G-kræfter presser pakkehåndteringenFoto: DS Smith

G-kræfter presser pakkehåndteringen

Skader på onlinekøb kostede europæisk detailhandel over 163 milliarder kroner i 2023. DS Smith har undersøgt hvor galt det står til, og arbejder samtidig på emballageløsninger, der er mere sikre

Onlinevarer risikerer på rejsen fra webshoppen til vores hoveddør at blive udsat for kræfter, der er 10 gange større end dem, der
opleves i hæsblæsende forlystelser.

Konsekvensen er beskadigede varer, der ved levering har gennemsnitsomkostninger på mere end 400 kroner per genstand.

Fire ud af fem danskere handler online. Det viser en analyse fra Danmarks Statistik fra 2023 1).

Med den buldrende internethandel følger også en voksende mængde pakkepost, der skal fragtes frem og tilbage på kryds og tværs af landegrænser.

En ny DS Smith-undersøgelse foretaget i de fire største markeder i Europa viser, at 60% af onlineshoppere har modtaget beskadigede varer inden for de sidste 12 måneder.

Gennemsnitligt modtog de 3 beskadigede varer med en gennemsnitlig værdi på mere end 400 kroner per genstand, hvilket førte til en samlet erstatningsomkostning på mere end 163 milliarder kroner i Europa i 2023.

- Beskadigede leveringer er en lose-lose-situation for alle involverede, fordi køberne bliver frustrerede, og detailhandlere skal håndtere udfordringerne ved at behandle unødvendige returneringer.

- E-handlen udgør en stigende andel af detailhandelen i Europa, og som den nye undersøgelse viser, medfører returneringer betydelige omkostninger, siger Mette Staal, Innovation & Design Lead hos DS Smith Danmark.

DS Smiths store fokus på bæredygtighed og innovativ produktbeskyttelse afspejler forbrugernes forventninger. Det viser en anden undersøgelse foretaget af DS Smith blandt danske forbrugere i samarbejde med Mintel Consulting.

Undersøgelsen viser, at 41% af forbrugerne vil afstå fra at handle hos en virksomhed, hvis de gentagne gange modtager beskadigede produkter, mens 56% foretrækker bølgepapemballage frem for plastik.

Emballage spiller en afgørende rolle i brandoplevelsen fra åbning til bortskaffelse.

Undersøgelsen viser også, at flertallet af onlineshoppere (61%) deler deres emballageoplevelser med andre, hvilket understreger betydningen af holdbar, bæredygtig og tilpasset emballage, der efterlader et positivt indtryk hos forbrugeren.

DS Smiths innovations- og designteam arbejder på at udvikle emballageløsninger, der beskytter produkterne under transporten og
samtidig reducerer miljøpåvirkningen.

Ved at tilføje 'accelerometre' til emballagen analyseres transportens påvirkninger, hvor typiske onlinepakker udsættes for op til 50 g-kraft, der svarer til mere end 10 gange det, der opleves i forlystelser.

Accelerometeret sporer en pakkes hastighed på rejsen fra webshoppen til hoveddøren og leverer data, der forklarer de skader, pakkerne pådrager sig.


1) Læs Danmarks Statistiks temaside om onlinekøb HER

8/2 2024
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger