Fra ide til detailhandlens hylder

Fra ide til detailhandlens hylder

Food & Bio Cluster Denmark indgår et samarbejde med Lidl om at få flere danske iværksættere og mindre virksomheders produkter på hylderne

Forløbet, der har til formål at følge produkter i fødevarebranchen fra idé til hylderne i detailhandlen. 

Det foregår blandt andet via sparring, deling af konkret viden og potentielt samarbejde om salg til detail, og er netop skudt i gang med en åben ansøgning.

Ansøgningen der er åbent frem til 12. januar 2024, henvender sig til alle danske producenter af innovative fødevarer, drikkevarer, foder, skønhedsprodukter eller rengøringsmidler, som endnu ikke har deres produkter på markedet, og som ønsker at få deres varer på hylderne i en større detailkæde.

Et samarbejde om innovation
Der er tale om to store og vigtige spillere på markedet i det nye samarbejde.

Food & Bio Cluster Denmarks har stort kendskab til de nyeste spirer i fødevareindustrien og viden om iværksætteri og innovative fødevarer. 

Når det bliver matchet med Lidl, der har masser af hyldemeter i 145 butikker i Danmark, kunder og et internationalt virke, er der ikke langt fra idé til reelt salg.

Målet med forløbet er at få flere lokale iværksættere og mindre virksomheder i gang med salget af deres innovative produkter.

I første omgang på de danske hylder. Men de kan via Lidls internationale rækkevidde også nå videre ud i verden, hvis potentialet er der.

- Vi har det seneste år eksporteret produkter fra dygtige og innovative danske leverandører for 1,5 mia. kr. til Lidl-butikker udenfor Danmark og vi er på den måde med til at skabe danske eksportsuccesser.

- Vores mål med dette samarbejds- og iværksætterforløb er at udvikle endnu flere danske virksomheder til gode forretninger og give dem mulighed for at komme på hylderne, først i vores danske butikker og måske senere blive en del af vores eksportsucces, siger Maria Lovecchio og hun fortsætter:

- Lidl er en uhyre effektive virksomhed og det strømlinede koncept i vores 145 butikker gør det muligt, at vi også kan tages hensyn til leverandører med lavere produktionskapacitet.

- Man behøver med andre ord ikke være en stor spiller for at blive leverandør til Lidl Danmark.

Food & Bio Cluster Denmark er indgået i samarbejdet som et led i sit strategiske pejlemærke om at bidrage til, at der leveres bæredygtige fødevarer, der er velsmagende, sunde og sikre, til en voksende verdensbefolkning.

Det praktiske
Der er åbnet for ansøgninger allerede nu og frem til d. 12. januar. Der søges gennem Food & Bio Cluster Denmark. 

For at blive taget i betragtning til forløbet, kræver det at:

  • Dit produkt endnu ikke er på markedet
  • Du må gerne have haft salg til Lidl før, blot ikke være samarbejdspartner
  • Dit produkt kan være klar til lancering indenfor 0-3 måneder eller kun lige mangler det sidste
  • Dit produkt er innovativt og særligt interessant for Lidl
  • Dit produkt ikke har været præsenteret for Lidl før og heller ikke er inde hos andre supermarkeder eller discountkæder i Danmark

Efter ansøgningsfristen vil Food & Bio Cluster Denmark igangsætte en screening af ansøgere og udvælge de virksomheder, der vil blive inviteret til at deltage i forløbet.

-hawin
5/12 2023
  • Gin-kande hyldet i London

    Gin-kande hyldet i London

    emballage ›Det var ikke alene ideen, men emballagens mange anvendelsesmuligheder, der fik juryen til at uddele innovationsprisen til Hunter Luxery under den forgangne London Packaging Week
  • Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    emballage ›Svenske Blue Ocean Closures meddeler, at den nyeste generation af skruelåg af fiber nu kan matche - eller ligefrem være bedre end - plastik i materialeomkostninger - samtidig med, at de sænker energiforbruget
  • Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    emballage ›Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nyligt offentliggjorte tal fra Eurostat. Too Good To Go kalder tallene “et alvorligt wakeup call”
  • Lettere banankasser til barsk bølgegang

    Lettere banankasser til barsk bølgegang

    emballage ›Sammen med en bananeksportør fra Ecuador har Mondi udviklet en transportkasse af 40 procent genanvendt fiber, som vejer mindre men bevarer styrken under 33 dages containertransport
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art