Coca-Cola og Glacial tester opfyldningskoncept i Sverige

Coca-Cola og Glacial tester opfyldningskoncept i Sverige

I Stockholm-kiosken, PBX kan kunderne nu 'tanke' cola i genanvendelige drikkedunke. Cola-baren byder på mere end 60 forskellige varianter, som for størstedelens vedkommende slet ikke kan kan fås i færdig emballage, og konceptet skal hjælpe Coca-Cola koncernen med at nå sine miljømål

PBX er en kiosk og nyeste skud på stammen fra norske Reitan Gruppen, som også står bag bl.a. Rema1000 og 7-Eleven-butikkerne i Norden. Ifølge Reitan Sverige skal PBX være verdens mest bæredygtige convenience-butik og fungere som 'levende testlaboratorium' af mere miljøvenlig drift og vareudbud.
I kiosken i Stockholm vil kunderne kunne købe en stål-thermodunk eller et krus af mærket GLACIAL, der har som mission at få fjernet al brug af engangsplast til fødevarer. Med tiden vil kunderne måske også kunne fylde drikkevarer på sine egne medbragte dunke.

Vi er glade for samarbejdet med GLACIAL, som har en stærk position på det svenske marked, når det kommer til genanvendelige drikkedunke. Desuden har vi en fælles partner i Verdensnaturfonden, WWF. Coca-Cola er den største samarbejdspartner i verden hvad angår WWFs arbejde med at beskytte verdenshavene, og GLACIAL har et kombineret partnerskab og licensaftale med WWF som får doneret penge fra salget af drikkedunke til organisationens arbejde med at nedbringe mængden af havplast, siger siger Lisa Wahlström, som er direktør for bæredygtighed på CCEP i Sverige.

 GLACIAL donerer en euro til WWF for hver solgt drikkedunk.


I 2020 lancerede Coca-Cola Europacific Partners, CCEP en koncernstrategi med ambition om helt at fjerne drivhusgasser fra produktionen i 2040.
Her spiller emballagen en afgørende rolle, og Coca-Cola Sverige var det første marked i verden, der kunne gå over til PET-emballage produceret af 100 procent genbrugsplast.

- Vores emballager står for hovedparten af vores CO2-udledning, og vi har derfor brug for at finde innovative løsninger på, at kunderne fortsat kan nyde vores produkter, samtidigt med at vi reducerer mængden af emballage. Vi ser store muligheder i genopfyldelige løsninger, og er meget glade for at kunne teste vores nye koncept sammen med GLACIAL på PBX, siger Lisa Wahlström.


-lipe

 

17/10 2021
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger