DS Smith og VARO Specialmaskiner skaber skalerbar emballageløsning til nethandlen

DS Smith og VARO Specialmaskiner skaber skalerbar emballageløsning til nethandlen

Maskinleverandøren og emballagevirksomheden har i fællesskab udviklet en papemballageløsning til VAROs emballeringsmaskine. Løsningen minimerer tom luft i forsendelsen, er skræddersyet til E-commerce og fashionindustrien, og kan reducere personaleomkostninger med op til 80%

Internethandlen slår nye rekorder hvert år, og corona-pandemien har i den grad fået aktiveret danskernes virtuelle shopping-gen. Tal fra Dansk Erhverv viser, at e-handlen i 2020 steg med 6% i Danmark. Og det var især inden for fashion-industrien, at vi danskere købte mest ind. Kategorien 'Tøj, sko og accessoires' udgør 16% af det samlede forbrug og topper dermed listen i Dansk Erhvervs undersøgelse. I alt blev der omsat for 154 mia. kr.

Flere handelssteder på nettet benytter stadig plastposer og for store kasser, der fyldes med bobleplast eller andet stabiliserende fyld for at beskytte varerne. Det betyder, at der bliver transporteret en unødig mængde tom luft på landevejene. Det anslås, at ca. 50% af indholdet i kasser med varer og produkter, der transporteres i Danmark, er luft.

Derfor satte DS Smith og VARO sig for i samarbejde at skabe en skalerbar emballageløsning, bestående af en papløsning fra DS Smith og en emballeringsmaskine fra VARO.

De to innovative virksomheder endte op med en løsning, der hedder Fold2Protect, som både minimerer tom luft i forsendelserne og minimerer omkostningerne i hele pakkesystemet, da systemet automatiseres. Dermed sparer man som virksomhed penge på bobleplast, der ikke længere skal fungere som stabiliserende fyld, og man sparer penge på manuelle hænder, der ikke længere skal pakke hver enkelt forsendelse. En medarbejder kan typisk pakke 60 – 70 pakker i timen manulet. VAROs maskine pakker ca. 900 i timen.

Effektivt og automatiseret pakkesystem
VAROs unikke E-com Packer, effektiviserer personaleomkostninger med op til 80%, da emballeringsmaskinen er fuldautomatisk fra emballering til påføring af kundes pakkelabel. Derudover reducerer maskinen de samlede emballageomkostninger med op til 50%, da emballagen tilpasses den enkelte ordre, hvilket betyder, at eksempelvis bobleplast eller luftpuder ikke længere skal anvendes.

VAROs maskine fås i to varianter. Den mindste måler 2,7 x 4,5 m. og har en pakkebane, der kan pakke ca. 900 pakker i timen i én emballagestørrelse. Den anden variant er på 3,2 x 4,5 m, har to pakkebaner, og kan pakke ca. 1800 pakker i timen i to emballagestørrelser. Maskinen er derfor særlig velegnet til virksomheder, der håndterer omkring 100-200.000 ordrer om året.

Hver enkelt forsendelse – eksempelvis en kjole eller et par sko – pakkes først ned i en papbakke, der dermed fungerer som en beskyttende inderkasse, hvorefter den ydre emballage foldes rundt om som en kuvert. Kuverten limes i toppen og siderne, så produktet i inderkassen er beskyttet så godt som muligt og ikke rasler rundt under transporten. Da kassen er limet sammen, anvendes der ikke tape, hvilket betyder, at den er nemmere at åbne.

Kuvert og inderkasse består af genanvendelig pap og er nem at folde sammen igen, når man skal affaldssortere. Både kurvert og inderkasse er lavet i bølgepap, der består af 66% genbrugspap og 33% jomfrufibre fra FSC-certificerede kilder.

Den samlede løsning fra DS Smith og VARO bidrager dermed til en mere bæredygtig retning hos de virksomheder, der anvender E-com Packer.

Forbrugernes krav bliver imødekommet
Og det er ikke helt ligegyldigt hvilken emballage forbrugerne modtager deres pakker i.

Forbrugerne stiller nemlig større og større krav til de virksomheder, som de handler hos. I en stor paneuropæisk undersøgelse foretaget af DS Smith, svarer 85% af forbrugerne, at de ønsker at købe produkter, der benytter så lidt emballage som muligt, og her er hele 66% af de adspurgte danskere enige. En fjerdedel af danskerne svarer, at de helt er stoppet med at købe bestemte mærker, fordi den anvendte emballage ikke var bæredygtig.

Med DS Smiths og VAROs samlede emballageløsning får man et tidssvarende pakkesystem, der både er automatiseret og er mere bæredygtigt.

-lipe

8/6 2021
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske