Fysisk markedsføring i vækst

Fysisk markedsføring i vækst

Emballage, tryksager og skilte er vigtige for produkters historiefortælling, ikke mindst i fødevarebranchen. Selv om onlinehandlen buldrer afsted, viser Grakomundersøgelse, at brancherne, der producerer udstyr til fysisk markedsføring, oplever fremgang

Alt skal være digitalt i dag. Det synes at være mantraet i mange brancher. E-handlen tager fart, og virksomheder flytter i stigende grad deres marketingsbudgetter til digitale kanaler. Ikke desto mindre oplever brancherne, der producerer udstyr til fysisk markedsføring, også fremgang. Det forklarer Thomas Torp, der er direktør i Grakom, brancheorganisation for virksomheder inden for medie, reklame og trykkeri.

- Alle har løbet i en digital retning de sidste 10 år, men en moderne virksomhed ved, at man skal være i stand til at møde kunden overbevisende alle steder. Vi ser derfor også en række spændende vækstområder inden for kommunikation og markedsføring i det fysiske rum, siger Thomas Torp .

Mad der fortæller
Specialiserede tryksager og skilte til outdoor-reklamer er to af de markeder, hvor Grakom kan konstatere vækst. Emballage-kommunikation er et andet område, der tidligere ikke har været så meget fokus på, men i dag er det en disciplin, som især fødevareproducenterne er meget opmærksomme på.

- I dag er det ikke nok med et skilt i supermarkedet, der fortæller om produktet. Emballagen skal også fortælle den rigtige historie, og det marked er der rigtig meget fokus på netop nu, siger Thomas Torp.
Såkaldt 'point of sales' er ligeledes et eksempel på et vækstmarked inden for kommunikation i det fysisk rum. Det handler om de salgsopstillinger, man som forbruger møder i butikken, der skal give bestemte produkter eksponering.

Det gennemførte brand 
Stefan Groth er med 25 år i branchen en erfaren reklamemand. Han ejer webshoppen ShopSign, hvorfra han sælger skilte og andet udstyr til brug på messer, i butikker og på kontorer. Det kommer ikke bag på Stefan Groth, at branchen inden for fysisk markedsføring er i vækst 

Ifølge den garvede reklamemand er væksten et udtryk for,at konkurrencen for mange virksomheder er så hård, at man må optimere sin kommunikation alle steder, man møder kunden, uanset om det er de digitale kanaler eller i det fysiske møde. 

- Kunderne skal opleve helhed i mødet med et brand. Det fysiske udtryk kan bakke op om den illusion, som man har skabt online, eller det kan ødelægge den. Sælger man luksusprodukter online, så nytter det ikke noget, at man har en fysisk butik med en nedslidt facade og tarvelig indretning. Det er ikke troværdigt, siger Stefan Groth.

Han mener, at det er uhensigtsmæssigt at betragte digital og fysisk kommunikation som modsætninger. Det handler ikke om 'enten eller', det ene udelukker ikke det andet. Det vigtigste vil ifølge ham altid være, at man analyserer budskaber og målgruppe og derefter vælger de kommunikationsløsninger, som passer til situationen.

-lipe

16/3 2020
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne