Fysisk markedsføring i vækst

Fysisk markedsføring i vækst

Emballage, tryksager og skilte er vigtige for produkters historiefortælling, ikke mindst i fødevarebranchen. Selv om onlinehandlen buldrer afsted, viser Grakomundersøgelse, at brancherne, der producerer udstyr til fysisk markedsføring, oplever fremgang

Alt skal være digitalt i dag. Det synes at være mantraet i mange brancher. E-handlen tager fart, og virksomheder flytter i stigende grad deres marketingsbudgetter til digitale kanaler. Ikke desto mindre oplever brancherne, der producerer udstyr til fysisk markedsføring, også fremgang. Det forklarer Thomas Torp, der er direktør i Grakom, brancheorganisation for virksomheder inden for medie, reklame og trykkeri.

- Alle har løbet i en digital retning de sidste 10 år, men en moderne virksomhed ved, at man skal være i stand til at møde kunden overbevisende alle steder. Vi ser derfor også en række spændende vækstområder inden for kommunikation og markedsføring i det fysiske rum, siger Thomas Torp .

Mad der fortæller
Specialiserede tryksager og skilte til outdoor-reklamer er to af de markeder, hvor Grakom kan konstatere vækst. Emballage-kommunikation er et andet område, der tidligere ikke har været så meget fokus på, men i dag er det en disciplin, som især fødevareproducenterne er meget opmærksomme på.

- I dag er det ikke nok med et skilt i supermarkedet, der fortæller om produktet. Emballagen skal også fortælle den rigtige historie, og det marked er der rigtig meget fokus på netop nu, siger Thomas Torp.
Såkaldt 'point of sales' er ligeledes et eksempel på et vækstmarked inden for kommunikation i det fysisk rum. Det handler om de salgsopstillinger, man som forbruger møder i butikken, der skal give bestemte produkter eksponering.

Det gennemførte brand 
Stefan Groth er med 25 år i branchen en erfaren reklamemand. Han ejer webshoppen ShopSign, hvorfra han sælger skilte og andet udstyr til brug på messer, i butikker og på kontorer. Det kommer ikke bag på Stefan Groth, at branchen inden for fysisk markedsføring er i vækst 

Ifølge den garvede reklamemand er væksten et udtryk for,at konkurrencen for mange virksomheder er så hård, at man må optimere sin kommunikation alle steder, man møder kunden, uanset om det er de digitale kanaler eller i det fysiske møde. 

- Kunderne skal opleve helhed i mødet med et brand. Det fysiske udtryk kan bakke op om den illusion, som man har skabt online, eller det kan ødelægge den. Sælger man luksusprodukter online, så nytter det ikke noget, at man har en fysisk butik med en nedslidt facade og tarvelig indretning. Det er ikke troværdigt, siger Stefan Groth.

Han mener, at det er uhensigtsmæssigt at betragte digital og fysisk kommunikation som modsætninger. Det handler ikke om 'enten eller', det ene udelukker ikke det andet. Det vigtigste vil ifølge ham altid være, at man analyserer budskaber og målgruppe og derefter vælger de kommunikationsløsninger, som passer til situationen.

-lipe

16/3 2020
  • Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    emballage ›Kollektivordningerne Emballageretur og ERP Denmark lancerer affaldsanmodning.dk. Portalen skal gøre det nemt for virksomheder, der selv er slutbrugere i forhold til producentansvaret, at søge om økonomisk kompensation
  • Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    emballage ›Der er fokus på de konkrete konsekvenser af både nuværende og kommende regler på emballageområdet, når Grakom afholder Emballagedagen den 5. november
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder