Bassiner skal fjerne mikroplast fra naturen
60 procent af al mikroplast kommer fra bilerne. Derfor afprøver Aalborg Universitet og Vejdirektoratet som de første i verden en helt ny metode til at opfange mikroplast langs motorvejene
En lille håndfuld bassiner ved Herningmotorvejen er centrum for en potentiel verdensnyhed.
I disse bassiner afprøver Vejdirektoratet og Aalborg Universitet en helt ny metode til at rense naturen for de affaldsstoffer, der udskilles ved bilkørsel, især den såkaldte mikroplast fra dækkene.
Forsøget er det første af sin art i hele verden. Og projektlederne bag det har store forventninger til det.
-Vi har en stor udfordring med at opsamle den mikroplast, som kommer fra trafikken, og her ser bassinerne ud til at virke rigtig godt. De blev oprindelig etableret for at rense vandet for tungmetaller og andre miljøfremmede stoffer, men de foreløbige resultater tyder på, at de også fanger mikroplasten, siger projektleder Niels Krogh Kristensen fra Vejdirektoratet, der har ansvaret for den daglige drift af forsøgsprojektet.
Så rent som grundvandet
Baggrunden for forsøget er, at omkring 60 procent af al mikroplast udledt til naturen kommer fra bilernes dæk. Denne mikroplast skylles ud i naturen via vejenes overfladevand, men ved hjælp af bassinerne langs motorvejen bliver overfladevandet opfanget og renset, inden det løber videre.
-Vi har etableret et effektivt og lavteknologisk anlæg til at rense vejvandet, og vores foreløbige tests viser faktisk, at vandet ved udløbet til den lille Korskær Bæk er så rent som det omkringliggende grundvand, siger professor Jes Vollertsen fra Institut for Byggeri, By og Miljø fra Aalborg Universitet, der står bag den videnskabelige del af projektet.
Forsøget følges fra udlandet
Regnvandsbassinerne, som er placeret på rastepladsen Kalbygård Skov, renser vandet fra motorvejen og har desuden monteret særlige filtre, som fjerner stort set al den mikroplast, der ender i regnvandet fra motorvejen.
-På Herningmotorvejen er der en gennemsnitlig trafik på 30.000 biler i døgnet, og det efterlader for hver kilometer ca. to tons mikroplast fra bilernes dæk hvert år. En del af mikroplasten blæser væk, men for den del, der bliver i regnvandet fra vejen, fanger vi 70-80 procent i de to regnvandsbassiner og de sidste 20-30 procent i et filter siger Jes Vollertsen.
Det banebrydende forsøg har også vakt opmærksomhed i særligt Norge og Sverige, hvor man følger det via Aalborg Universitet. De endelige resultater kommer til årsskiftet.
-Resultaterne er gode, så vi vil tage erfaringerne fra de to forsøgsanlæg med os i værktøjskassen, når vi skal finde løsninger på, hvad der skal gøres af vandet langs vejene i fremtiden, siger Niels Krogh Kristensen.
lipe