Fra ide til detailhandlens hylder

Fra ide til detailhandlens hylder

Food & Bio Cluster Denmark indgår et samarbejde med Lidl om at få flere danske iværksættere og mindre virksomheders produkter på hylderne

Forløbet, der har til formål at følge produkter i fødevarebranchen fra idé til hylderne i detailhandlen. 

Det foregår blandt andet via sparring, deling af konkret viden og potentielt samarbejde om salg til detail, og er netop skudt i gang med en åben ansøgning.

Ansøgningen der er åbent frem til 12. januar 2024, henvender sig til alle danske producenter af innovative fødevarer, drikkevarer, foder, skønhedsprodukter eller rengøringsmidler, som endnu ikke har deres produkter på markedet, og som ønsker at få deres varer på hylderne i en større detailkæde.

Et samarbejde om innovation
Der er tale om to store og vigtige spillere på markedet i det nye samarbejde.

Food & Bio Cluster Denmarks har stort kendskab til de nyeste spirer i fødevareindustrien og viden om iværksætteri og innovative fødevarer. 

Når det bliver matchet med Lidl, der har masser af hyldemeter i 145 butikker i Danmark, kunder og et internationalt virke, er der ikke langt fra idé til reelt salg.

Målet med forløbet er at få flere lokale iværksættere og mindre virksomheder i gang med salget af deres innovative produkter.

I første omgang på de danske hylder. Men de kan via Lidls internationale rækkevidde også nå videre ud i verden, hvis potentialet er der.

- Vi har det seneste år eksporteret produkter fra dygtige og innovative danske leverandører for 1,5 mia. kr. til Lidl-butikker udenfor Danmark og vi er på den måde med til at skabe danske eksportsuccesser.

- Vores mål med dette samarbejds- og iværksætterforløb er at udvikle endnu flere danske virksomheder til gode forretninger og give dem mulighed for at komme på hylderne, først i vores danske butikker og måske senere blive en del af vores eksportsucces, siger Maria Lovecchio og hun fortsætter:

- Lidl er en uhyre effektive virksomhed og det strømlinede koncept i vores 145 butikker gør det muligt, at vi også kan tages hensyn til leverandører med lavere produktionskapacitet.

- Man behøver med andre ord ikke være en stor spiller for at blive leverandør til Lidl Danmark.

Food & Bio Cluster Denmark er indgået i samarbejdet som et led i sit strategiske pejlemærke om at bidrage til, at der leveres bæredygtige fødevarer, der er velsmagende, sunde og sikre, til en voksende verdensbefolkning.

Det praktiske
Der er åbnet for ansøgninger allerede nu og frem til d. 12. januar. Der søges gennem Food & Bio Cluster Denmark. 

For at blive taget i betragtning til forløbet, kræver det at:

  • Dit produkt endnu ikke er på markedet
  • Du må gerne have haft salg til Lidl før, blot ikke være samarbejdspartner
  • Dit produkt kan være klar til lancering indenfor 0-3 måneder eller kun lige mangler det sidste
  • Dit produkt er innovativt og særligt interessant for Lidl
  • Dit produkt ikke har været præsenteret for Lidl før og heller ikke er inde hos andre supermarkeder eller discountkæder i Danmark

Efter ansøgningsfristen vil Food & Bio Cluster Denmark igangsætte en screening af ansøgere og udvælge de virksomheder, der vil blive inviteret til at deltage i forløbet.

-hawin
5/12 2023
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage