En tidlig indsats kan ændre adfærden

En tidlig indsats kan ændre adfærden

Den danske madspildsvirksomhed Too Good To Go, der har reddet over 48 millioner måltider de sidste fire år, udvider indsatsen over for for børn og uddannelser. Virksomheden har ansat en uddannelsesansvarlig, som skal på rundtur på danske skoler for at fortælle om madspild og give børnene konkrete værktøjer til at bekæmpe madspild.

Over 700.000 tons mad smides ud hvert eneste år i Danmark, og spild af fødevarer i danske husholdninger udgør ca. en tredjedel af det totale spild af fødevarer i Danmark. Ni ud af 10 danskere vil gerne gøre mere for at bekæmpe madspild, men alt for mange danskere ved for lidt om, hvordan de helt konkret skal gøre det.

Det kæmper danske Too Good To Go for at gøre noget ved. Og står det til den danske landechef, Heidi Boye, skal der sættes tidligt ind, hvis man for alvor skal ændre adfærd på den lange bane. 

Derfor intensiverer madspildsvirksomheden nu indsatsen overfor børn og unge, og har til det formål ansat en uddannelsesansvarlig. 

- Siden vi lancerede Too Good To Go for fire år siden, har vi fået omkring to millioner danskere med på vognen og har reddet over 48 millioner måltider globalt set. Men vi er langt fra i mål. Too Good To Go er sat i verden for at bekæmpe madspild, og al forskning viser, at man skal sætte tidligt ind for at ændre adfærd. Derfor er uddannelsesområdet et enormt vigtigt ben for os, fortæller Heidi Boye, landechef i Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd. 

Hun fortsætter: 

- Vi har de seneste år oplevet enorm stor interesse fra de danske skoler. Derfor udviklede vi sidste år en uddannelsesportal med undervisningsmateriale. Og nu tager vi altså skridtet videre og har ansat en dedikeret ressource, som skal køre landet tyndt for at besøge skoler i hele Danmark. Formålet er at fortælle om madspild og hjælpe børn og unge med konkrete værktøjer til, hvordan de kan minimere deres madspild.

Too Good To Go’s uddannelsesindsats er resultatet af en voksende efterspørgsel fra uddannelsesinstitutioner over hele landet. Virksomheden har blandt andet udarbejdet undervisningsmaterialer tilpasset hhv. 4.-6. klasse, 7.- 9. klasse og har i samarbejde med forlaget Gyldendal udviklet et madspildsforløb målrettet madkundskabsundervisningen på 5. klassetrin.  

Den nye uddannelsesansvarlige hedder Frederik Knudsen og kommer med indgående erfaring med madrelateret undervisning. Frederik vil have sit primære fokus på grundskolen, hvor han ser et stort potentiale for at skabe nye, klimavenlige vaner:

- Det er helt skørt, at vi smider en tredjedel af vores mad ud, og det skal laves om. Børn og unge er bekymrede for klimaet. De vil have ændringer og går ikke på kompromis. De er på mange områder foran politikerne, virksomhederne og deres forældre. Det er derfor enormt vigtigt at starte med dem, så de forhåbentlig kan bidrage til at skabe positive forandringer i familierne, fortæller Frederik Knudsen, uddannelsesansvarlig i Too Good To Go. Han uddyber: 

- Jeg skal ikke ud og løfte pegefingre, men skal på en sjov og lærerig måde oplyse om mad og madspild og give børnene nogle håndgribelige værktøjer til, hvordan de – sammen med deres forældre – kan minimere deres madspild derhjemme.

Too Good To Go’s undervisningstilbud til de danske skoler og uddannelsesinstitutioner er gratis. Selve undervisningsforløbet tilpasses den enkelte skole og klasse i samarbejde med de tilknyttede lærere. Der er også mulighed for at indgå undervisningssamarbejde med hele kommuner ad gangen. 

-hawin

21/10 2020
  • Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025