Bæredygtig emballage kommer i anden række i Asien
Den øgede forbrugerbevidsthed, verden oplevede under COVID 19-pandamien, er trådt i baggrunden på grund af inflationen i Asien, viser en undersøgelse fra Global Data, som mener, at også den geopolitiske situation i verden generelt sætter de miljøvenlige alternativer under pres
Af Lisbeth Petersen
Bæredygtig emballage har taget fart, og tendensen blev endnu mere mere fremtrædende under COVID-19-pandemien, da folk blev mere opmærksomme på problemerne med f.eks. plastikaffald.
Men lige når bæredygtig emballage er ved at få større opbakning, ser den høje inflation siden 2022 ud til at tære på de asiatiske asiatiske forbrugeres entusiasme. Det konkluderer data- og analysevirksomheden Global Data, som med base i London bl.a.foretager undersøgelser og rådgiver mere end 4000 store virksomheder.
Parthasaradhi Reddy Bokkala, som er ledende forbrugeranalytiker i analysevirksomheden, siger:
-Bæredygtige emballageinitiativer er blevet drevet af forbrugerbevidsthed, virksomheders forpligtelser til at bevise grønne initiativer, og regulering. Med de mange faktorer, der tilskynder til bæredygtig emballage, er det blevet en trend, som har fået støtte fra alle sider og producenterne til at øge deres investeringer.
-Men den den høje inflation siden begyndelsen af 2022 har dog lagt en dæmper på disse initiativer.
Højere priser på særlige fremstillingsprocesser
Deepak Nautiyal, kommerciel direktør for forbrugere og detailhandel, APAC og
Mellemøsten hos GlobalData, supplerer:
-Bæredygtige emballagematerialer er generelt prissat højere end traditionelle emballagematerialer. De kræver særlige fremstillingsprocesser for at være acceptable for forbrugerne. Men disse processer øger materialets omkostninger, siger han og uddyber:
Med disse omkostninger er producenterne ikke i stand til at absorbere i omsætningen, så de er nødt til at sende dem videre til forbrugerne, hvilket i sidste ende vil føre til prisstigninger. Sammen med de høje priser på grund af inflationen vil produkterne
dermed blive endnu dyrere.
Parthasaradhi Reddy Bokkala siger, at de asiatiske forbrugere generelt er begejstrede for at tage imod produkter med bæredygtig emballage.
Omvendter de meget bekymrede over høj inflation og økonomisk usikkerhed, hvilket gør dem mere pragmatiske i deres købsbeslutninger.
-Forbrugernes forvirring kan måles ud fra en nylig GlobalData forbrugerundersøgelse, hvor næsten en tredjedel (31%) af de adspurgte mente, at genanvendelig emballage er en vigtig funktion, når de køber produkter.
Omvendt svarede 58% af dem, at de tjekker eller sammenligner priser før et køb, mens 46% sagde, at de skifter til billigere billigere mærker.
Og Nautiyal konkluderer: at når forbrugerne står i et dilemma mellem deres valg af bæredygtig emballage og deres stræben efter omkostningsbesparelser, står bæredygtige emballageproducenter over for betydelige udfordringer i de kommende år.
-Mens inflationspresset mange steder er lettet, fører den ustabile geopolitiske situation over hele verden til økonomisk usikkerhed, hvilket ikke er det bedste tidspunkt at lokke forbrugerne til at bruge mere på noget, der måske ikke har en håndgribelig fordel. Som sådan vil bæredygtige emballageinitiativer blive påvirket negativt i den nærmeste fremtid, mener han.