Chips skal pakkes i 100 procent genanvendelig plast i Europa

Chips skal pakkes i 100 procent genanvendelig plast i Europa

PepsiCo's europæiske afdeling vil fra 2030 år gå helt væk fra chipsposer af fossilbaseret plast. I år starter forsøg med genbrugsplast og genanvendelige materialer fra bl.a. planter og madolie til koncernens kendte mærkevarer

Af Lisbeth Petersen

Meddelelsen fra PepsiCo-koncernen kommer efter introduktionen af virksomhedens strategiske end-to-end transformation, 'PepsiCo Positive' som skal have bæredygtighed i centrum.

Ambitionen om helt at fjerne chips-emballager fremstillet af jomfruelig, fossilbaseret plast gælder for alle virksomhedens tre mærker Doritos, Lay's og Walkers.

Forsøg med vedvarende materialer begynder med Lay's sortiment i Frankrig her i løbet af det kommende halve år, og senere i år vil en serie fra Walkers-mærket i Storbritannien blive testet med nye råmaterialer. De skal bl.a. komme fra genbrugsplast, og fra biprodukter fra planter såsom brugt madolie eller affald fra papirmasse.

PepsiCo vurderer, at virksomheden kan opnå op til 40 procent reduktion af drivhusgasemissioner pr. ton emballagemateriale ved at skifte til nyt fossilfrit materiale.

Nyt liv til fleksibel plast
PepsiCo bruger fleksibel plast til sine snackemballage. Det giver bløde poser, som er lette i forhold til alternative emballager og derfor har et lavt CO2-aftryk. De er også yderst effektivt til at holde mad frisk og derved reducere madspild.

Men virksomheden erkender, at der er behov for ændringer for at reducere mængden af jomfruelig, fossilbaseret plast, og for at skabge cirkularitet i produktionen af fleksibel emballage. PepsiCo Europe vil fokusere arbejdet på tre strategiske søjler: design, infrastruktur og det rette, nye liv for fleksibel emballage.

-Fleksibel emballagegenanvendelse bør være normen i hele Europa. Vi ser en fremtid, hvor vores poser vil være fri for jomfruelig fossilbaseret plast. De bliver en del af en blomstrende cirkulær økonomi, hvor fleksibel emballage værdsættes og kan genbruges som en ny pakke. Vi investerer sammen med vores partnere for at opbygge teknologisk kapacitet til at gennemføre det. Vi har nu brug for et godt reguleringsredskab, så emballage aldrig bliver affald.

I pressemeddelelsen fra koncernen om det europæiske initiativ står der dog intet om, hvornår målet om fossilfrie plastposer skal gælde for de øvrige verdensdele.

28/1 2022
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende