Fødevarestyrelsen på emballageinspektion

Fødevarestyrelsen på emballageinspektion

Fra denne måned og frem til august vil 750 grossister, delikatessebutikker og slagterforretninger bliver tjekket for, om de har styr på deres fødevareemballager. Samtidig opfordrer styrelsen private forbrugere til selvjustits, når det gælder kemi i køkkenerne

Bokse, bøtter, bægre og beholdere til mad må ikke afgive uønsket kemi, så forbrugeren risikerer at få eksempelvis hormonforstyrrende stoffer ind med nudelretten, mayonnaisen, kyllingesalaten eller skinkesandwichen.

Derfor kontrollerer Fødevarestyrelsen fra marts til august, om 150 grossistvirksomheder kan dokumentere, at de overholder reglerne for de såkaldte fødevarekontaktmaterialer.

Også 600 restauranter, slagterbutikker og delikatesseforretninger får besøg. Her sætter Fødevarestyrelsen fokus på, om de bruger de rigtige emballager, og på en måde, så de undgår, at for meget uønsket kemi vandrer ud i maden. Eksempelvis er der bøtter, som gerne må bruges til kolde fødevarer, men ikke til varme.

-Vi har de senere år glædeligt konstateret, at overtrædelserne er blevet færre. De steder hvor det tidligere haltede med at leve op til reglerne for fødevarekontaktmaterialer, er man blevet langt bedre. Men det er vigtigt, at alle holder fokus på området og lever op til deres ansvar, så forbrugerne ikke risikerer at få skadelig kemi i deres mad', siger enhedschef i Fødevarestyrelsen Henrik Dammand.

Hovedrysten over bagedystere
Men også forbrugerne skal være opmærksomme på, at de emballager og værktøjer de bruger hjemme i deres eget køkken, er egnede til kontakt med fødevarer og bliver brugt, som der står i brugsanvisningerne.

-Vi har i tv-programmet Den Store Bagedyst set både kabelskinner og maler-værktøj brugt i kageproduktionen, og løbende støder vi på trends på de sociale medier, hvor vores kemifolk må ryste på hovedet – eksempelvis når balloner bliver dyppet i varm chokolade for at producere chokoladeskaller. Eksemplerne understreger for mig, at forbrugerne med fordel kan skele til vores råd om grej, der bliver brugt i køkkenet, siger Henrik Dammand.

-lipe

7/3 2024
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser