Fiberbaseret låg til mælkekartoner under udvikling

Fiberbaseret låg til mælkekartoner under udvikling

Mejeriselskabet Arla er gået sammen med Blue Ocean Closures om at udvikle et fiberbaseret låg, der sandsynligvis vil være det første af sin slags i mejeribranchen. Alene løsningen til mælkekartoner har potentiale til at reducere Arlas plastikforbrug med 500 tons årligt

Mælkekartonen er en klassiker i flere lande, og den velkendte emballage har efterhånden gennemgået flere ansigtsløft for at gøre den så optimal som muligt i forhold til anvendelighed, fødevaresikkerhed og bæredygtighed. Nu er tiden kommet til at transformere en lille om end vigtig del; låget.

Låget udgør omkring 23 procent af den totale plastmængde i en mælkekarton, og derfor har Arla nu fokus på låget som et led i virksomhedens mål om at eliminere brugen af fossilbaseret jomfruelig plast i sin emballage per 2030.

Arla går derfor sammen med den svenske start up-virksomhed Blue Ocean Closures for at udvikle det første fiberbaserede låg til mælkekartoner.

-At forbedre vores emballage, og deriblandt reducere vores plastikforbrug, er et vigtigt område for os, og vi ved, at det også betyder meget for forbrugerne. I projektet her udforsker vi, hvad vi regner med er det første fiberbaserede låg til mælkekartoner, og det understreger, at vi konstant forsøger at forbedrer os og drive udviklingen af bæredygtig emballage fra fronten, siger koncernvicedirektør Peter Giørtz-Carlsen.

Biobaseret, nedbrydeligt og genanvendeligt
Blue Ocean Closures har med deres fiberbaserede lukninger allerede opnået banebrydende resultater inden for bæredygtig emballage. Låget består hovedsageligt af FSC-fibermateriale kombineret med en tynd forsegler. Ved hjælp af en avanceret og særudviklet teknik, hvor materialet formes under vakuumtryk, kan de lave et biobaseret og nedbrydeligt låg, der kan genanvendes sammen med papir.

-Vi er glade for muligheden for at arbejde sammen med Arla og skabe en reel forandring inden for bæredygtig emballage. Med mere fiberbaseret materiale kommer også en øget genanvendelighed. Først i Skandinavien, men det viser vejen for en global forandring, siger Lars Sandberg, CEO hos Blue Ocean Closures.

Blue Ocean Closures ejes delvist af ALPLA Group, som er involveret i den tekniske udvikling. Direktør for forskning, udvikling og innovation, Christian Zmölnig, siger:

-Vi ser et stort potentiale i samarbejdet mellem Blue Ocean Closures og Arla, og det taler direkte ind i vores vigtige strategiske arbejde med udviklingen af cirkulær økonomi.

Projektet finansieres af Arla Foods og planen er nu at færdigudvikle en fuldt funktionel prototype og afslutte testfasen inden starten af 2024.

Forbrugerne vil stadigvæk have et låg
Med lågets andel på 23 procent af den samlede plastmængde i Arlas mælkekartoner, er det naturligt at spørge, hvorfor mejeriselskabet ikke bare fjerner lågene fuldstændigt. Det skete på de økologiske mælkekartoner i 2020, men det var ikke uden kritik fra forbrugerne, der var utilfredse med den manglende bekvemmelighed.

-Vi ved, at forbrugerne efterspørger den bekvemmelighed, et låg giver. Og selvom vi har fjernet låget fra nogle af vores produkter, anerkender vi det behov, og vi vil gerne kunne give forbrugerne en mulighed for selv at vælge. Men hvis vi skal have et låg, så skal det være det bedst mulige, og det er det, vi udvikler nu, siger Peter Giørtz-Carlsen.

Arla sælger mælkekartoner i flere lande blandt andet i Danmark, Sverige og Holland.

-lipe

 

2/8 2023
  • Gin-kande hyldet i London

    Gin-kande hyldet i London

    emballage ›Det var ikke alene ideen, men emballagens mange anvendelsesmuligheder, der fik juryen til at uddele innovationsprisen til Hunter Luxery under den forgangne London Packaging Week
  • Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    Fiberlåg er nu fuldt konkurrencedygtige

    emballage ›Svenske Blue Ocean Closures meddeler, at den nyeste generation af skruelåg af fiber nu kan matche - eller ligefrem være bedre end - plastik i materialeomkostninger - samtidig med, at de sænker energiforbruget
  • Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    Dansk madspild trækker gennemsnittet ned

    emballage ›Danmark ligger fortsat i bunden af Europa, når det gælder madspild. Det viser de nyligt offentliggjorte tal fra Eurostat. Too Good To Go kalder tallene “et alvorligt wakeup call”
  • Lettere banankasser til barsk bølgegang

    Lettere banankasser til barsk bølgegang

    emballage ›Sammen med en bananeksportør fra Ecuador har Mondi udviklet en transportkasse af 40 procent genanvendt fiber, som vejer mindre men bevarer styrken under 33 dages containertransport
  • 'Oplysende' udpakning med Burgopak

    'Oplysende' udpakning med Burgopak

    emballage ›Med enheden 'HALO' præsenterer emballageproducenten en teknologi, der under udpakning belyser indholdet. Og kunderne opfordres til kreativt genbrug
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art