Heinz og Tesco lancerer genanvendelsesprojekt

Heinz og Tesco lancerer genanvendelsesprojekt

Berry Superfos er en del af et nyskabende pilotprojekt lanceret af Heinz og Tesco for at genanvende mere blød plast i Storbritannien

Heinz og Tesco er gået sammen med emballageproducenten Berry Superfos samt Plastic Energy og Sabic, der er eksperter i genanvendelsesteknologier, om at lancere et banebrydende forsøg inden for genanvendelse.

Virksomhederne håber, at projektet vil inspirere den bredere industri til at tage mere initiativ for at tackle den manglende genanvendelse af blødt plastikaffald i Storbritannien og andre lande i Europa.

Projektet handler om Heinz Beanz Snap Pots, der er en særlig emballage til Heinz bønner i en rig tomatsauce, som er et meget populært tilbehør til måltider i Storbritannien.

Heinz og virksomhedens partnere har nu udviklet nye Heinz Beanz Snap Pots, som indeholder 39 % ISCC PLUS-certificeret genanvendt blød plast, opgjort efter massebalance princippet. Materialet er indsamlet af kunder i Tescos butikker.

Team af førende eksperter
De nye Snap Pots er produceret til Heinz af Berry Superfos, mens den bløde plast returneres af forbrugerne til Tesco-butikker, indsamles og skilles derefter fysisk ad, for at Plastic Energy kan omdanne det til en optimal olieråvare.

Denne kombineres med jomfrueligt materiale fra Sabic, der producerer et alternativt råmateriale, som indgår i nye jomfruelige plastik pellets, godkendt til kontakt med fødevarer.

Derefter sendes de nye pellets til et ISCC-certificeret (International Sustainability & Carbon Certification) Berry Superfos produktionssted, hvor de nye Heinz Beanz Snap Pots fremstilles.

Jojo de Noronha, præsident i Nordeuropa hos Heinz, siger:

- Vi er stolte over at have slået os sammen med førende eksperter for at bringe denne vigtige innovation til vores kunder. Vores håb er, at det giver anledning til et brancheomspændende kig på, hvad der kan gøres yderligere for at imødegå den manglende genanvendelse af blød plast i Storbritannien. Vi kan som et kollektiv blive bedre til at udvikle nye emballageløsninger, der er gode for både forbrugere og for planeten.

Demonstrerer en cirkulær tilgang til blød plast
Hidtil har blød plastemballage været notorisk vanskeligt at genanvende – indtil 2020 blev kun 6% af blød plast genanvendt i Storbritannien.

Det nye projekt demonstrerer en cirkulær tilgang, der hjælper med at opfange og genanvende plast, som i øjeblikket ikke genanvendes. Det er vigtigt, at det holder materialer i brug og derfor ude af lossepladser.

Héloïse Carlier, International Packaging Development Lead hos Heinz, siger:

- Vi ønsker, at vores Snap Pots skal være mere bæredygtige, samtidig med at de bevarer de funktioner, der gør dem så populære blandt forbrugerne: deres bekvemmelighed, praktiske snap-format, egnethed til mikrobølgeovn og evne til at sikre, at produktet forbliver friskt. Med dette pilotprojekt og vores introduktion af de nye Heinz Beanz Snap Pots, vil 22 tons blød plast blive genanvendt.

Et langvarigt forhold med nyt fokus på cirkularitet
Om hvorfor Berry Superfos blev inviteret til at være en del af projektet, forklarer Héloïse Carlier:

- Berry Superfos er vores mangeårige leverandør, så naturligvis henvendte vi os til dem. De viste stor interesse for at øge emballagens cirkularitet, og vi besluttede derfor at bringe dem om bord fra start. Derudover har Berry Superfos den påkrævede tredjeparts ISCC-certificering, der garanterer sporbarheden i hele forsyningskæden.

- Berry Superfos deltog under den fulde udvikling, samarbejdede aktivt med alle partnere og stillede deres knowhow og udviklingskapacitet til rådighed for at lancere projektet på markedet til vores fulde tilfredshed, siger Héloïse Carlier.

De 39 % plastik, der er genanvendt i de nye snappots, bliver valideret ved hjælp af "massebalancetilgangen" godkendt af ISCC.

Det gør det muligt at spore mængden og de bæredygtige egenskaber for materialer, der anvendes i produktionen. Heinz lancerede de nye Heinz Beanz Snap Pots i juli 2022.

-hawin

 

25/10 2022
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger