Arlas mælkekasser bliver sorte - og grønnere

Arlas mælkekasser bliver sorte - og grønnere

De ikoniske grønne mælkekasser bliver nu udfaset. Fremover producerer Arla nemlig mælkekasserne i ren genbrugsplast, og dermed skifter farven fra grøn til sort. Det giver en CO2e-besparelse på mindst 30 procent. Alene det første år spares mindst 250 tons CO2

En del af det danske gadebillede skifter fremover farve. De legendariske grønne mælkekasser fra Arla bliver fra den 23. september sorte. De fleste danskere kender de grønne mælkekasser for blandt meget andet at sidde bag på tusindvis af knallerter og være en del af legetårne i børnehaver. Men selvfølgelig har de først og fremmest fungeret som opbevaring for millioner af liter mælk.

Mælkekasserne skal nu fremover produceres af ren genbrugsplast. Den kan man ikke producere i den klassiske grønne farve, så derfor vil nye fremover være sorte.

- Det er en markant forandring af et ikonisk udtryk, som de fleste danskere kender og har et forhold til, så selvfølgelig har vi tænkt os om. Men i Arla gør vi en stor indsats for at gøre vores mejeriprodukter mere miljøvenlige, og her er klimavenlig emballage en helt central del af løsningen. Derfor var det ikke svært for os at sætte turbo på, da vi fik muligheden for at lave mere klimavenlige mælkekasser, siger Jakob B. Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.

300.000 genbrugskasser årligt
De første 20.000 sorte mælkekasser sendes på gaden den 23. september, og i løbet af det kommende år ventes godt 300.000 sorte mælkekasser at lande rundt omkring i hele Danmark.

Overgangen til 100 procent genbrugsplast vil sikre en CO2e-besparelse på minimum 250.000 kg om året. Den genbrugsplast, som mælkekasserne fremover vil blive produceret af, består af restmateriale fra automobilindustrien.

I forvejen havde Arla igangsat flere initiativer for at gøre kasserne mere miljøvenlige. Ødelagte kasser bliver indsamlet og genbrugt, og sidste år lykkedes det ved hjælp af en landsindsamling at samle 100.000 forsvundne kasser ind fra eksempelvis børnehaver og genbrugsstationer. Det er 120.000 kg i ren plastik. Den indsats fortsætter, selvom de nye mælkekasser af lavet af 100 procent genbrug.

- Vi håber jo, at folk vil levere vores kasser tilbage, for så vil vi ikke have behov for at lave så mange, siger Jakob Knudsen.

Der findes i dag 2-3 millioner millioner af Arlas mælkekasser i Danmark. Normalt sendes omkring 300.000 mælkekasser ind i systemet årligt for at erstatte ødelagte og forsvundne kasser. Der er stadig mælkekasser i brug helt tilbage fra 1980’erne, så det vil formodentlig tage en årrække, før alle grønne mælkekasser er udskiftet med sorte.

Nyt logo på CO2-reducerede Arla-emballager
De sorte mælkekasser er endnu et skridt på vejen mod Arlas klimamål om at reducere den samlede CO2-udledning med 30 procent inden 2030 sammenlignet med 2015 og blive fuldstændig CO2 neutrale i 2050.

Samtidig med det nye initiativ vil Arla gøre det let for forbrugerne at navigere efter emballager, der er CO2-reduceret. Arla har nemlig lanceret et nyt CO2-logo, som fortæller, at den pågældende emballage er CO2-reduceret.

 - Vi har indført et nyt CO2-logo på vores produkter for at gøre det lettere for forbrugerne at finde emballager, der er mere klimavenlige. Det gør vi, fordi vi gerne vil hjælpe vores kunder med at tage et grønnere valg, siger Jakob B. Knudsen.

Fremover vil logoet også være at finde på de sorte mælkekasser.

Fakta:
Arla sender 20.000 sorte mælkekasser i omløb 23. september.
Mælkekasserne er produceret af 100 procent genbrugsplast, som stammer fra bilindustrien.
De sorte mælkekasser forbruger mindst 30 procent mindre CO2e end de tidligere grønne mælkekasser.
Det giver en besparelse på godt 250 tons CO2 hvert år.
I løbet af det næste år vil omkring 300.000 sorte mælkekasser være i omløb.
Arla indfører et nyt CO2-logo, der skal gøre det lettere for forbrugeren at navigere efter emballager, der er CO2-reduceret.
Arla har en emballagestrategi om, at al emballage skal være CO2-neutral inden 2050.
Arla har et mål om at reducere den samlede CO2-udledning med 30 pct. inden 2030 sammenlignet med 2015 og blive CO2 neutrale i 2050.

-lipe

20/9 2019
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025