El-køletrailere skal bane vej for CO2-reduktion

El-køletrailere skal bane vej for CO2-reduktion

Danish Crown og DFDS tager køletrailere i brug, der udelukkende kører på strøm. Det sker for at reducere CO2-udledningen på kødtransport. Samarbejdet skal samtidig give erfaringer med en teknologi, som på sigt kan udvikles til at erstatte de dieseldrevne køletrailere

Når produkter som flæskestege, skinker og bacon fremover ruller ud fra Danish Crown til forbrugere over hele verden, vil nogle af disse blive transporteret i køletrailere drevet på strøm fremfor dieselolie.

Som en del af Danish Crowns samarbejde med DFDS tager fødevarekoncernen nu tre eldrevne køletrailere i brug.

- Det er et første skridt på vejen mod at gøre transporten af vores produkter grønnere. Teknologien er stadig meget ny, og vi vil gerne være med til at afprøve og udvikle den. Med tre trailere vil både vi og DFDS få værdifulde erfaringer, så vi forhåbentlig over en årrække kan omstille alt transport til eldrevne køletrailere, siger Lars Feldskou, der er koncernindkøbsdirektør i Danish Crown.

Den 13,6 meter lange køletrailer har i stedet for en dieseltank et stort batteri, så køletraileren ikke i sig selv udleder CO2. Batteriet kan drive køletraileren i op til 3,5 timer.

Samtidig er den midterste af de tre aksler på traileren udstyret med en generator, som oplader batteriet så snart, hastigheden er over 20 kilometer i timen.

Ifølge Danish Crown bruger lastbilen, der trækker køletraileren, lidt mere brændstof, end hvis køletraileren har sin egen dieselgenerator, men det samlede forbrug reduceres betydeligt.

Bag konceptet ligger flere års udvikling og i ingeniørsprog, så handler det om at udnytte den kinetiske energi, der opstår under kørslen.

Hvor meget brændstof, der mere præcist spares under danske forhold, og hvor meget CO2-udledningen dermed nedbringes, er der endnu ikke præcise data for. Det er noget af det, Danish Crown og DFDS har sat sig for at afdække.

- Hos DFDS arbejder vi med den grønne omstilling med afsæt i, at det først og fremmest handler om at blive klogere på præcis, hvad der skaber de bedste resultater. Ved løbende at afprøve nye metoder og teknologier i tætte og agile partnerskaber tror vi på, at vi kommer hurtigere fremad.

- I samarbejdet med Danish Crown tager vi en kendt teknologi i brug på en helt ny måde og ser det som en investering i at frembringe viden, blandt andet om hvordan vi skaber de optimale processer og løsninger, der kan komme mange flere til gode på den lange bane, siger Martin Gade Gregersen, der er ansvarlig for køletransport i DFDS.

Køletraileren, der er produceret af tyske Krone og kølemaskinen af franske Carrier Transicold, har et batteri, der kan oplades på bare to timer.

Selv om både batteri og generator har en betydelig vægt, så er de nye trailere lettere end de nuværende trailere, når de er fuldt tanket med dieselolie.

Samtidig har de nye trailere den store fordel, at de støjer langt mindre end dieseldrevne køletrailere (ca. 60 dB(A), hvilket svarer til niveauet for f.eks. en vaskemaskine.

Det muliggør derfor fødevareleverancer i byområder om natten, og samtidig kan trafikken i byområderne aflastes i dagtimerne.

- Vi tror på, at der er store perspektiver i de eldrevne køletrailere, og derfor investerer vi i projektet sammen med DFDS. Transport står faktisk for den næststørste belastning i vores forsyningskæde, så derfor kan el-køletrailere komme til at spille en vigtig rolle i fremtiden, siger Lars Feldskou.

-hawin

 

Fakta om teknologien:

DFDS og Danish Crown anvender Carrier Transicold, der har skabt en fuldt ud elektrisk E-Drive teknologi med en nyt banebrydende energigenvinding og lagringssystem.

Systemet omdanner den kinetiske energi, der genereres af trailerens aksler til elektricitet, som derefter lagres i en batteripakke, der driver køleenheden. Denne cyklus skaber et fuldstændigt selvstændigt system, der ikke producerer nogen direkte kuldioxid (CO2) eller partikelemissioner.

21/1 2022
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed