Flaskepant slår alle rekorder

Flaskepant slår alle rekorder

1,7 milliarder flasker og dåser blev i 2020 afleveret i pantautomaterne i hele Danmark. Det er næsten en femtedel flere end året før, og blandt de mange emballager var 'de nye i pantklassen', f.eks. saft- og juiceflasker af plastik, som også bliver pantet flittigt

Af Lisbeth Petersen

-Vi er vant til at danskerne er rigtig gode til at pante, og at mængden af pantflasker stiger en smule hvert år. Men den her stigning på nitten procent var fuldstændig vild og overgik alt hvad vi har set tidligere, siger adm. direktør Lars Krejberg Petersen fra Dansk Retursystem, som offentliggør tallene i sin nye årsrapport for 2020

Året før blev pantsystemet udvidet til også at gælde juice-, saft-, smoothie- og most-produkter. Det har danskerne virkelig taget til sig.

Ved udgangen af 2020 var returprocenten på de saftige drikke helt oppe på 91 procent efter at være steget løbende i løbet af året.Det svarer til 57 millioner flasker –om året.

-Det overgår vores målsætning på 89 procent for juice- og saftkategorien – og vi syntes selv, det var et lige lovligt ambitiøst mål, da vi satte det, siger markedsdirektør Marlene Holmgaard Fris, og fortsætter:

Til sammenligning er den gennemsnitlige returprocent for alle produkter i 2020 på 92 procent. Der er altså ikke langt igen, før returprocenten på juice- og saftflaskerne er lige så højt oppe som de gode gamle cola- og ølflasker, vi har været vant til pænt at pante, siden Ruder Konge var knægt.

Linse Kessler kickstartede ny, grøn plastikvane
Marlene Holmgaard tilskriver Linse Kessler en stor del af æren for, at plastik-panten er blevet så godt taget imod i Danmark.
I 2019 lancerede Dansk Retursystem nemlig kampagnen 'Plastik er fantastisk med Linse Kessler i hovedrollen. Og hendes budskab om at 'plastik er fantastisk' gik så klart igennem, at hver dansker i sommeren 2019 oplevede kampagnen mindst seks gange. Den omfattende medieomtale og opbakningen fra Linse betød, at mange fik øjnene op for, hvor vigtigt pant er for miljøet, og hvordan ens egne handlinger har betydning– og at man ikke mindst skulle huske, at der var kommet pant på emballage fra saft og juice, lyder det fra Dansk Retursystem

Non-profit-virksomheden fortsætter nu arbejdet med at reducere omkostningerne og sikre så høj genanvendelighed som muligt for samtlige materialer i pantsystemet.

-Vores mål er et 100% cirkulært økonomisk pantsystem. Med det mener vi, at vi vil hjælpe producenterne med at designe emballager, der er så nemme at genanvende, at gebyrerne ender helt nede på nul – fordi alle omkostningerne bliver dækket ind af det, vi får ved at sælge materialerne, dvs. plastik, glas og aluminium, siger direktør Lars Krejberg Petersen.

24/3 2021
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris