Emballageretur åbner for prækvalifikation på emballageudbud

Emballageretur åbner for prækvalifikation på emballageudbud

Snart skal danske virksomheder overtage ansvaret med at transportere og behandle tonsvis af emballage, når producentansvaret for emballage træder i kraft senere i år. Emballageretur hjælper virksomheder med at håndtere deres producentansvar. Den kollektive ordning leder nu efter de rette operatører til at håndtere indsamlingen og behandlingen af emballageaffald, og åbner nu for prækvalifikationen til sit omfattende emballageudbud

Til oktober står tusindvis af virksomheder over for en stor opgave.

Her træder producentansvaret for emballage i kraft, og med det får dansk erhvervsliv det praktiske, økonomiske og juridiske ansvar for at sikre, at de mange tons pap, plastik og andre typer emballageaffald, der årligt genereres, bliver indsamlet, sorteret og genanvendt korrekt og bedst muligt.

Emballageretur er en af de kollektivordninger som hjælper virksomhederne med at løse opgaven.

Emballageretur bygger på 20 års erfaring med håndtering af producentansvar på flere andre områder, og nu åbner virksomheden for prækvalifikation på sit kommende emballageudbud.

- Der er mange opgaver i forberedelserne til implementeringen af producentansvaret for emballage.

- En af de vigtigste bliver at finde de rette operatører til at hjælpe os med at håndtere de store mængder emballageaffald, som Emballageretur skal indsamle på vegne af vores medlemsvirksomheder over hele Danmark, siger Morten Harboe-Jepsen, adm. direktør i Retur og Emballageretur.

Morten Harboe-Jepsen, adm. direktør i Retur og Emballageretur.

Emballagereturs udbud byder både på opgaver indenfor transport og behandling, herunder genanvendelse.

- Det er muligt at byde på alle elementer eller udvalgte elementer.

- Nu åbner vi op for prækvalifikation på vores udbud, og vi opfordrer alle interesserede virksomheder til at byde ind på de dele af udbuddet, der kan være relevante, uddyber Morten Harboe-Jepsen.

1,1 mio. tons emballageaffald årligt
Det estimeres, at i alt 1,1 mio. tons emballage vil være omfattet af producentansvaret, og det kommer til at koste de omkring 7.000 berørte virksomheder 2,35 mia. kroner om året at få håndteret.

- Formålet med producentansvaret er at motivere virksomheder til at benytte sig af emballage, der er lettere at enten genbruge eller genanvende.

- Som tallene også indikerer er det en kæmpe opgave, der skal løftes af de berørte virksomheder såvel individuelt som i fællesskab.

- Behandlingen af emballagemængderne så mest muligt bliver genanvendt, bliver afgørende i at nå målet med producentansvaret.

- Derfor glæder vi os også over at tage hul på denne opgave med prækvalifikationen til vores udbud, siger Morten Harboe-Jepsen.

Deadline for at ansøge om prækvalifikation er den 27. februar 2025.

-hawin

 

 

7/2 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion