DS Smith og VARO Specialmaskiner skaber skalerbar emballageløsning til nethandlen

DS Smith og VARO Specialmaskiner skaber skalerbar emballageløsning til nethandlen

Maskinleverandøren og emballagevirksomheden har i fællesskab udviklet en papemballageløsning til VAROs emballeringsmaskine. Løsningen minimerer tom luft i forsendelsen, er skræddersyet til E-commerce og fashionindustrien, og kan reducere personaleomkostninger med op til 80%

Internethandlen slår nye rekorder hvert år, og corona-pandemien har i den grad fået aktiveret danskernes virtuelle shopping-gen. Tal fra Dansk Erhverv viser, at e-handlen i 2020 steg med 6% i Danmark. Og det var især inden for fashion-industrien, at vi danskere købte mest ind. Kategorien 'Tøj, sko og accessoires' udgør 16% af det samlede forbrug og topper dermed listen i Dansk Erhvervs undersøgelse. I alt blev der omsat for 154 mia. kr.

Flere handelssteder på nettet benytter stadig plastposer og for store kasser, der fyldes med bobleplast eller andet stabiliserende fyld for at beskytte varerne. Det betyder, at der bliver transporteret en unødig mængde tom luft på landevejene. Det anslås, at ca. 50% af indholdet i kasser med varer og produkter, der transporteres i Danmark, er luft.

Derfor satte DS Smith og VARO sig for i samarbejde at skabe en skalerbar emballageløsning, bestående af en papløsning fra DS Smith og en emballeringsmaskine fra VARO.

De to innovative virksomheder endte op med en løsning, der hedder Fold2Protect, som både minimerer tom luft i forsendelserne og minimerer omkostningerne i hele pakkesystemet, da systemet automatiseres. Dermed sparer man som virksomhed penge på bobleplast, der ikke længere skal fungere som stabiliserende fyld, og man sparer penge på manuelle hænder, der ikke længere skal pakke hver enkelt forsendelse. En medarbejder kan typisk pakke 60 – 70 pakker i timen manulet. VAROs maskine pakker ca. 900 i timen.

Effektivt og automatiseret pakkesystem
VAROs unikke E-com Packer, effektiviserer personaleomkostninger med op til 80%, da emballeringsmaskinen er fuldautomatisk fra emballering til påføring af kundes pakkelabel. Derudover reducerer maskinen de samlede emballageomkostninger med op til 50%, da emballagen tilpasses den enkelte ordre, hvilket betyder, at eksempelvis bobleplast eller luftpuder ikke længere skal anvendes.

VAROs maskine fås i to varianter. Den mindste måler 2,7 x 4,5 m. og har en pakkebane, der kan pakke ca. 900 pakker i timen i én emballagestørrelse. Den anden variant er på 3,2 x 4,5 m, har to pakkebaner, og kan pakke ca. 1800 pakker i timen i to emballagestørrelser. Maskinen er derfor særlig velegnet til virksomheder, der håndterer omkring 100-200.000 ordrer om året.

Hver enkelt forsendelse – eksempelvis en kjole eller et par sko – pakkes først ned i en papbakke, der dermed fungerer som en beskyttende inderkasse, hvorefter den ydre emballage foldes rundt om som en kuvert. Kuverten limes i toppen og siderne, så produktet i inderkassen er beskyttet så godt som muligt og ikke rasler rundt under transporten. Da kassen er limet sammen, anvendes der ikke tape, hvilket betyder, at den er nemmere at åbne.

Kuvert og inderkasse består af genanvendelig pap og er nem at folde sammen igen, når man skal affaldssortere. Både kurvert og inderkasse er lavet i bølgepap, der består af 66% genbrugspap og 33% jomfrufibre fra FSC-certificerede kilder.

Den samlede løsning fra DS Smith og VARO bidrager dermed til en mere bæredygtig retning hos de virksomheder, der anvender E-com Packer.

Forbrugernes krav bliver imødekommet
Og det er ikke helt ligegyldigt hvilken emballage forbrugerne modtager deres pakker i.

Forbrugerne stiller nemlig større og større krav til de virksomheder, som de handler hos. I en stor paneuropæisk undersøgelse foretaget af DS Smith, svarer 85% af forbrugerne, at de ønsker at købe produkter, der benytter så lidt emballage som muligt, og her er hele 66% af de adspurgte danskere enige. En fjerdedel af danskerne svarer, at de helt er stoppet med at købe bestemte mærker, fordi den anvendte emballage ikke var bæredygtig.

Med DS Smiths og VAROs samlede emballageløsning får man et tidssvarende pakkesystem, der både er automatiseret og er mere bæredygtigt.

-lipe

8/6 2021
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger