Arla klimakompenserer 90 millioner liter økomælk

Arla klimakompenserer 90 millioner liter økomælk

Arla er i fuld gang med at reducere sin klimapåvirkning gennem en lang række initiativer hele vejen fra gård til forbruger. Og nu bliver Arla ØKO CO2e-neutral ved hjælp af klimakompensation. Det betyder i praksis, at udledningen fra 90 millioner liter mælk udlignes gennem investeringer i skovprojekter

Arla har en klar ambition om at producere mælk helt uden klimapåvirkning, og udledningen bliver hele tiden mindre. Men det er en proces, der tager tid.

For det handler i høj grad om biologiske processer, når køerne fx bøvser metan ud i atmosfæren. Mens Arla arbejder på at løse det, tager andelsmejeriet hele tiden små og store skridt for at holde maksimal fart på klimarejsen.

Et af de skridt, Arla nu tager, er at klimakompensere aftrykket fra de 90 millioner liter økologisk mælk, som hvert år bruges til at producere Arla ØKO mælk, yoghurt og smør. Hele Arla ØKO-serien bliver derfor CO2e-neutral ved hjælp af investering i klimakreditter.

Det betyder, at hele udledningen fra Arla ØKO fremover udlignes gennem investeringer i klimaprojekter, der binder lige så meget CO2e, som Arla udleder i produktionen. Hele vejen fra koen til køleskabet.

- Hver eneste dag arbejder Arla og vores landmænd benhårdt på at reducere klimapåvirkningen fra enhver Arla-gård og enhver liter Arla-mælk. Vi er godt på vej og er blandt verdens mest klimaeffektive mælkeproducenter. Klimakompensation er et mindre, men oplagt skridt. Ved at klimakompensere kan vi fra i dag give danskerne mulighed for at vælge CO2e-neutrale produkter. Og det er vi rigtigt glade for. For vi ved, at rigtigt mange efterspørger det, siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.

En helt ny undersøgelse foretaget af Epinion på vegne af Arla viser, at 46 procent af danskerne vil have flere klimakompenserede produkter og services.

Danskerne må ikke være i tvivl

Forbrugerne skal vide, hvad der står i køledisken. Derfor kalder andelsmejeriet ØKO-produkterne præcist det, de er, nemlig ”CO2e-neutral – kompenseret med klimakreditter”.

Arla forklarer også på emballagen, hvad klimakompensation handler om, og hvordan Arla klimakompenserer.

- Det er vigtigt for os, at forbrugerne får klar besked. De må ikke være i tvivl om, at der er udledt CO2e under produktionen, og at vi gennem klimakompensation udligner al udledning fra ko til forbruger. Derfor har vi gjort os umage med at forklare, hvad produkterne er – og ikke er, siger Hanne Søndergaard.

Arla har valgt klimaprojekter fra øverste hylde

I praksis sker udligningen ved skovprojekter i Østafrika og i Indonesien og Amazonas i Brasilien. Arla har valgt disse projekter, fordi de lever op til de højeste krav til klimakompensation; Verified Carbon Standard.

Det er Arlas garanti for, at CO2e-udligningen reelt finder sted og gør en forskel for klimaet her og nu. Derudover har det været vigtigt for Arla at vælge projekter, som lokalbefolkningen også vinder på ved fx at blive uddannet i skovbrug og biodiversitet.

Arla sælger hvert år 90 millioner liter mælk i Arla ØKO-serien, der bliver til drikkemælk, yoghurt og smør. Det svarer til en samlet udledning på 123.000 tons CO2e, som Arla nu kompenserer for.

- Vi tester klimakompensation af på netop Arla ØKO på grund af både stor volumen og for at leve op til de økologiske forbrugeres forventninger. På dén måde bidrager initiativet også til at udvikle og fremtidssikre økologien til gavn for Danmarks økologiske førertrøje, vores landmænd og Arla, slutter Hanne Søndergaard.

Arla sætter turbo på CO2e-reduktion

Arlas udledning bliver hele tiden mindre gennem grønne tiltag i alle led af virksomheden. Arlas økologiske mælk og yoghurt samt Arla24-mælk og A38 hældes alle på grøn karton. Arla bruger udelukkende grøn strøm og biogas på friskmælksmejerierne til at dække elforbruget, og hele ni ud af ti af Arlas landmænd er tilmeldt klimatjek, som betyder, at Arla kan accelerere reduktionen af CO2e på gårdene.

Som et ekstra initiativ har Arlas økologiske landmænd netop besluttet at reducere deres udledning med 30 procent i 2028 – to år før Arlas samlede målsætning.

-hawin

Fakta om Arla CO2e-neutral – kompenseret med klimakreditter

  • Arla ØKO mælk, yoghurt og smør bliver nu klimaneutral under navnet CO2e-neutral – udlignet med køb af klimakreditter. Det er muligt, fordi Arla klimakompenserer for 100 procent af den CO2e, der udledes i produktionen af produkterne.
  • Arla sælger hvert år 90 mio. liter mælk i Arla ØKO-serien, der bliver til drikkemælk, yoghurt og smør. Det svarer til en samlet udledning på 123.000 tons CO2e i produktionen, som Arla nu kompenserer for.
  • Arla klimakompenserer ved at investere i tre skovprojekter i Østafrika, Amazonas i Brasilien samt i Indonesien.
  • Arla har valgt projekter, der er certificerede med Verified Carbon Standard, som er en globalt anerkendt standard inden for klimakompensation. Det betyder, at de tre projekter lever op til de højeste krav til klimakompensation på markedet.
  • På mejerierne kompenserer Arla energiforbruget ved køb af grønne oprindelsescertifikater fra vind- og biogasprojekter.
  • Arla fjerner plastikskruelåget fra den økologiske mælk. Hvert låg udleder 10 gram CO2e, og det giver derfor en årlig CO2e-reduktion på ca. 740 tons CO2e at fjerne låget.
  • Klimakompensation er ikke tænkt som en løsning på Arlas CO2e-udledning i mælkeproduktionen. Det er udelukkende et supplement til Arlas ambitiøse klimaindsats, der lige nu arbejdes på i hele værdikæden.
  • Arla har et mål om at reducere CO2e-udledningen med 30 pct. inden 2030 og blive 100 pct. klimaneutrale inden 2050. Arla er allerede på vej. Virksomheden har reduceret udledningen med 23 pct. pr. kg. mælk siden 1990.
16/11 2020
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger