"Grimme" grøntsager går som varmt brød

Sidste år reddede danske forbrugere hele 500.000 poser med skæve, krumme og frasorterede madspildsagurker. Og Danmarks største væksthus-grøntsagsproducent og Stop Spild Af Mad’s samarbejdspartner, Nordic Greens har derudover allerede opnået FN’s Verdensmål mod madspild 10 år før deadline

Siden 2018 har foreningen Stop Spild Af Mad samarbejdet med Danmarks største væksthus-grøntsagsproducent Nordic Greens, som dengang hed Alfred Pedersen & Søn, sammen med danskerne og flere toneangivende detailkæder som REMA 1000, Coop og Salling Group om at redde “grimme” grøntsager fra madspildsdøden - altså fx. frasorterede, ukurante tomater og skæve agurker.

Grøntsagerne går som varmt brød - og i 2022 har danskerne sammen med Nordic Greens, Salling Group og foreningen Stop Spild Af Mad reddet hele 500.000 poser med skæve, krumme og frasorterede madspildsagurker som blandt andet findes under brandet “Pedersens Fravalgte” i Føtex, Bilka og Netto. Katrine og Alfreds “uperfekte agurker” findes i Kvickly og Coop. Derudover findes madspildsagurkerne også i REMA 1000 under brandet “Nordic Greens”. Det velkendte Stop Spild Af Mad logo figurerer også på produkterne.

Faktisk har Nordic Greens allerede formået at opnå FN’s Verdensmål mod madspild 10 år før deadline. Af den totale produktion er madspildet hos Nordic Greens reduceret fra en andel på 8,4 % i 2018 til 4 % madspild i 2019 til 1,7 % i 2020 - og det flotte niveau holdes tilsvarende lavt i 2022.

330 tons skæve tomater og agurker
Samarbejdet om at redde de “grimme” grøntsager fra madspildsdøden støtter også foreningen Stop Spild Af Mad’s vedvarende arbejde i kampen mod madspild. Rikke Dybkjær Pedersen, Public Relations Manager hos Nordic Greens, glæder sig over det meningsfyldte samarbejde, og siger:

-Vi er glade for at være en af de første danske virksomheder som støttede op om organisationen Stop Spild Af Mad og Fødevareministeriets nationale partnerskab, Danmark Mod Madspild, så vi sammen kan komme madspild til livs.

Rikke Dybkjær Pedersen uddyber:

- Alene i 2022 ville 330 tons tomater og agurker have lidt madspildsdøden, hvis ikke vi havde igangsat en fokuseret indsats for at redde dem. Heldigvis har både forbrugerne og detailkæderne vist sig at være klar til ligestilling mellem 1. klasses og de overskydende 2. klasses tomater og agurker af samme høje kvalitet, så de undgik madspildsdøden. Vi fortsætter kampen. Sammen med detailhandlen. Sammen med danskerne. For klodens – men også for grøntsagernes skyld. For det skæve og krøllede rummer lige så meget skønhed og god smag.

God mening og god smag i munden
Også hos Stop Spild Af Mad er stifter og bestyrelsesformand, Selina Juul, glad for samarbejdet:

-Det er så utroligt flot, at Nordic Greens har opnået FN’s Verdensmål mod madspild allerede 10 år før deadline. De “grimme” grøntsager har også brug for kærlighed. Derfor glæder det os, at danskerne tager så godt imod de frasorterede og ukurante grøntsager - det giver god mening i kampen mod madspild og det giver også en god smag i munden. Selvom agurken er krum, smager den ikke anderledes end den pæne og lige agurk.r\n

Samarbejder fortsætter i år og den nye sæson for de “grimme” grøntsager fra Nordic Greens er startet i maj måned.

-lipe

23/5 2023
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser