G-kræfter presser pakkehåndteringenFoto: DS Smith

G-kræfter presser pakkehåndteringen

Skader på onlinekøb kostede europæisk detailhandel over 163 milliarder kroner i 2023. DS Smith har undersøgt hvor galt det står til, og arbejder samtidig på emballageløsninger, der er mere sikre

Onlinevarer risikerer på rejsen fra webshoppen til vores hoveddør at blive udsat for kræfter, der er 10 gange større end dem, der
opleves i hæsblæsende forlystelser.

Konsekvensen er beskadigede varer, der ved levering har gennemsnitsomkostninger på mere end 400 kroner per genstand.

Fire ud af fem danskere handler online. Det viser en analyse fra Danmarks Statistik fra 2023 1).

Med den buldrende internethandel følger også en voksende mængde pakkepost, der skal fragtes frem og tilbage på kryds og tværs af landegrænser.

En ny DS Smith-undersøgelse foretaget i de fire største markeder i Europa viser, at 60% af onlineshoppere har modtaget beskadigede varer inden for de sidste 12 måneder.

Gennemsnitligt modtog de 3 beskadigede varer med en gennemsnitlig værdi på mere end 400 kroner per genstand, hvilket førte til en samlet erstatningsomkostning på mere end 163 milliarder kroner i Europa i 2023.

- Beskadigede leveringer er en lose-lose-situation for alle involverede, fordi køberne bliver frustrerede, og detailhandlere skal håndtere udfordringerne ved at behandle unødvendige returneringer.

- E-handlen udgør en stigende andel af detailhandelen i Europa, og som den nye undersøgelse viser, medfører returneringer betydelige omkostninger, siger Mette Staal, Innovation & Design Lead hos DS Smith Danmark.

DS Smiths store fokus på bæredygtighed og innovativ produktbeskyttelse afspejler forbrugernes forventninger. Det viser en anden undersøgelse foretaget af DS Smith blandt danske forbrugere i samarbejde med Mintel Consulting.

Undersøgelsen viser, at 41% af forbrugerne vil afstå fra at handle hos en virksomhed, hvis de gentagne gange modtager beskadigede produkter, mens 56% foretrækker bølgepapemballage frem for plastik.

Emballage spiller en afgørende rolle i brandoplevelsen fra åbning til bortskaffelse.

Undersøgelsen viser også, at flertallet af onlineshoppere (61%) deler deres emballageoplevelser med andre, hvilket understreger betydningen af holdbar, bæredygtig og tilpasset emballage, der efterlader et positivt indtryk hos forbrugeren.

DS Smiths innovations- og designteam arbejder på at udvikle emballageløsninger, der beskytter produkterne under transporten og
samtidig reducerer miljøpåvirkningen.

Ved at tilføje 'accelerometre' til emballagen analyseres transportens påvirkninger, hvor typiske onlinepakker udsættes for op til 50 g-kraft, der svarer til mere end 10 gange det, der opleves i forlystelser.

Accelerometeret sporer en pakkes hastighed på rejsen fra webshoppen til hoveddøren og leverer data, der forklarer de skader, pakkerne pådrager sig.


1) Læs Danmarks Statistiks temaside om onlinekøb HER

8/2 2024
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed
  • Billerud iværksætter stor spareplan

    Billerud iværksætter stor spareplan

    emballage ›Den svenske papir- og emballageproducent skal - som følge af et svækket, europæisk marked - skære 800 millioner svenske kroner i årsbugetterne. Det betyder bl.a. afsked med op til 650 medarbejdere
  • Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    Letvægter, der klarer høje påfyldningshastigheder

    emballage ›KHS Group lancerer ny PET-flaske til drikkevand uden brus. Flasken kombinerer kvalitetsdesign med minimalt materialeforbrug og er udviklet til kravene i travle produktionslinjer
  • Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    Dansk virksomhed slap igennem nåleøjet

    emballage ›Dana Lim har som den første samarbejdspartner været med til at gennemføre et relativt nyt uddannelsesforløb hos Henkel
  • Drikkekartoner bliver til transportkasser

    Drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetrapak og Recoma, som producerer cirkulære byggeplader af genanvendte drikkekartoner og industriaffald, udvider samarbejdet med projekt, som skal erstatte traditionelle trækasser til transport
  • Bornholmerne tester løsmarked

    Bornholmerne tester løsmarked

    emballage ›Kvickly i Rønne er det første supermarked, som sammen med EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA tester ordning hvor kunderne kan købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt med genbrugsemballager