G-kræfter presser pakkehåndteringenFoto: DS Smith

G-kræfter presser pakkehåndteringen

Skader på onlinekøb kostede europæisk detailhandel over 163 milliarder kroner i 2023. DS Smith har undersøgt hvor galt det står til, og arbejder samtidig på emballageløsninger, der er mere sikre

Onlinevarer risikerer på rejsen fra webshoppen til vores hoveddør at blive udsat for kræfter, der er 10 gange større end dem, der
opleves i hæsblæsende forlystelser.

Konsekvensen er beskadigede varer, der ved levering har gennemsnitsomkostninger på mere end 400 kroner per genstand.

Fire ud af fem danskere handler online. Det viser en analyse fra Danmarks Statistik fra 2023 1).

Med den buldrende internethandel følger også en voksende mængde pakkepost, der skal fragtes frem og tilbage på kryds og tværs af landegrænser.

En ny DS Smith-undersøgelse foretaget i de fire største markeder i Europa viser, at 60% af onlineshoppere har modtaget beskadigede varer inden for de sidste 12 måneder.

Gennemsnitligt modtog de 3 beskadigede varer med en gennemsnitlig værdi på mere end 400 kroner per genstand, hvilket førte til en samlet erstatningsomkostning på mere end 163 milliarder kroner i Europa i 2023.

- Beskadigede leveringer er en lose-lose-situation for alle involverede, fordi køberne bliver frustrerede, og detailhandlere skal håndtere udfordringerne ved at behandle unødvendige returneringer.

- E-handlen udgør en stigende andel af detailhandelen i Europa, og som den nye undersøgelse viser, medfører returneringer betydelige omkostninger, siger Mette Staal, Innovation & Design Lead hos DS Smith Danmark.

DS Smiths store fokus på bæredygtighed og innovativ produktbeskyttelse afspejler forbrugernes forventninger. Det viser en anden undersøgelse foretaget af DS Smith blandt danske forbrugere i samarbejde med Mintel Consulting.

Undersøgelsen viser, at 41% af forbrugerne vil afstå fra at handle hos en virksomhed, hvis de gentagne gange modtager beskadigede produkter, mens 56% foretrækker bølgepapemballage frem for plastik.

Emballage spiller en afgørende rolle i brandoplevelsen fra åbning til bortskaffelse.

Undersøgelsen viser også, at flertallet af onlineshoppere (61%) deler deres emballageoplevelser med andre, hvilket understreger betydningen af holdbar, bæredygtig og tilpasset emballage, der efterlader et positivt indtryk hos forbrugeren.

DS Smiths innovations- og designteam arbejder på at udvikle emballageløsninger, der beskytter produkterne under transporten og
samtidig reducerer miljøpåvirkningen.

Ved at tilføje 'accelerometre' til emballagen analyseres transportens påvirkninger, hvor typiske onlinepakker udsættes for op til 50 g-kraft, der svarer til mere end 10 gange det, der opleves i forlystelser.

Accelerometeret sporer en pakkes hastighed på rejsen fra webshoppen til hoveddøren og leverer data, der forklarer de skader, pakkerne pådrager sig.


1) Læs Danmarks Statistiks temaside om onlinekøb HER

8/2 2024
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner