G-kræfter presser pakkehåndteringen
Skader på onlinekøb kostede europæisk detailhandel over 163 milliarder kroner i 2023. DS Smith har undersøgt hvor galt det står til, og arbejder samtidig på emballageløsninger, der er mere sikre
Onlinevarer risikerer på rejsen fra webshoppen til vores hoveddør at blive udsat for kræfter, der er 10 gange større end dem, der
opleves i hæsblæsende forlystelser.
Konsekvensen er beskadigede varer, der ved levering har gennemsnitsomkostninger på mere end 400 kroner per genstand.
Fire ud af fem danskere handler online. Det viser en analyse fra Danmarks Statistik fra 2023 1).
Med den buldrende internethandel følger også en voksende mængde pakkepost, der skal fragtes frem og tilbage på kryds og tværs af landegrænser.
En ny DS Smith-undersøgelse foretaget i de fire største markeder i Europa viser, at 60% af onlineshoppere har modtaget beskadigede varer inden for de sidste 12 måneder.
Gennemsnitligt modtog de 3 beskadigede varer med en gennemsnitlig værdi på mere end 400 kroner per genstand, hvilket førte til en samlet erstatningsomkostning på mere end 163 milliarder kroner i Europa i 2023.
- Beskadigede leveringer er en lose-lose-situation for alle involverede, fordi køberne bliver frustrerede, og detailhandlere skal håndtere udfordringerne ved at behandle unødvendige returneringer.
- E-handlen udgør en stigende andel af detailhandelen i Europa, og som den nye undersøgelse viser, medfører returneringer betydelige omkostninger, siger Mette Staal, Innovation & Design Lead hos DS Smith Danmark.
DS Smiths store fokus på bæredygtighed og innovativ produktbeskyttelse afspejler forbrugernes forventninger. Det viser en anden undersøgelse foretaget af DS Smith blandt danske forbrugere i samarbejde med Mintel Consulting.
Undersøgelsen viser, at 41% af forbrugerne vil afstå fra at handle hos en virksomhed, hvis de gentagne gange modtager beskadigede produkter, mens 56% foretrækker bølgepapemballage frem for plastik.
Emballage spiller en afgørende rolle i brandoplevelsen fra åbning til bortskaffelse.
Undersøgelsen viser også, at flertallet af onlineshoppere (61%) deler deres emballageoplevelser med andre, hvilket understreger betydningen af holdbar, bæredygtig og tilpasset emballage, der efterlader et positivt indtryk hos forbrugeren.
DS Smiths innovations- og designteam arbejder på at udvikle emballageløsninger, der beskytter produkterne under transporten og
samtidig reducerer miljøpåvirkningen.
Ved at tilføje 'accelerometre' til emballagen analyseres transportens påvirkninger, hvor typiske onlinepakker udsættes for op til 50 g-kraft, der svarer til mere end 10 gange det, der opleves i forlystelser.
Accelerometeret sporer en pakkes hastighed på rejsen fra webshoppen til hoveddøren og leverer data, der forklarer de skader, pakkerne pådrager sig.
1) Læs Danmarks Statistiks temaside om onlinekøb HER