En tidlig indsats kan ændre adfærden

En tidlig indsats kan ændre adfærden

Den danske madspildsvirksomhed Too Good To Go, der har reddet over 48 millioner måltider de sidste fire år, udvider indsatsen over for for børn og uddannelser. Virksomheden har ansat en uddannelsesansvarlig, som skal på rundtur på danske skoler for at fortælle om madspild og give børnene konkrete værktøjer til at bekæmpe madspild.

Over 700.000 tons mad smides ud hvert eneste år i Danmark, og spild af fødevarer i danske husholdninger udgør ca. en tredjedel af det totale spild af fødevarer i Danmark. Ni ud af 10 danskere vil gerne gøre mere for at bekæmpe madspild, men alt for mange danskere ved for lidt om, hvordan de helt konkret skal gøre det.

Det kæmper danske Too Good To Go for at gøre noget ved. Og står det til den danske landechef, Heidi Boye, skal der sættes tidligt ind, hvis man for alvor skal ændre adfærd på den lange bane. 

Derfor intensiverer madspildsvirksomheden nu indsatsen overfor børn og unge, og har til det formål ansat en uddannelsesansvarlig. 

- Siden vi lancerede Too Good To Go for fire år siden, har vi fået omkring to millioner danskere med på vognen og har reddet over 48 millioner måltider globalt set. Men vi er langt fra i mål. Too Good To Go er sat i verden for at bekæmpe madspild, og al forskning viser, at man skal sætte tidligt ind for at ændre adfærd. Derfor er uddannelsesområdet et enormt vigtigt ben for os, fortæller Heidi Boye, landechef i Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd. 

Hun fortsætter: 

- Vi har de seneste år oplevet enorm stor interesse fra de danske skoler. Derfor udviklede vi sidste år en uddannelsesportal med undervisningsmateriale. Og nu tager vi altså skridtet videre og har ansat en dedikeret ressource, som skal køre landet tyndt for at besøge skoler i hele Danmark. Formålet er at fortælle om madspild og hjælpe børn og unge med konkrete værktøjer til, hvordan de kan minimere deres madspild.

Too Good To Go’s uddannelsesindsats er resultatet af en voksende efterspørgsel fra uddannelsesinstitutioner over hele landet. Virksomheden har blandt andet udarbejdet undervisningsmaterialer tilpasset hhv. 4.-6. klasse, 7.- 9. klasse og har i samarbejde med forlaget Gyldendal udviklet et madspildsforløb målrettet madkundskabsundervisningen på 5. klassetrin.  

Den nye uddannelsesansvarlige hedder Frederik Knudsen og kommer med indgående erfaring med madrelateret undervisning. Frederik vil have sit primære fokus på grundskolen, hvor han ser et stort potentiale for at skabe nye, klimavenlige vaner:

- Det er helt skørt, at vi smider en tredjedel af vores mad ud, og det skal laves om. Børn og unge er bekymrede for klimaet. De vil have ændringer og går ikke på kompromis. De er på mange områder foran politikerne, virksomhederne og deres forældre. Det er derfor enormt vigtigt at starte med dem, så de forhåbentlig kan bidrage til at skabe positive forandringer i familierne, fortæller Frederik Knudsen, uddannelsesansvarlig i Too Good To Go. Han uddyber: 

- Jeg skal ikke ud og løfte pegefingre, men skal på en sjov og lærerig måde oplyse om mad og madspild og give børnene nogle håndgribelige værktøjer til, hvordan de – sammen med deres forældre – kan minimere deres madspild derhjemme.

Too Good To Go’s undervisningstilbud til de danske skoler og uddannelsesinstitutioner er gratis. Selve undervisningsforløbet tilpasses den enkelte skole og klasse i samarbejde med de tilknyttede lærere. Der er også mulighed for at indgå undervisningssamarbejde med hele kommuner ad gangen. 

-hawin

21/10 2020
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende