El-køletrailere skal bane vej for CO2-reduktion

El-køletrailere skal bane vej for CO2-reduktion

Danish Crown og DFDS tager køletrailere i brug, der udelukkende kører på strøm. Det sker for at reducere CO2-udledningen på kødtransport. Samarbejdet skal samtidig give erfaringer med en teknologi, som på sigt kan udvikles til at erstatte de dieseldrevne køletrailere

Når produkter som flæskestege, skinker og bacon fremover ruller ud fra Danish Crown til forbrugere over hele verden, vil nogle af disse blive transporteret i køletrailere drevet på strøm fremfor dieselolie.

Som en del af Danish Crowns samarbejde med DFDS tager fødevarekoncernen nu tre eldrevne køletrailere i brug.

- Det er et første skridt på vejen mod at gøre transporten af vores produkter grønnere. Teknologien er stadig meget ny, og vi vil gerne være med til at afprøve og udvikle den. Med tre trailere vil både vi og DFDS få værdifulde erfaringer, så vi forhåbentlig over en årrække kan omstille alt transport til eldrevne køletrailere, siger Lars Feldskou, der er koncernindkøbsdirektør i Danish Crown.

Den 13,6 meter lange køletrailer har i stedet for en dieseltank et stort batteri, så køletraileren ikke i sig selv udleder CO2. Batteriet kan drive køletraileren i op til 3,5 timer.

Samtidig er den midterste af de tre aksler på traileren udstyret med en generator, som oplader batteriet så snart, hastigheden er over 20 kilometer i timen.

Ifølge Danish Crown bruger lastbilen, der trækker køletraileren, lidt mere brændstof, end hvis køletraileren har sin egen dieselgenerator, men det samlede forbrug reduceres betydeligt.

Bag konceptet ligger flere års udvikling og i ingeniørsprog, så handler det om at udnytte den kinetiske energi, der opstår under kørslen.

Hvor meget brændstof, der mere præcist spares under danske forhold, og hvor meget CO2-udledningen dermed nedbringes, er der endnu ikke præcise data for. Det er noget af det, Danish Crown og DFDS har sat sig for at afdække.

- Hos DFDS arbejder vi med den grønne omstilling med afsæt i, at det først og fremmest handler om at blive klogere på præcis, hvad der skaber de bedste resultater. Ved løbende at afprøve nye metoder og teknologier i tætte og agile partnerskaber tror vi på, at vi kommer hurtigere fremad.

- I samarbejdet med Danish Crown tager vi en kendt teknologi i brug på en helt ny måde og ser det som en investering i at frembringe viden, blandt andet om hvordan vi skaber de optimale processer og løsninger, der kan komme mange flere til gode på den lange bane, siger Martin Gade Gregersen, der er ansvarlig for køletransport i DFDS.

Køletraileren, der er produceret af tyske Krone og kølemaskinen af franske Carrier Transicold, har et batteri, der kan oplades på bare to timer.

Selv om både batteri og generator har en betydelig vægt, så er de nye trailere lettere end de nuværende trailere, når de er fuldt tanket med dieselolie.

Samtidig har de nye trailere den store fordel, at de støjer langt mindre end dieseldrevne køletrailere (ca. 60 dB(A), hvilket svarer til niveauet for f.eks. en vaskemaskine.

Det muliggør derfor fødevareleverancer i byområder om natten, og samtidig kan trafikken i byområderne aflastes i dagtimerne.

- Vi tror på, at der er store perspektiver i de eldrevne køletrailere, og derfor investerer vi i projektet sammen med DFDS. Transport står faktisk for den næststørste belastning i vores forsyningskæde, så derfor kan el-køletrailere komme til at spille en vigtig rolle i fremtiden, siger Lars Feldskou.

-hawin

 

Fakta om teknologien:

DFDS og Danish Crown anvender Carrier Transicold, der har skabt en fuldt ud elektrisk E-Drive teknologi med en nyt banebrydende energigenvinding og lagringssystem.

Systemet omdanner den kinetiske energi, der genereres af trailerens aksler til elektricitet, som derefter lagres i en batteripakke, der driver køleenheden. Denne cyklus skaber et fuldstændigt selvstændigt system, der ikke producerer nogen direkte kuldioxid (CO2) eller partikelemissioner.

21/1 2022
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske