En tidlig indsats kan ændre adfærden

En tidlig indsats kan ændre adfærden

Den danske madspildsvirksomhed Too Good To Go, der har reddet over 48 millioner måltider de sidste fire år, udvider indsatsen over for for børn og uddannelser. Virksomheden har ansat en uddannelsesansvarlig, som skal på rundtur på danske skoler for at fortælle om madspild og give børnene konkrete værktøjer til at bekæmpe madspild.

Over 700.000 tons mad smides ud hvert eneste år i Danmark, og spild af fødevarer i danske husholdninger udgør ca. en tredjedel af det totale spild af fødevarer i Danmark. Ni ud af 10 danskere vil gerne gøre mere for at bekæmpe madspild, men alt for mange danskere ved for lidt om, hvordan de helt konkret skal gøre det.

Det kæmper danske Too Good To Go for at gøre noget ved. Og står det til den danske landechef, Heidi Boye, skal der sættes tidligt ind, hvis man for alvor skal ændre adfærd på den lange bane. 

Derfor intensiverer madspildsvirksomheden nu indsatsen overfor børn og unge, og har til det formål ansat en uddannelsesansvarlig. 

- Siden vi lancerede Too Good To Go for fire år siden, har vi fået omkring to millioner danskere med på vognen og har reddet over 48 millioner måltider globalt set. Men vi er langt fra i mål. Too Good To Go er sat i verden for at bekæmpe madspild, og al forskning viser, at man skal sætte tidligt ind for at ændre adfærd. Derfor er uddannelsesområdet et enormt vigtigt ben for os, fortæller Heidi Boye, landechef i Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd. 

Hun fortsætter: 

- Vi har de seneste år oplevet enorm stor interesse fra de danske skoler. Derfor udviklede vi sidste år en uddannelsesportal med undervisningsmateriale. Og nu tager vi altså skridtet videre og har ansat en dedikeret ressource, som skal køre landet tyndt for at besøge skoler i hele Danmark. Formålet er at fortælle om madspild og hjælpe børn og unge med konkrete værktøjer til, hvordan de kan minimere deres madspild.

Too Good To Go’s uddannelsesindsats er resultatet af en voksende efterspørgsel fra uddannelsesinstitutioner over hele landet. Virksomheden har blandt andet udarbejdet undervisningsmaterialer tilpasset hhv. 4.-6. klasse, 7.- 9. klasse og har i samarbejde med forlaget Gyldendal udviklet et madspildsforløb målrettet madkundskabsundervisningen på 5. klassetrin.  

Den nye uddannelsesansvarlige hedder Frederik Knudsen og kommer med indgående erfaring med madrelateret undervisning. Frederik vil have sit primære fokus på grundskolen, hvor han ser et stort potentiale for at skabe nye, klimavenlige vaner:

- Det er helt skørt, at vi smider en tredjedel af vores mad ud, og det skal laves om. Børn og unge er bekymrede for klimaet. De vil have ændringer og går ikke på kompromis. De er på mange områder foran politikerne, virksomhederne og deres forældre. Det er derfor enormt vigtigt at starte med dem, så de forhåbentlig kan bidrage til at skabe positive forandringer i familierne, fortæller Frederik Knudsen, uddannelsesansvarlig i Too Good To Go. Han uddyber: 

- Jeg skal ikke ud og løfte pegefingre, men skal på en sjov og lærerig måde oplyse om mad og madspild og give børnene nogle håndgribelige værktøjer til, hvordan de – sammen med deres forældre – kan minimere deres madspild derhjemme.

Too Good To Go’s undervisningstilbud til de danske skoler og uddannelsesinstitutioner er gratis. Selve undervisningsforløbet tilpasses den enkelte skole og klasse i samarbejde med de tilknyttede lærere. Der er også mulighed for at indgå undervisningssamarbejde med hele kommuner ad gangen. 

-hawin

21/10 2020
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje