Danske virksomheder er europamestre i grønne patentansøgninger

Danske virksomheder er europamestre i grønne patentansøgninger

Grønne patenter er lig med grøn innovation og de danske virksomheder ligger helt i top, når det kommer til at ansøge om grønne patenter. Knap hver femte danske patentansøgning er grøn, hvilket sikrer Danmark en europæisk topplacering i grøn innovation, fortæller Erhvervsministeriet

Danske virksomheder indtager førstepladsen, når det kommer til andelen af de såkaldte CCMT-patentansøgninger - altså patentansøgninger inden for teknologier, der hjælper med at afbøde virkningerne af klimaændringer. Den type opfindelser repræsenterer hele 19 pct. af danske virksomheders patentansøgninger.

Til sammenligning er andelen tættere på 10 pct. i mange andre, større lande, såsom Tyskland, Frankrig, Østrig og Spanien.

-Vi skal accelerere den grønne omstilling. Det gælder både om at sikre en bedre fremtid for klimaet og om at gøre os uafhængige af russisk gas. Derfor kan vi godt være stolte af, at danske virksomheder tager udfordringen op og ligger helt i top på grønne patenter. Det betyder, at vi fortsat kan udvikle nye danske styrkepositioner inden for grønne teknologier, som er helt afgørende for Danmarks og Europas fremtid, siger erhvervsminister Morten Bødskov.

De grønne patenter har ikke kun klimamæssige gevinster, der er også en økonomisk fordel at hente for virksomheder, der er intensive på enten CCMT-patenter eller grønne varemærker. En stærk patent og varemærkebeskyttelse øger innovative virksomheders konkurrenceevne og giver dem mulighed for at få et afkast af de ofte store investeringer, de foretager i forskning, produktudvikling og etablering af et globalt omdømme.

De virksomheder som søger og får de grønne patenter står således for en betydelig del af Danmarks værdiskabelse, eksport, vækst og arbejdspladser.

-lipe

23/8 2023
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser