En 100-årig som altid er på tæerne  
Farusas nye maskotter understreger udviklingen gennem de 100 år; fra den gamle ’pakkassefabrik’ til specialemballager af frisk HD-bølgepap. 

En 100-årig som altid er på tæerne  

Farusas historie er også et levende Danmarksbillede af udviklingen i industrien og i materialer fra træ over plast og til pap.I år fylder emballagespecialisten rundt – men bevæger sig stadig fremad i fuld fart 

Af Lisbeth Petersen 

- Har vi været heldige med, at vi har udviklet produkter, som på et meget tidligt tidspunkt har matchet det aktuelle fokus på miljøhensyn? Det har vi måske nok, men det har også været en lang, sej kamp at opnå forståelse for, hvad Heavy Duty bølgepap kan bruges til.  

Sådan lyder den korte opsummering fra tredjegenerations-ejeren af Farusa, Arne Hammer. I år markerer han sammen med sine medarbejdere i industriområdet i Farum, at Heavy Duty-papvirksomheden runder en fødselsdag, det ikke er mange forundt – og da slet ikke med samme familieejerskab. Hvordan fejringen skal foregå, er ikke besluttet endnu, for måske er tiden løbet fra de traditionelle receptioner – ikke mindst når mange kunder og samarbejdspartnere befinder sig rundt omkring i hele Norden. Og Farusa er en virksomhed, som altid er på tæerne. 

- Vel er vi nu en gammel virksomhed på 100 år, men vi forsøger – i alt hvad vi gør – at være lidt ’fresh’, understreger Arne Hammer. 

Sukker- og ølkasser og generatorbrænde 
Det var egentlig ikke meningen, at han skulle være fabrikant i dét, der startede i 1923, hvor farfaren Thorkil Hammer begyndte at forhandle træ, han selv udvalgte i skoven og solgte. 

Forretningen blev yderligere formaliseret, da Thorkil sammen med sin kone, Kamma, flyttede virksomheden til Farum under navnet Farum Savværk og Pakkassefabrik A/S i 1934. Her blev der produceret solide emballager til bl.a. chokolade- og sukkerfabrikkerne og senere store mængder brænde til lastbilgeneratorerne under 2. Verdenskrig. 

I 1950’erne ændrede produktionen sig til næsten udelukkende at bestå af trækasser til øl- og sodavandsbryggerierne; knap en million trækasser om året blev det til, indtil 1965, hvor plastikkasserne begynder at overtage markedet. 

Træ, plast, pap og ….Frisbees 
Dét slår dog ikke Familien Hammer ud, tværtimod investerer de i hele 27 sprøjtestøbemaskiner, heraf ni af de allerstørste, der findes på markedet, og deler fabrikken op i to: Træemballageafdelingen i den ene ende og i den anden, plastafdelingen, hvor de første treholdsskift blev indført for medarbejderstaben. 

På dette tidspunkt er det første, stærke Heavy Duty-pap også begyndt at snige sig ind i produktionen - ikke i form af hele emballager, men som kombinationsmateriale for at lette vægten på de ofte meget tunge trækonstruktioner. 

I det sidste år i det store moderniseringsårti dør Thorkil Hammer, og hans sønner, Ole og Per Hammer, overtager ledelsen. Pers søn, Arne, er først født i 1965, men får alligevel hurtigt draget fordel af familievirksomhedens foretagsomhed; For med sprøjtestøbemaskinerne kunne man også fremstille den helt nye og store fritids- og sportsdille: Frisbee’en. Hammer-brødrene får licensen til produktion og salg i hele Scandinavien, og nogle år senere erhverver Farum Frisbee Klub titlen som Danmarksmester i Frisbee Ultimater – naturligvis med Arne Hammer som en del af holdet. 

 Virksomheden Varimixer pakker de tunge Industrikøkkenmaskiner i Farusas transportemballager

Eksportemballage som speciale 
I mellemtiden har virksomheden i 1973 – med en sammentrækning af Farum Savværk og Pakkassefabrik - skiftet navn til Farusa Værk. I de kommende to årtier bliver der udviklet stadigt flere emballagekonstruktioner – også til den voksende luftfragt, og beslutningen om at være specialist i eksportemballage er truffet. 

Ud over at være god til frisbee uddanner Arne Hammer sig til tømmerhandler og starter bagefter eget vognmandsfirma. Men i 1990 vender han tilbage til udgangspunktet som salgschef, og som 33-årig overtager han i 1998 ledelsen af Farusa. I de følgende år bliver hele produktionen gearet op til det, som virksomheden i dag er kendt som: Nordisk specialist i ultrastærke og skræddersyede papkasser til transport af alt fra f.eks. pumper fra Grundfos og køkkenmaskiner fra Varimixer til op til 1000 kg.’s forsendelser af f.eks. frosne fødevarer. 

 HD-kasser som fødevareemballage i høje stabler i frostlagre, hvor temperaturen kommer godt under de -20 grader. 

Og hvor pappets miljøgevinster i første omgang handlede om lavere vægt og dermed mindre belastning for produktions- og transportmedarbejdere, rammer det i dag industriens øgede klimaambitioner på langt flere parameter: 

- Med udviklingen af HD-pappet kan man jo nu genanvende kasserne mange gange, og når de er udtjente bliver de genbrugt som materiale til tyndere papkasser. Samtidigt er de så stærke, at de kan erstatte mange træ-, og finéremballager, og med deres stablingsevne kan de give meget store besparelser på kundernes lager- og transportomkostninger, siger Arne Hammer, som også selv er i gang med en række miljøforbedrende initiativer i virksomheden – både på produktions- og energisiden: 

 

Arne Hammer overtog ejerskabet af familievirksomheden i 1998. Inden da havde han allerede fungeret som salgschef siden 1990. 

- Det er helt klart noget, vi investerer i fremover, for det er vigtigt for både os og vores kunder. Såvel som virksomhed som med vores produkter skal vi sørge for at udvikle os og holde os ’friske og lækre’ for kunderne. Derfor kan jeg også sige, på vegne af en 100-årig, at hvis der er én ting, som er sikkert, er det, at der hos os også vil være meget forskel på ’lige nu’ og om bare to år, siger han. 

17/1 2023
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger