GRAKOM: Udspil om fluorerede stoffer er for upræcist

GRAKOM: Udspil om fluorerede stoffer er for upræcist

Brancheforeningen støtter Fødevarestyrelsens initiativ til et forbud mod stofferne i materialer med fødevarekontakt. Men i sit høringsvar efterlyser GRAKOM flere konkrete krav

Et forbud mod skadelige overfladebehandlinger i mademballage blev for et par uger siden sendt i høring af Fødevareminister Mogens Jensen.

Desværre er kravene i udspillet ikke præcise nok, skriver GRAKOM i sit høringssvar:

- Hvad GRAKOM gerne havde set, når lovteksten alligevel skulle ændres, var en mere præcis beskrivelse af hvordan virksomheder, der beskæftiger sig med emballage af pap og papir, skal sikre at forbuddet efterleves. Lovteksten stiller stadig kun krav om overensstemmelseserklæring som dokumentation for efterlevelse, men i et stadig større marked kan det være vanskeligt at navigere i de udbudte produkter, og virksomhederne har derfor behov for konkrete test, som de kan videregive og bede deres leverandører om overensstemmelse op imod. Reelt set på samme måde som der er på området for cadmium og bly i keramik, står der i høringssvaret.

Brancheforeningen understreger, at en stor del emballage på det danske marked er importeret fra og fremstillet lande såvel indenfor som uden for EU.

Denne import foregår både som erhvervsmæssig import og gennem privat internethandel. Hvis lovgivningen ikke præcist kommer til at definere, at det af overensstemmelses- erklæringen skal fremgå, at test, og gerne op imod en grænseværdi, er udført og medfølger i bilag til overensstemmelseserklæringen, så vil loven kun få begrænset effekt, pointerer miljøchef i Grakom, Carsten Bøg i svaret til Fødevarestyrelsen.

-lipe

16/9 2019
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K-2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud