Genbrug hitter på ønskelisterne

Genbrug hitter på ønskelisterne

Knap halvdelen af danskerne handler genbrug for at mindske overforbrug og 69 procent vil gerne modtage genbrugsgaver. Nu kan genbrugsgaverne også byttes på lige vilkår med nye med en grønnere jul for øje

En aflagt bluse, en gammel globus eller måske et mågestel. Det lyder måske ikke som de typiske gaveidéer, men ikke desto mindre kan de sagtens figurere blandt årets juleønsker.

Ifølge DBA’s rapport – Genbrugsindekset 2021 – vil hele 69 procent af danskerne nemlig gerne modtage genbrugsgaver, hvilket er 23 procent flere end i 2017. At tendensen peger i retning af mere genbrug, hænger ifølge trendforsker og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg frem for alt sammen med hensyn til klimaet.

– Vores forbrug af genbrug har faktisk været støt stigende siden midten af 00’erne og fik så et boost, da finanskrisen ramte. Fra den ene dag til den anden indstillede vi forbruget, og vi begyndte at tænke meget over, hvordan vi brugte vores penge. Dengang var incitamentet i høj grad økonomisk, men nu er det omtanke for miljø og bæredygtighed, der er det altoverskyggende hensyn, siger Mads Arlien-Søborg.

Bæredygtighed over økonomi

Ifølge Genbrugsindekset handler 43 procent af danskerne i dag brugt for at mindske overforbrug, hvilket kun var tilfældet for 18 procent i 2017.

Camilla Kongshøft er distriktsleder i secondhand-luksusbutikken Reshoppit, hvor de primære varegrupper er tøj, sko, accessories og boliginteriør, og hun nikker genkendende til udviklingen og forventer, at tilvalget af brugte varer bliver ekstra tydeligt, når årets julegaver skal købes.

– I Danmark har vi et rigtig stort tøjforbrug, og folk har for alvor fået øjnene op for, at modeindustrien hører til blandt de største klimasyndere. At købe secondhand er blevet en kæmpe trend, og når man for eksempel kan købe brugt tøj i ordentlig kvalitet, så er der virkelig mange, som foretrækker det. Folk har i langt højere grad fået en holdning til miljøet, og det er langt vigtigere for de fleste, end de penge, der kan spares, siger Camilla Kongshøft.

Nu kan genbrugsgaven byttes
Mens hver anden dansker kunne finde på at give brugt ting som gave, viser Genbrugsindekset også, at 69 procent hellere vil give en genbrugsgave, hvis der er skrevet på ønskesedlen, at gaven gerne må være brugt. Både hos Reshoppit og hos genbrugsbutikken Guld & Rod har man nu valgt at imødekomme den stigende efterspørgsel på genbrugsgaver ved at lade kunderne bytte eventuelle fejlkøb.

– Tidligere har det været lidt ilde set at give en julegave, man havde købt i en genbrugsbutik. Dels fordi, det måske var anset som lidt nærigt og ikke lige så fint som noget nyt, og dels på grund af det praktiske i, at man normalt ikke kan bytte noget, der er købt i en genbrugsbutik. Det er blevet helt acceptabelt, og nu har man også mulighed for at bytte julegaven – det tror vi, mange vil tage godt imod, siger Jesper Petersen, der er direktør hos Guld & Rod.

– Der er uden tvivl kommet en ny accept af at købe genbrug og gå i genbrugstøj. Og hver gang en ny generation melder sig ind i forbrugskulturen, ligger den bæredygtige tilgang mere naturligt hos forbrugeren. Det er superpositivt, og det er en tendens, vi kommer til at se endnu mere til fremadrettet, siger Mads Arlien-Søborg.

9/12 2021
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage