og de bæredygtige egenskaber for materialer, der anvendes i produktionen. Heinz lancerede de nye Heinz Beanz Snap Pots i juli 2022.

-hawin

 

25/10 2022
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Bring giver julemanden konkurrence

    Bring giver julemanden konkurrence

    emballage ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første