Bæredygtig emballage kommer i anden række i  Asien

Bæredygtig emballage kommer i anden række i Asien

Den øgede forbrugerbevidsthed, verden oplevede under COVID 19-pandamien, er trådt i baggrunden på grund af inflationen i Asien, viser en undersøgelse fra Global Data, som mener, at også den geopolitiske situation i verden generelt sætter de miljøvenlige alternativer under pres

Af Lisbeth Petersen
Bæredygtig emballage har taget fart, og tendensen blev endnu mere mere fremtrædende under COVID-19-pandemien, da folk blev mere opmærksomme på problemerne med f.eks. plastikaffald.

Men lige når bæredygtig emballage er ved at få større opbakning, ser den høje inflation siden 2022 ud til at tære på de asiatiske asiatiske forbrugeres entusiasme. Det konkluderer data- og analysevirksomheden Global Data, som med base i London bl.a.foretager undersøgelser og rådgiver mere end 4000 store virksomheder.

Parthasaradhi Reddy Bokkala, som er ledende forbrugeranalytiker i analysevirksomheden, siger:

-Bæredygtige emballageinitiativer er blevet drevet af forbrugerbevidsthed, virksomheders forpligtelser til at bevise grønne initiativer, og regulering. Med de mange faktorer, der tilskynder til bæredygtig emballage, er det blevet en trend, som har fået støtte fra alle sider og producenterne til at øge deres investeringer.

-Men den den høje inflation siden begyndelsen af 2022 har dog lagt en dæmper på disse initiativer.

Højere priser på særlige fremstillingsprocesser
Deepak Nautiyal, kommerciel direktør for forbrugere og detailhandel, APAC og
Mellemøsten hos GlobalData, supplerer:

-Bæredygtige emballagematerialer er generelt prissat højere end traditionelle emballagematerialer. De kræver særlige fremstillingsprocesser for at være acceptable for forbrugerne. Men disse processer øger materialets omkostninger, siger han og uddyber:

Med disse omkostninger er producenterne ikke i stand til at absorbere i omsætningen, så de er nødt til at sende dem videre til forbrugerne, hvilket i sidste ende vil føre til prisstigninger. Sammen med de høje priser på grund af inflationen vil produkterne
dermed blive endnu dyrere.

Parthasaradhi Reddy Bokkala siger, at de asiatiske forbrugere generelt er begejstrede for at tage imod produkter med bæredygtig emballage.

Omvendter de meget bekymrede over høj inflation og økonomisk usikkerhed, hvilket gør dem mere pragmatiske i deres købsbeslutninger.

-Forbrugernes forvirring kan måles ud fra en nylig GlobalData forbrugerundersøgelse, hvor næsten en tredjedel (31%) af de adspurgte mente, at genanvendelig emballage er en vigtig funktion, når de køber produkter.

Omvendt svarede 58% af dem, at de tjekker eller sammenligner priser før et køb, mens 46% sagde, at de skifter til billigere billigere mærker.

Og Nautiyal konkluderer: at når forbrugerne står i et dilemma mellem deres valg af bæredygtig emballage og deres stræben efter omkostningsbesparelser, står bæredygtige emballageproducenter over for betydelige udfordringer i de kommende år.

-Mens inflationspresset mange steder er lettet, fører den ustabile geopolitiske situation over hele verden til økonomisk usikkerhed, hvilket ikke er det bedste tidspunkt at lokke forbrugerne til at bruge mere på noget, der måske ikke har en håndgribelig fordel. Som sådan vil bæredygtige emballageinitiativer blive påvirket negativt i den nærmeste fremtid, mener han.

20/8 2024
  • Faller introducerer kompetence-kasse i Milano

    Faller introducerer kompetence-kasse i Milano

    emballage ›-Bæredygtig og sikret mod forfalskning. Det er nøgleordene for emballager til læge- og sundhedsmedicin, og på messen CPhI i næste måned tilbyder Faller Packaging for første gang en 'all inclusive' pakkeløsning til sine kunder
  •  Papirrester kan blive til strøelse til dyr

    Papirrester kan blive til strøelse til dyr

    emballage ›Den nordiske virksomhed Soilfood undersøger nu muligheden for at genbruge de fiberholdige restmaterialer fra papir- og emballagevirksomheden Metsä Boards møller til f.eks. husdyr og heste. Efter brugen som dyrestrøelse, kan materialet komme på markerne
  • Mindre plastikaffald og mere genbrug på hospitalerne

    Mindre plastikaffald og mere genbrug på hospitalerne

    emballage ›Forskere fra Roskilde Universitet står i spidsen for stort projekt, som skal sænke forbruget af plastik og tekstil på hospitalerne i tre regioner
  • Emballageretur: Udskyd producentansvaret igen

    Emballageretur: Udskyd producentansvaret igen

    emballage ›Få tilmeldinger og udsigt til bl.a. øget bureaukrati får kollektiv-ordningen til at opfordre myndighederne til at udsætte indførelsen af virksomheders producentansvar på emballage yderligere et år frem til 2026
  • Cirkulære krus hitter på Smukfest

    Cirkulære krus hitter på Smukfest

    emballage ›Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, hvor kruset og dets materiale efter brug bliver indsamlet, omdannet og genanvendt til nye krus. Smukfest har i lighed med 36 andre events testet krusene, og målet om en returneringsprocent på 75 procent, blev slået, da det festivalen indsamlede 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation
  • Smurfit Westrock vinder fire ScanStars

    Smurfit Westrock vinder fire ScanStars

    emballage ›Emballagevirksomheden sætter i år rekord som den mest vindende virksomhed i den nordiske emballagekonkurrence. Priserne er høstet med en BiB-løsning, en papirkasse med Hexacomb-indlæg og to bølgepap-kasser, der reducerer plastforbruget
  • Madolie og træaffald som basis i ny bioplast

    Madolie og træaffald som basis i ny bioplast

    emballage ›Den tyske bioplastproducent Bio-Fed, der har hovedkontor i Köln, har udviklet en ny produktlinje, der lanceres under mærket M-Biobase®. Råmaterialet er madolie, træaffald og lignin fra træindustriens affaldsstrømme
  • 40 år med innovation og ekspertise

    40 år med innovation og ekspertise

    emballage ›KM Packaging, der er leverandør af fleksible emballageløsninger, fejrer 40 år med levering emballage til mange forskellige sektorer og produkter, herunder friske madvarer, færdigretter på køl og frys, konfekture og snacks