Flaskepant slår alle rekorder

Flaskepant slår alle rekorder

1,7 milliarder flasker og dåser blev i 2020 afleveret i pantautomaterne i hele Danmark. Det er næsten en femtedel flere end året før, og blandt de mange emballager var 'de nye i pantklassen', f.eks. saft- og juiceflasker af plastik, som også bliver pantet flittigt

Af Lisbeth Petersen

-Vi er vant til at danskerne er rigtig gode til at pante, og at mængden af pantflasker stiger en smule hvert år. Men den her stigning på nitten procent var fuldstændig vild og overgik alt hvad vi har set tidligere, siger adm. direktør Lars Krejberg Petersen fra Dansk Retursystem, som offentliggør tallene i sin nye årsrapport for 2020

Året før blev pantsystemet udvidet til også at gælde juice-, saft-, smoothie- og most-produkter. Det har danskerne virkelig taget til sig.

Ved udgangen af 2020 var returprocenten på de saftige drikke helt oppe på 91 procent efter at være steget løbende i løbet af året.Det svarer til 57 millioner flasker –om året.

-Det overgår vores målsætning på 89 procent for juice- og saftkategorien – og vi syntes selv, det var et lige lovligt ambitiøst mål, da vi satte det, siger markedsdirektør Marlene Holmgaard Fris, og fortsætter:

Til sammenligning er den gennemsnitlige returprocent for alle produkter i 2020 på 92 procent. Der er altså ikke langt igen, før returprocenten på juice- og saftflaskerne er lige så højt oppe som de gode gamle cola- og ølflasker, vi har været vant til pænt at pante, siden Ruder Konge var knægt.

Linse Kessler kickstartede ny, grøn plastikvane
Marlene Holmgaard tilskriver Linse Kessler en stor del af æren for, at plastik-panten er blevet så godt taget imod i Danmark.
I 2019 lancerede Dansk Retursystem nemlig kampagnen 'Plastik er fantastisk med Linse Kessler i hovedrollen. Og hendes budskab om at 'plastik er fantastisk' gik så klart igennem, at hver dansker i sommeren 2019 oplevede kampagnen mindst seks gange. Den omfattende medieomtale og opbakningen fra Linse betød, at mange fik øjnene op for, hvor vigtigt pant er for miljøet, og hvordan ens egne handlinger har betydning– og at man ikke mindst skulle huske, at der var kommet pant på emballage fra saft og juice, lyder det fra Dansk Retursystem

Non-profit-virksomheden fortsætter nu arbejdet med at reducere omkostningerne og sikre så høj genanvendelighed som muligt for samtlige materialer i pantsystemet.

-Vores mål er et 100% cirkulært økonomisk pantsystem. Med det mener vi, at vi vil hjælpe producenterne med at designe emballager, der er så nemme at genanvende, at gebyrerne ender helt nede på nul – fordi alle omkostningerne bliver dækket ind af det, vi får ved at sælge materialerne, dvs. plastik, glas og aluminium, siger direktør Lars Krejberg Petersen.

24/3 2021
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje