G-kræfter presser pakkehåndteringenFoto: DS Smith

G-kræfter presser pakkehåndteringen

Skader på onlinekøb kostede europæisk detailhandel over 163 milliarder kroner i 2023. DS Smith har undersøgt hvor galt det står til, og arbejder samtidig på emballageløsninger, der er mere sikre

Onlinevarer risikerer på rejsen fra webshoppen til vores hoveddør at blive udsat for kræfter, der er 10 gange større end dem, der
opleves i hæsblæsende forlystelser.

Konsekvensen er beskadigede varer, der ved levering har gennemsnitsomkostninger på mere end 400 kroner per genstand.

Fire ud af fem danskere handler online. Det viser en analyse fra Danmarks Statistik fra 2023 1).

Med den buldrende internethandel følger også en voksende mængde pakkepost, der skal fragtes frem og tilbage på kryds og tværs af landegrænser.

En ny DS Smith-undersøgelse foretaget i de fire største markeder i Europa viser, at 60% af onlineshoppere har modtaget beskadigede varer inden for de sidste 12 måneder.

Gennemsnitligt modtog de 3 beskadigede varer med en gennemsnitlig værdi på mere end 400 kroner per genstand, hvilket førte til en samlet erstatningsomkostning på mere end 163 milliarder kroner i Europa i 2023.

- Beskadigede leveringer er en lose-lose-situation for alle involverede, fordi køberne bliver frustrerede, og detailhandlere skal håndtere udfordringerne ved at behandle unødvendige returneringer.

- E-handlen udgør en stigende andel af detailhandelen i Europa, og som den nye undersøgelse viser, medfører returneringer betydelige omkostninger, siger Mette Staal, Innovation & Design Lead hos DS Smith Danmark.

DS Smiths store fokus på bæredygtighed og innovativ produktbeskyttelse afspejler forbrugernes forventninger. Det viser en anden undersøgelse foretaget af DS Smith blandt danske forbrugere i samarbejde med Mintel Consulting.

Undersøgelsen viser, at 41% af forbrugerne vil afstå fra at handle hos en virksomhed, hvis de gentagne gange modtager beskadigede produkter, mens 56% foretrækker bølgepapemballage frem for plastik.

Emballage spiller en afgørende rolle i brandoplevelsen fra åbning til bortskaffelse.

Undersøgelsen viser også, at flertallet af onlineshoppere (61%) deler deres emballageoplevelser med andre, hvilket understreger betydningen af holdbar, bæredygtig og tilpasset emballage, der efterlader et positivt indtryk hos forbrugeren.

DS Smiths innovations- og designteam arbejder på at udvikle emballageløsninger, der beskytter produkterne under transporten og
samtidig reducerer miljøpåvirkningen.

Ved at tilføje 'accelerometre' til emballagen analyseres transportens påvirkninger, hvor typiske onlinepakker udsættes for op til 50 g-kraft, der svarer til mere end 10 gange det, der opleves i forlystelser.

Accelerometeret sporer en pakkes hastighed på rejsen fra webshoppen til hoveddøren og leverer data, der forklarer de skader, pakkerne pådrager sig.


1) Læs Danmarks Statistiks temaside om onlinekøb HER

8/2 2024
  • Fiberkræfter til lakridserne

    Fiberkræfter til lakridserne

    emballage ›Danske LAKRIDS BY BÜLOW er seneste samarbejdspartner for svenske PulPac som er specialist indenfor udvikling af miljøvenlige emballager af Dry Molded Fiber
  • Hidtil usete lovkrav for CSR under lup i EmballageForum

    Hidtil usete lovkrav for CSR under lup i EmballageForum

    emballage ›Grafiske virksomheder har god grund til at forberede sig på de nye EU-krav til ESG-rapporteringer om virksomheder bæredygtighed. GRAKOMs EmballageForum holder derfor møde om direktivet den 30. maj
  • Fem nominerede til Plastprisen 2024

    Fem nominerede til Plastprisen 2024

    emballage ›Aarhus Kommune, Kingspan LOGSTOR, RePURPose, RHQI-projektet og et konsortium bestående af Nopa Nordic, Robinson Packaging, Aage Vestergaard Larsen og Teknologisk Institut er af en ekstern jury nomineret til brancheforeningen Plastindustriens årlige pris
  • PulPac i nyt samarbejde om fiberstøbt emballage

    PulPac i nyt samarbejde om fiberstøbt emballage

    emballage ›Opfinderne af det bionedbrydelige plastikalternativ Dry Molded Fiber har sluttet sig til nonprofit print- og papirorganisationen Two Sides, som arbejder for mere bæredygtige emballagematerialer
  • Borgmestre ønsker nationalt genbrug af take-awayemballage

    Borgmestre ønsker nationalt genbrug af take-awayemballage

    emballage ›Borgmestrene i Danmarks tre største byer opfordrer i et fælles brev regeringen til at indføre et nationalt genbrugssystem for emballage fra take-awayprodukter
  • Top-cover sparer 920.000 kilo plastik om året

    Top-cover sparer 920.000 kilo plastik om året

    emballage ›JYSK stopper med at rulle plastfolie om toppen på de paller, der sendes ud til butikkerne. I stedet skal der bruges genanvendelige covers, som butikkerne har mulighed for at benytte sig af ved behov
  • Unge skal lære at pante mere

    Unge skal lære at pante mere

    emballage ›WWF Verdensnaturfonden og Coca-Cola vil med bl.a. en 'pant-koncert' støtte de unge forbrugere til gode pantvaner og sikre, at mindre emballage ender i naturen. Selv om vi her i langt er gode til at pante, ender 170 millioner pantflasker og dåser uden for det danske retursystem
  • Endelig udsigt til pant på tyske dåser

    Endelig udsigt til pant på tyske dåser

    emballage ›Danmark har i 20 år kæmpet for at sikre pant på drikkevarer, der sælges i Tyskland. Det bliver nu en realitet, efter Europa-Parlamentet har vedtaget emballageforordningen. Ordningen vil dog først træde i kraft om fem år