Fysisk markedsføring i vækst

Fysisk markedsføring i vækst

Emballage, tryksager og skilte er vigtige for produkters historiefortælling, ikke mindst i fødevarebranchen. Selv om onlinehandlen buldrer afsted, viser Grakomundersøgelse, at brancherne, der producerer udstyr til fysisk markedsføring, oplever fremgang

Alt skal være digitalt i dag. Det synes at være mantraet i mange brancher. E-handlen tager fart, og virksomheder flytter i stigende grad deres marketingsbudgetter til digitale kanaler. Ikke desto mindre oplever brancherne, der producerer udstyr til fysisk markedsføring, også fremgang. Det forklarer Thomas Torp, der er direktør i Grakom, brancheorganisation for virksomheder inden for medie, reklame og trykkeri.

- Alle har løbet i en digital retning de sidste 10 år, men en moderne virksomhed ved, at man skal være i stand til at møde kunden overbevisende alle steder. Vi ser derfor også en række spændende vækstområder inden for kommunikation og markedsføring i det fysiske rum, siger Thomas Torp .

Mad der fortæller
Specialiserede tryksager og skilte til outdoor-reklamer er to af de markeder, hvor Grakom kan konstatere vækst. Emballage-kommunikation er et andet område, der tidligere ikke har været så meget fokus på, men i dag er det en disciplin, som især fødevareproducenterne er meget opmærksomme på.

- I dag er det ikke nok med et skilt i supermarkedet, der fortæller om produktet. Emballagen skal også fortælle den rigtige historie, og det marked er der rigtig meget fokus på netop nu, siger Thomas Torp.
Såkaldt 'point of sales' er ligeledes et eksempel på et vækstmarked inden for kommunikation i det fysisk rum. Det handler om de salgsopstillinger, man som forbruger møder i butikken, der skal give bestemte produkter eksponering.

Det gennemførte brand 
Stefan Groth er med 25 år i branchen en erfaren reklamemand. Han ejer webshoppen ShopSign, hvorfra han sælger skilte og andet udstyr til brug på messer, i butikker og på kontorer. Det kommer ikke bag på Stefan Groth, at branchen inden for fysisk markedsføring er i vækst 

Ifølge den garvede reklamemand er væksten et udtryk for,at konkurrencen for mange virksomheder er så hård, at man må optimere sin kommunikation alle steder, man møder kunden, uanset om det er de digitale kanaler eller i det fysiske møde. 

- Kunderne skal opleve helhed i mødet med et brand. Det fysiske udtryk kan bakke op om den illusion, som man har skabt online, eller det kan ødelægge den. Sælger man luksusprodukter online, så nytter det ikke noget, at man har en fysisk butik med en nedslidt facade og tarvelig indretning. Det er ikke troværdigt, siger Stefan Groth.

Han mener, at det er uhensigtsmæssigt at betragte digital og fysisk kommunikation som modsætninger. Det handler ikke om 'enten eller', det ene udelukker ikke det andet. Det vigtigste vil ifølge ham altid være, at man analyserer budskaber og målgruppe og derefter vælger de kommunikationsløsninger, som passer til situationen.

-lipe

16/3 2020
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje