Bæredygtig emballage kommer i anden række i  Asien

Bæredygtig emballage kommer i anden række i Asien

Den øgede forbrugerbevidsthed, verden oplevede under COVID 19-pandamien, er trådt i baggrunden på grund af inflationen i Asien, viser en undersøgelse fra Global Data, som mener, at også den geopolitiske situation i verden generelt sætter de miljøvenlige alternativer under pres

Af Lisbeth Petersen
Bæredygtig emballage har taget fart, og tendensen blev endnu mere mere fremtrædende under COVID-19-pandemien, da folk blev mere opmærksomme på problemerne med f.eks. plastikaffald.

Men lige når bæredygtig emballage er ved at få større opbakning, ser den høje inflation siden 2022 ud til at tære på de asiatiske asiatiske forbrugeres entusiasme. Det konkluderer data- og analysevirksomheden Global Data, som med base i London bl.a.foretager undersøgelser og rådgiver mere end 4000 store virksomheder.

Parthasaradhi Reddy Bokkala, som er ledende forbrugeranalytiker i analysevirksomheden, siger:

-Bæredygtige emballageinitiativer er blevet drevet af forbrugerbevidsthed, virksomheders forpligtelser til at bevise grønne initiativer, og regulering. Med de mange faktorer, der tilskynder til bæredygtig emballage, er det blevet en trend, som har fået støtte fra alle sider og producenterne til at øge deres investeringer.

-Men den den høje inflation siden begyndelsen af 2022 har dog lagt en dæmper på disse initiativer.

Højere priser på særlige fremstillingsprocesser
Deepak Nautiyal, kommerciel direktør for forbrugere og detailhandel, APAC og
Mellemøsten hos GlobalData, supplerer:

-Bæredygtige emballagematerialer er generelt prissat højere end traditionelle emballagematerialer. De kræver særlige fremstillingsprocesser for at være acceptable for forbrugerne. Men disse processer øger materialets omkostninger, siger han og uddyber:

Med disse omkostninger er producenterne ikke i stand til at absorbere i omsætningen, så de er nødt til at sende dem videre til forbrugerne, hvilket i sidste ende vil føre til prisstigninger. Sammen med de høje priser på grund af inflationen vil produkterne
dermed blive endnu dyrere.

Parthasaradhi Reddy Bokkala siger, at de asiatiske forbrugere generelt er begejstrede for at tage imod produkter med bæredygtig emballage.

Omvendter de meget bekymrede over høj inflation og økonomisk usikkerhed, hvilket gør dem mere pragmatiske i deres købsbeslutninger.

-Forbrugernes forvirring kan måles ud fra en nylig GlobalData forbrugerundersøgelse, hvor næsten en tredjedel (31%) af de adspurgte mente, at genanvendelig emballage er en vigtig funktion, når de køber produkter.

Omvendt svarede 58% af dem, at de tjekker eller sammenligner priser før et køb, mens 46% sagde, at de skifter til billigere billigere mærker.

Og Nautiyal konkluderer: at når forbrugerne står i et dilemma mellem deres valg af bæredygtig emballage og deres stræben efter omkostningsbesparelser, står bæredygtige emballageproducenter over for betydelige udfordringer i de kommende år.

-Mens inflationspresset mange steder er lettet, fører den ustabile geopolitiske situation over hele verden til økonomisk usikkerhed, hvilket ikke er det bedste tidspunkt at lokke forbrugerne til at bruge mere på noget, der måske ikke har en håndgribelig fordel. Som sådan vil bæredygtige emballageinitiativer blive påvirket negativt i den nærmeste fremtid, mener han.

20/8 2024
  • Coop dropper endnu flere plastlåg på kartoner

    Coop dropper endnu flere plastlåg på kartoner

    emballage ›Knap seks millioner emballager med yoghurt og ymer fra Coops egen serie bliver nu skiftet ud. Fremover vil koncernen bruge de traditionelle kartoner uden låg, og kan dermed spare omkring 17 tons plast om året
  • Metsä Board investerer i forbedringer af sin førende falsekarton

    Metsä Board investerer i forbedringer af sin førende falsekarton

    emballage ›Bedre printbarhed, lysere udtryk og et lavere miljøaftryk er målet for den kommende, optimerede version af papkvaliteten, MetsäBoard Classic FBB. Produktionsanlægget bliver pt. moderniseret for 60 millioner euro
  • Mondi udvider betragteligt efter afslutning af opkøb

    Mondi udvider betragteligt efter afslutning af opkøb

    emballage ›Med det endelige køb af Schumacher Packagings aktiviteter i Vesteuropa, vil Mondi øge forsyningssikkerheden, produktporteføljen foruden over 1 milliard kvadratmeter ekstra emballagekapacitet
  • VANA og Recipo indleder samarbejde

    VANA og Recipo indleder samarbejde

    emballage ›Det skal være lettere for virksomheder omfattet af flere forskellige producentansvar at løfte den administrative byrde. Derfor har kollektivordningen for emballage, VANA og kollektivordningen på elektronikområdet, Recipo indledt et samarbejde
  • Sveriges pantsystem slår ny rekord 

    Sveriges pantsystem slår ny rekord 

    emballage ›Mere end 2,8 milliarder PET-flasker og aluminiumsdåser blev returneret gennem det svenske retursystem (DRS) i 2024. Det er en stigning på næsten 6 procent i forhold til året før, og ifølge nye data fra Returpack/Pantamera, der driver landets DRS, betyder det, at hver person i Sverige i gennemsnit genanvendte 271 drikkevarebeholdere sidste år
  • To virksomheder vil løse vanskeligt problem med genbrugsplast til fødevarer

    To virksomheder vil løse vanskeligt problem med genbrugsplast til fødevarer

    emballage ›Virksomhederne Nextek, der arbejder med bæredygtighedsteknologi, og Coveris, der er ekspert i fleksibel emballage vil samarbejde om at omdanne emballageaffald af polyolefin (PE og PP) fra forbrugere til genbrugsharpikser og -film af høj kvalitet til fødevarer
  • Varmeforseglende materiale til erstatning for plast

    Varmeforseglende materiale til erstatning for plast

    emballage ›Billerud lancerer nu ConFlex® HeatSeal - et genanvendeligt, varmeforseglende papiremballagemateriale, der er designet til at erstatte plast i emballageapplikationer med høje krav til forseglingsydelse og genanvendelighed
  • Nonfood-materiale med 85 procent genbrugsplast

    Nonfood-materiale med 85 procent genbrugsplast

    emballage ›Emballageproducenten Borealis lancerer nu Borcycle™ M CWT120CL som et nyt teknisk gennembrud for genanvendte plastmaterialer. Produktet vil bl.a. kunne bruges til film- og strækfilmsemballager i landbruget og industrien