Coops 365-butikker siger farvel til de sorte kødbakker

Coops 365-butikker siger farvel til de sorte kødbakker

Millioner af plastemballager bliver hvert år nemmere at genanvende i fremtiden, når 365-kæden, som den første, skifter alle sine sorte emballager til kød ud med klare plastbakker

-Med skiftet sikrer vi, at plasten i højere grad bliver genanvendt. I dag er det sådan, at mange sorteringsanlæg ikke kan sortere den sorte plastemballage til genanvendelse med den teknologi, de har til rådighed. Derfor styrker vi den cirkulære økonomi og sikrer en markant højere genanvendelse af kødbakker og anden plastemballage af kød, siger Thomas Roland, CSR-chef i Coop

Ialt drejer det sig om en udfasning af 1.012 tons sort emballage årligt, når kødet fremover bliver pakket i klar plast.

Udfasningen omfatter alle de varer, som Coop, Hilton Food Group og kyllingeproducenten HKScan emballerer, hvilket udgør alle Coops egne mærker og langt hovedparten af kødsortimentet i Coops kølediske.

Det forventes, at Coop er i mål med udfasningen til april, men allerede i slutningen af januar, har Coop halveret antallet af sorte bakker med 50 procent.

Hos Plastindustrien er der ros til Coop for at udfase de sorte kødbakker. Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien, siger:

-Vi ved, at plast i transparente farver er et betydeligt bedre valg, hvis plasten skal genanvendes, fordi sorteringsanlæggene har vanskeligere ved at frasortere den sorte plast. Det har vi blandt andet beskrevet i vores nyeste designguide for plastemballager. Hos Plastindustrien er vi derfor meget positive over for Coops beslutning.

-lipe

18/1 2024
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève