Fiberbaseret låg til mælkekartoner under udvikling

Fiberbaseret låg til mælkekartoner under udvikling

Mejeriselskabet Arla er gået sammen med Blue Ocean Closures om at udvikle et fiberbaseret låg, der sandsynligvis vil være det første af sin slags i mejeribranchen. Alene løsningen til mælkekartoner har potentiale til at reducere Arlas plastikforbrug med 500 tons årligt

Mælkekartonen er en klassiker i flere lande, og den velkendte emballage har efterhånden gennemgået flere ansigtsløft for at gøre den så optimal som muligt i forhold til anvendelighed, fødevaresikkerhed og bæredygtighed. Nu er tiden kommet til at transformere en lille om end vigtig del; låget.

Låget udgør omkring 23 procent af den totale plastmængde i en mælkekarton, og derfor har Arla nu fokus på låget som et led i virksomhedens mål om at eliminere brugen af fossilbaseret jomfruelig plast i sin emballage per 2030.

Arla går derfor sammen med den svenske start up-virksomhed Blue Ocean Closures for at udvikle det første fiberbaserede låg til mælkekartoner.

-At forbedre vores emballage, og deriblandt reducere vores plastikforbrug, er et vigtigt område for os, og vi ved, at det også betyder meget for forbrugerne. I projektet her udforsker vi, hvad vi regner med er det første fiberbaserede låg til mælkekartoner, og det understreger, at vi konstant forsøger at forbedrer os og drive udviklingen af bæredygtig emballage fra fronten, siger koncernvicedirektør Peter Giørtz-Carlsen.

Biobaseret, nedbrydeligt og genanvendeligt
Blue Ocean Closures har med deres fiberbaserede lukninger allerede opnået banebrydende resultater inden for bæredygtig emballage. Låget består hovedsageligt af FSC-fibermateriale kombineret med en tynd forsegler. Ved hjælp af en avanceret og særudviklet teknik, hvor materialet formes under vakuumtryk, kan de lave et biobaseret og nedbrydeligt låg, der kan genanvendes sammen med papir.

-Vi er glade for muligheden for at arbejde sammen med Arla og skabe en reel forandring inden for bæredygtig emballage. Med mere fiberbaseret materiale kommer også en øget genanvendelighed. Først i Skandinavien, men det viser vejen for en global forandring, siger Lars Sandberg, CEO hos Blue Ocean Closures.

Blue Ocean Closures ejes delvist af ALPLA Group, som er involveret i den tekniske udvikling. Direktør for forskning, udvikling og innovation, Christian Zmölnig, siger:

-Vi ser et stort potentiale i samarbejdet mellem Blue Ocean Closures og Arla, og det taler direkte ind i vores vigtige strategiske arbejde med udviklingen af cirkulær økonomi.

Projektet finansieres af Arla Foods og planen er nu at færdigudvikle en fuldt funktionel prototype og afslutte testfasen inden starten af 2024.

Forbrugerne vil stadigvæk have et låg
Med lågets andel på 23 procent af den samlede plastmængde i Arlas mælkekartoner, er det naturligt at spørge, hvorfor mejeriselskabet ikke bare fjerner lågene fuldstændigt. Det skete på de økologiske mælkekartoner i 2020, men det var ikke uden kritik fra forbrugerne, der var utilfredse med den manglende bekvemmelighed.

-Vi ved, at forbrugerne efterspørger den bekvemmelighed, et låg giver. Og selvom vi har fjernet låget fra nogle af vores produkter, anerkender vi det behov, og vi vil gerne kunne give forbrugerne en mulighed for selv at vælge. Men hvis vi skal have et låg, så skal det være det bedst mulige, og det er det, vi udvikler nu, siger Peter Giørtz-Carlsen.

Arla sælger mælkekartoner i flere lande blandt andet i Danmark, Sverige og Holland.

-lipe

 

2/8 2023
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser