Boom i takeaway har øget forbruget af engangsplastik

Boom i takeaway har øget forbruget af engangsplastik

Den stigende mængde emballage fra takeaway-mad belaster miljøet og kræver løsning, lyder det fra verdensmålprojektet Verdensmålene i Værdikæden

Corona har i lange perioder fjernet muligheden for at tage i byen for at spise. Til gengæld køber vi takeaway som aldrig før.

Det viser tal fra projektet Verdensmålene i Værdikæden, der arbejder med bæredygtighedsløsninger for restaurationsbranchen.

Projektet er et samarbejde mellem virksomhedsnetværket Global Compact Network og brancheorganisationen Danmarks Restauranter og Cafeer. Det er finansieret af Industriens Fond.

Ifølge projektet har de største leveringsaktører på takeaway-markedet oplevet en stor stigning i salget af takeaway i 2020 i forhold til i 2019.

De to virksomheder Wolt og Takeout.dk, der begge bringer mad ud, har oplevet en fordobling i antallet af ordrer fra 2019 til 2020.

Hungry.dk og roomservice.dk har i samme periode oplevet en stigning på henholdsvis 20 og 30 procent.

Kun en brøkdel genbruges
Men flere bestillinger betyder også, at flere plastikbakker bliver langet over disken. Og det er en bekymrende udvikling for miljøet, mener man i Verdensmålene i Værdikæden.

- Al denne emballage bruges kun en gang og bliver i bedste fald genanvendt, hvis emballagen kan genanvendes, og hvis forbrugeren sorterer det, der hvor maden indtages. Ellers ryger al emballagen til forbrænding. Kun en brøkdel genbruges, siger Karen Panum Thisted, projektmanager i Verdensmålene i Værdikæden.

Hun mener, at manglen på genbrug skyldes, at der ikke findes en infrastruktur og et system til at håndtere det. Og det er nu mere end nogensinde, at man bør få det i orden.

Det samme mener Ditte Lysgaard Vind, som arbejder med cirkulær økonomi og er stifter af The Cirkular Way, der hjælper virksomheder med at se muligheden i genanvendelsesløsninger.

- Når vi snakker engangsbrug og takeaway, er der det dobbelte problem, at der både bliver brugt megen energi og mange ressourcer i at producere det, og at materialerne alt for ofte ender de forkerte steder, siger hun.

Pantsystem kan være løsningen
Ifølge Ditte Lysgaard er det især virksomhederne, der skal finde bedre løsninger. For man kan ikke være sikker på kvaliteten af sortering og derved genanvendelse, hvis det kun gøres i private hjem.

Hun mener, at vi skal lade os inspirere af lande som Schweiz, hvor man nogle steder har indført en form for pantsystem på emballage.

Her får forbrugeren eksempelvis en genanvendelig kaffekop i stedet for en pap-to-go-kop, som så skal indleveres næste gang, vedkommende køber en kop kaffe.

- Mange af disse slags systemer er i virkeligheden inspireret af Dansk Retursystem.

- Vi har været gode til politisk at gå til bryggerierne om at få etableret en ordning for genanvendelse. Det er oplagt også at gøre det med takeaway, siger Ditte Lysgaard Vind.

lipe/ritzau/

21/2 2021
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje