Farvel til skruelåg på øko-mælk

Farvel til skruelåg på øko-mælk

Arla dropper plastikskruelåget og vinker samtidig farvel til 30 procent af emballagens CO2-aftryk. Emballageændringen sikrer en samlet CO2-reduktion på 740 tons om året baseret på udledningen det seneste år

Initiativet sker som en del af Arlas ambition om at blive helt CO2-neutral i 2050.

-Vi og vores landmænd har en ambitiøs målsætning om at blive CO2-neutrale, og vi reducerer løbende vores udledning i alle led. En del af det arbejde er at reducere vores emballages CO2-udledning ved fx at mindske brugen af plastik. Det er derfor et aktivt valg, at vi nu fjerner skruelåget på økomælken, siger Helle Müller Petersen, landedirektør i Arla Danmark.

Hvert år køber danskerne 74 millioner liter ØKO frisk mælk, og hver enkelt af kartonernes skruelåg udleder 10 gram CO2. Ved at fjerne det lille låg sparer andelsmejeriet dermed 740 tons CO2 fra plastik baseret på udledningen i perioden oktober 2019 til september 2020.

Overvejelser om at droppe låget på flere kartoner
Når Arla fjerner skruelåget på den økologiske mælk, vender kartonens emballage tilbage til den tidligere foldelukning. Det er en beslutning Arla ved, vil dele vandene hos danskerne. For mens mange danskere går op i klimavenlig emballage, bidrager skruelåget til hverdagens praktik. Alligevel er andelsmejeriet ikke i tvivl om, at det er den rigtige vej at gå.

-Vi ved, at danskerne har en forkærlighed for skruelåget, men som Danmarks største fødevareproducent er det vores ansvar løbende at optimere vores produkter, så de går i spænd med både hverdagspraktik og den grønne dagsorden. Derfor fjerner vi nu skruelåget til fordel for en CO2-reduktion. Det valg håber vi, at danskerne vil bakke op om, mens vi sideløbende overvejer muligheden for at fjerne låget på flere af vores kartoner, siger Helle Müller Petersen.

I første omgang er det kun Arla ØKO, der vender tilbage til den gamle lukning, mens Arla24-mælken indtil videre beholder sit skruelåg.

Initiativet er en del af Arlas ambition om at reducere emballagens CO2-udledning. Siden 2015 har Arla konverteret 400 millioner kartoner til grøn karton – og den rejse startede også med den økologiske mælk. At kartonen er grøn betyder, at der anvendes karton i ubleget pap, hvilket giver et lag pap mindre end på traditionelle kartoner.

-lipe

4/11 2020
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert