Flaskepant slår alle rekorder
1,7 milliarder flasker og dåser blev i 2020 afleveret i pantautomaterne i hele Danmark. Det er næsten en femtedel flere end året før, og blandt de mange emballager var 'de nye i pantklassen', f.eks. saft- og juiceflasker af plastik, som også bliver pantet flittigt
Af Lisbeth Petersen
-Vi er vant til at danskerne er rigtig gode til at pante, og at mængden af pantflasker stiger en smule hvert år. Men den her stigning på nitten procent var fuldstændig vild og overgik alt hvad vi har set tidligere, siger adm. direktør Lars Krejberg Petersen fra Dansk Retursystem, som offentliggør tallene i sin nye årsrapport for 2020
Året før blev pantsystemet udvidet til også at gælde juice-, saft-, smoothie- og most-produkter. Det har danskerne virkelig taget til sig.
Ved udgangen af 2020 var returprocenten på de saftige drikke helt oppe på 91 procent efter at være steget løbende i løbet af året.Det svarer til 57 millioner flasker –om året.
-Det overgår vores målsætning på 89 procent for juice- og saftkategorien – og vi syntes selv, det var et lige lovligt ambitiøst mål, da vi satte det, siger markedsdirektør Marlene Holmgaard Fris, og fortsætter:
Til sammenligning er den gennemsnitlige returprocent for alle produkter i 2020 på 92 procent. Der er altså ikke langt igen, før returprocenten på juice- og saftflaskerne er lige så højt oppe som de gode gamle cola- og ølflasker, vi har været vant til pænt at pante, siden Ruder Konge var knægt.
Linse Kessler kickstartede ny, grøn plastikvane
Marlene Holmgaard tilskriver Linse Kessler en stor del af æren for, at plastik-panten er blevet så godt taget imod i Danmark.
I 2019 lancerede Dansk Retursystem nemlig kampagnen 'Plastik er fantastisk med Linse Kessler i hovedrollen. Og hendes budskab om at 'plastik er fantastisk' gik så klart igennem, at hver dansker i sommeren 2019 oplevede kampagnen mindst seks gange. Den omfattende medieomtale og opbakningen fra Linse betød, at mange fik øjnene op for, hvor vigtigt pant er for miljøet, og hvordan ens egne handlinger har betydning– og at man ikke mindst skulle huske, at der var kommet pant på emballage fra saft og juice, lyder det fra Dansk Retursystem
Non-profit-virksomheden fortsætter nu arbejdet med at reducere omkostningerne og sikre så høj genanvendelighed som muligt for samtlige materialer i pantsystemet.
-Vores mål er et 100% cirkulært økonomisk pantsystem. Med det mener vi, at vi vil hjælpe producenterne med at designe emballager, der er så nemme at genanvende, at gebyrerne ender helt nede på nul – fordi alle omkostningerne bliver dækket ind af det, vi får ved at sælge materialerne, dvs. plastik, glas og aluminium, siger direktør Lars Krejberg Petersen.