Flere regler og afgifter i posen
Fra den 1. januar må detailhandlen ikke længere give plastikposer gratis ud og skal som minimum tage fire kroner per pose. Det kan mærkes i plastbranchen. Foto: PR.

Flere regler og afgifter i posen

Posebranchen oplever i disse år store forandringer i lovgivning og forbrugsmønstre. Detailbranchen og forbrugerne er dog ikke godt nok forberedte på de nye regler, der venter lige om hjørnet, mener producent

1. januar i år blev afgifterne på plastik- og papirsposer tredoblet og fra 1. januar 2021 skal der falde betaling for alle bæreposer, der langes over disken, uanset om det er i supermarkedet, hos pizzeriaet eller tøjhandleren.

Forbuddet mod gratis bæreposer markerer kulminationen på to begivenhedsrige år for de danske poseproducenter. To år, der har været præget af flere politiske tiltag og ændringer i forbrugsmønstre hos detailbranchen og slutbrugerne.

- Siden opmærksomheden for alvor blev vendt mod plastik og plastikposer for et par år siden, har vi set store ændringer i branchen med tredoblingen afgifterne og lovgivningen mod gratis bæreposer som det mest skelsættende, forklarer Lars Grønkjær, direktør i Promotion Bag, der er leverandør af genanvendelige plastposer, bomuldsnet , papirsposer og lignende. Han tilføjer:

- Salget af traditionelle bæreposer af plast var i forvejen nedadgående på grund af den store fokus på plastik og bæredygtighed, men tredoblingen af afgifterne var prikken over i’et og salget af afgiftspligtige poser styrtdykkede efter årsskiftet. Vi oplever i stedet en kraftig stigning i efterspørgslen på mere bæredygtige og genanvendelige poser som non-woven bags, muleposer af bomuld osv. Vi arbejder kontinuerligt på at udvide vores sortiment af bæredygtige produkter, så vi kan lede kunderne i den rigtige retning.

Posebranchen skal rådgive kunder og forbrugere

Professor og forsker i sammenhænge mellem miljø og samfund ved Aarhus universitet, John Thøgersen, kan bekræfte udviklingen, og at forbrugerne er begyndte at ændre vaner. Det er dog ikke ensbetydende med, at alle kan gennemskue de mange oplysninger og udsagn om materialer og bæredygtighed, når miljøet igen for alvor kommer på dagsordenen.

Lars Grønkjær fra Promotion Bag er parat til at rådgive sine kunder, når der fra 2021 skal falde betaling for alle poser i detailhandlen. Foto: PR.

- Der er ingen tvivl om, at myndighedernes tiltag har en klar signalværdi om, at vi skal undgå plastik, og som har ført til og fortsat vil føre til adfærdsændringer hos forbrugerne og et drive mod alternativer til plastikposerne, siger John Thøgersen. Han tilføjer:

- Men selvom forbrugerne er begyndt at gå op i bæredygtighed, betyder det ikke nødvendigvis, at de kan gennemskue hvilke materialer, der faktisk er mest bæredygtige. Det er derfor både producenterne og forhandlernes opgave at sørge for, at forbrugerne kan tage det mest oplyste valg, når de køber bæreposer i fremtiden. 

Den obligatoriske betaling bliver varmt emne

På trods af Coronakrisens hærgen oplever Promotion Bag dog, at miljø og bæredygtighed stadig fylder meget i bevidstheden hos deres kunder og hos forbrugerne, men der endnu ikke er det store fokus på, at der skal falde betaling for alle bæreposer efter årsskiftet. Det kan blive problematisk for detailbranchen:

- De nye regler kommer til at betyde meget for virksomhederne, fordi det vil betyde at deres kunders krav og forventninger til poser vil ændre sig. Det er derfor meget vigtigt, at vi allerede nu rådgiver vores kunder, så de er bedst rustet til de kommende ændringer, sigerLars Grønkjær og uddyber:

- Vi vil opleve, at når forbrugerne skal betale for poserne, så vil de også have bedre og mere bæredygtige produkter, der kan holde til mere, og som kan genbruges i længere tid. Det skal detailhandlen være forberedt på, så de ikke står med en pose, der er ringere end konkurrenternes.

- Det kan give bagslag at have en pose, der ikke lever op til kundernes forventninger, når poserne pludselig koster penge og hvor alle poser har samme minimumspris uanset type. I modsætning til afgifterne, der tilfalder staten, vil den fremtidige obligatoriske betaling for poserne tilfalde butikkerne selv, hvilket kommer til at betyde, at virksomhederne kan retfærdiggøre at bruge flere ressourcer per pose.

- hawin

16/9 2020
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende