
Det handler om emballagen
Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
I forbindels med at Heidelberg for nylig fejrede sit 175 år jubilæum afholdt man en konference, ”Packaging tomorrow” hvor et panel af eksperter stillede skarpt på fremtidens emballage.
Heidelberg bringer en omtale af begivenhederne på sin hjemmeside, hvor man opsummerer diskussionerne.
Her fremgår det, at panelet kom ind på, at ”den typisk forbruger”, er forsvundet, at ”point of sale” er under påvirkning af økonomiske og samfundsmæssige forandringer, og at samfundet bliver stadig mere heterogent, hvilket den voksende forskel på nutidens pensionister og generation Z’s købsadfærd i Europa altså er et eksempel på.
Det traditionelle ugentlige indkøb er i tilbagegang hedder det i sammenfatningen. Nu handler folk oftere, men køber mindre og samtidig foretages der ofte spontane køb.
Beslutningen om at købe eller lade være bliver også i stigende grad taget spontant og faktisk ofte først, når man står foran hylden. Ifølge ekspertpanelet bliver netop det øjeblik, da også betegnet ”sandhedens øjeblik”. Og netop det moment er i stigende grad påvirket af emballagens design.
Ofte ligger fokus hverken på kvalitet eller pris, men på emballagens følelsesmæssige tiltrækningskraft, og derfor bliver emballagen en stadig vigtigere konkurrencefaktor for producenter af forbrugsvarer. En anden årsag til emballagens voksende betydning er den globale tendens til, at forbrugerne i ikke holder fast i bestemte mærker, men i stigende grad skifter til andre.
Stort konkurrencepres, impulsive købsbeslutninger og stor villighed til ændrede indkøbsvaer, gør det vigtigt for producenter af forbrugsvarer at bruge kreativ og innovativ emballage for at skabe opmærksomhed om varerne i butikken.
Eksperternes budskab er derfor, at kravene til trykkeribranchen vokser i takt med disse udfordringer. Emballagen bliver ikke kun stadig mere sofistikeret – innovationscyklusserne bliver også stadig kortere.
Tendensen mod mindre, men hyppigere indkøb ændrer også både ordremængderne og ordrecyklusserne. Batchstørrelserne bliver mindre, og tidsfristerne bliver strammere.
Som følge heraf vil emballageproducenter i stigende grad være nødt til at tilpasse sig endnu hyppigere jobskift på maskinerne. En vigtig opgave ved design af emballage handler også om at få især den unge generation tilbage til det fysiske salgssted i butikkerne.
Det skyldes, at unge i dag foretager mange af deres indkøb online, hvor emballagen ofte spiller en mindre vigtig rolle i købsbeslutningen.
Helhedsorienterede løsninger
Mængden af emballage, der kommer i omløb på verdensplan, er, ifølge Heidelberg, enorm og har en værdi på over en billion amerikanske dollars. Det meste er trykt, og omkring en tredjedel er lavet af papir.
Ifølge Heidelbergs omtale af paneldebatten forudsiger undersøgelser, at værdien af emballage, der er mindre miljøbelastende end nuværende løsninger, vil stige til omkring 520 milliarder amerikanske dollars inden 2030.
I sig selv har de kolossale mængde emballage en betydelig indvirkning på miljøet.
Producenter af foldeæsker, der fremstiller produkter til brug inden for Den Europæiske Union, står over for særlige udfordringer på mellemlangt sigt på grund af EU's emballagedirektiv, der fastsætter, at al emballage skal være genanvendelig inden 2030.
Det skal reducere CO2-udledningen betydeligt.
Deltagerne i symposiet var enige om, at dette krav vil give emballageproducenter enorme muligheder, men de gav samtidig udtryk for, at disse virksomheder ikke kan klare denne udfordring alene. Alle i hele emballageværdikæden skal arbejde sammen om at finde løsninger.
Det omfatter ikke kun producenter af tryksubstrater som papir, folier og film, men også virksomheder, der fremstiller trykfarver, belægninger og klæbemidler. Desuden skal emballagedesignere og forbrugsvareproducenter også være med fra starten af processen.
Paneldeltagerne var enige om, at det ikke giver mening at takle en så udfordrende opgave alene.
Samtidig har alle involverede, herunder trykkerier af foldeæsker, en fremragende mulighed for at vinde yderligere ordrer, samtidig med at de yder et værdifuldt bidrag til at reducere miljøforureningen og nå klimamålene.
Big data og kunstig intelligens
Budskabet fra digitaliserings- og automatiseringsspecialisterne blandt paneldeltagerne var, at data er nøglen. Tidligere blev foldeæsker trykt via manuelt betjente trykprocesser.
Den stigende automatisering er dog ved at omdanne trykkerierne til virksomheder, der i høj grad opererer med autonome operationer. For at disse virksomheder kan videregive læring, som man ser virksomheder gøre andre sektorer, er en stærk digital database afgørende.
Især i tider hvor produktionsserierne bliver kortere, jobskiftene hyppigere og tidsfristerne og leveringsfristerne strammere, gør det nemlig pålidelig planlægning og optimal behandling af trykjob lettere.
Ifølge eksperterne åbner kunstig intelligens helt nye dimensioner. Digitale tvillinger, der kortlægger produkter og processer en-til-en i en digital verden, spiller en central rolle i denne sammenhæng.
Ved løbende at dele data optimerer de to verdener arbejdsgange, forudsiger potentielle fejl eller mere alvorlige svigt, og effektiviserer dermed tryk af emballage.
Lovende potentiale for producenter af foldeæsker
Packaging Tomorrow-symposiet fremhævede de lovende forretningsmuligheder for producenter af foldeæsker som følge af den globale tendens mod stadig mere fiberbaseret emballage og den stigende betydning af kreativ emballage i butikkerne.
I en opsummering af eventen kom David Schmedding, chief technology & sales officer hos Heidelberg, ind på, at fremtiden for emballagetryk er højt automatiseret, autonom og tilpasset. Og at der også bliver arbejdet på at lave løsninger som er mere bæredygtige end hidtil.
- Det åbner enorme muligheder for producenter af foldeæsker. Virksomheder, der investerer i kreativt design, intelligent automatisering og miljøvenlige løsninger, vil være blandt markedets vindere. Heidelberg er den ideelle partner til at hjælpe sine kunder med at opnå dette.
-hawin