Coca-Cola og Glacial tester opfyldningskoncept i Sverige

Coca-Cola og Glacial tester opfyldningskoncept i Sverige

I Stockholm-kiosken, PBX kan kunderne nu 'tanke' cola i genanvendelige drikkedunke. Cola-baren byder på mere end 60 forskellige varianter, som for størstedelens vedkommende slet ikke kan kan fås i færdig emballage, og konceptet skal hjælpe Coca-Cola koncernen med at nå sine miljømål

PBX er en kiosk og nyeste skud på stammen fra norske Reitan Gruppen, som også står bag bl.a. Rema1000 og 7-Eleven-butikkerne i Norden. Ifølge Reitan Sverige skal PBX være verdens mest bæredygtige convenience-butik og fungere som 'levende testlaboratorium' af mere miljøvenlig drift og vareudbud.
I kiosken i Stockholm vil kunderne kunne købe en stål-thermodunk eller et krus af mærket GLACIAL, der har som mission at få fjernet al brug af engangsplast til fødevarer. Med tiden vil kunderne måske også kunne fylde drikkevarer på sine egne medbragte dunke.

Vi er glade for samarbejdet med GLACIAL, som har en stærk position på det svenske marked, når det kommer til genanvendelige drikkedunke. Desuden har vi en fælles partner i Verdensnaturfonden, WWF. Coca-Cola er den største samarbejdspartner i verden hvad angår WWFs arbejde med at beskytte verdenshavene, og GLACIAL har et kombineret partnerskab og licensaftale med WWF som får doneret penge fra salget af drikkedunke til organisationens arbejde med at nedbringe mængden af havplast, siger siger Lisa Wahlström, som er direktør for bæredygtighed på CCEP i Sverige.

 GLACIAL donerer en euro til WWF for hver solgt drikkedunk.


I 2020 lancerede Coca-Cola Europacific Partners, CCEP en koncernstrategi med ambition om helt at fjerne drivhusgasser fra produktionen i 2040.
Her spiller emballagen en afgørende rolle, og Coca-Cola Sverige var det første marked i verden, der kunne gå over til PET-emballage produceret af 100 procent genbrugsplast.

- Vores emballager står for hovedparten af vores CO2-udledning, og vi har derfor brug for at finde innovative løsninger på, at kunderne fortsat kan nyde vores produkter, samtidigt med at vi reducerer mængden af emballage. Vi ser store muligheder i genopfyldelige løsninger, og er meget glade for at kunne teste vores nye koncept sammen med GLACIAL på PBX, siger Lisa Wahlström.


-lipe

 

17/10 2021
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende