Flere regler og afgifter i posen
Fra den 1. januar må detailhandlen ikke længere give plastikposer gratis ud og skal som minimum tage fire kroner per pose. Det kan mærkes i plastbranchen. Foto: PR.

Flere regler og afgifter i posen

Posebranchen oplever i disse år store forandringer i lovgivning og forbrugsmønstre. Detailbranchen og forbrugerne er dog ikke godt nok forberedte på de nye regler, der venter lige om hjørnet, mener producent

1. januar i år blev afgifterne på plastik- og papirsposer tredoblet og fra 1. januar 2021 skal der falde betaling for alle bæreposer, der langes over disken, uanset om det er i supermarkedet, hos pizzeriaet eller tøjhandleren.

Forbuddet mod gratis bæreposer markerer kulminationen på to begivenhedsrige år for de danske poseproducenter. To år, der har været præget af flere politiske tiltag og ændringer i forbrugsmønstre hos detailbranchen og slutbrugerne.

- Siden opmærksomheden for alvor blev vendt mod plastik og plastikposer for et par år siden, har vi set store ændringer i branchen med tredoblingen afgifterne og lovgivningen mod gratis bæreposer som det mest skelsættende, forklarer Lars Grønkjær, direktør i Promotion Bag, der er leverandør af genanvendelige plastposer, bomuldsnet , papirsposer og lignende. Han tilføjer:

- Salget af traditionelle bæreposer af plast var i forvejen nedadgående på grund af den store fokus på plastik og bæredygtighed, men tredoblingen af afgifterne var prikken over i’et og salget af afgiftspligtige poser styrtdykkede efter årsskiftet. Vi oplever i stedet en kraftig stigning i efterspørgslen på mere bæredygtige og genanvendelige poser som non-woven bags, muleposer af bomuld osv. Vi arbejder kontinuerligt på at udvide vores sortiment af bæredygtige produkter, så vi kan lede kunderne i den rigtige retning.

Posebranchen skal rådgive kunder og forbrugere

Professor og forsker i sammenhænge mellem miljø og samfund ved Aarhus universitet, John Thøgersen, kan bekræfte udviklingen, og at forbrugerne er begyndte at ændre vaner. Det er dog ikke ensbetydende med, at alle kan gennemskue de mange oplysninger og udsagn om materialer og bæredygtighed, når miljøet igen for alvor kommer på dagsordenen.

Lars Grønkjær fra Promotion Bag er parat til at rådgive sine kunder, når der fra 2021 skal falde betaling for alle poser i detailhandlen. Foto: PR.

- Der er ingen tvivl om, at myndighedernes tiltag har en klar signalværdi om, at vi skal undgå plastik, og som har ført til og fortsat vil føre til adfærdsændringer hos forbrugerne og et drive mod alternativer til plastikposerne, siger John Thøgersen. Han tilføjer:

- Men selvom forbrugerne er begyndt at gå op i bæredygtighed, betyder det ikke nødvendigvis, at de kan gennemskue hvilke materialer, der faktisk er mest bæredygtige. Det er derfor både producenterne og forhandlernes opgave at sørge for, at forbrugerne kan tage det mest oplyste valg, når de køber bæreposer i fremtiden. 

Den obligatoriske betaling bliver varmt emne

På trods af Coronakrisens hærgen oplever Promotion Bag dog, at miljø og bæredygtighed stadig fylder meget i bevidstheden hos deres kunder og hos forbrugerne, men der endnu ikke er det store fokus på, at der skal falde betaling for alle bæreposer efter årsskiftet. Det kan blive problematisk for detailbranchen:

- De nye regler kommer til at betyde meget for virksomhederne, fordi det vil betyde at deres kunders krav og forventninger til poser vil ændre sig. Det er derfor meget vigtigt, at vi allerede nu rådgiver vores kunder, så de er bedst rustet til de kommende ændringer, sigerLars Grønkjær og uddyber:

- Vi vil opleve, at når forbrugerne skal betale for poserne, så vil de også have bedre og mere bæredygtige produkter, der kan holde til mere, og som kan genbruges i længere tid. Det skal detailhandlen være forberedt på, så de ikke står med en pose, der er ringere end konkurrenternes.

- Det kan give bagslag at have en pose, der ikke lever op til kundernes forventninger, når poserne pludselig koster penge og hvor alle poser har samme minimumspris uanset type. I modsætning til afgifterne, der tilfalder staten, vil den fremtidige obligatoriske betaling for poserne tilfalde butikkerne selv, hvilket kommer til at betyde, at virksomhederne kan retfærdiggøre at bruge flere ressourcer per pose.

- hawin

16/9 2020
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris