Aftale om udvidet producentansvar for emballage og engangsplast vedtaget

Aftale om udvidet producentansvar for emballage og engangsplast vedtaget

Virksomheder skal fremover betale for det affald, deres anvendte emballage medfører. Derfor skal der bruges mindre mængder emballage, og mere skal kunne genbruges eller gå tilbage i produktionen som genanvendte materialer. Et bredt flertal i Folketinget har vedtaget aftalen, som miljøministeren kalder en 'milepæl' mens flere miljøorganisationer kalder den for uambitiøs

Af Lisbeth Petersen

Jo mere emballageaffald, en virksomhed producerer, desto mere skal den betale. Det blev forleden besluttet i den længe ventede politiske aftale, som blev indgået af Regeringen, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Alternativet.

Det udvidede producentansvar for emballage og produkter af engangsplast er et EU-krav, som skal være indført i samtlige medlemslande senest ved årsskiftet til 2025, og Danmark er det sidste land, som får den politiske aftale på plads.
Den vil - ifølge beregninger - bidrage til at reducere CO2-udledningen på affaldsområdet med ca. 0.12 millioner tons i 2030, og miljøminister Lea Wermelin kalder aftalen 'en af de helt store milepæle i den grønne omstilling':

-Forureneren skal betale. Derfor er det virksomhederne og ikke borgerne, der skal betale for de stigende mængder emballage, der ender i vores skraldespande. I dag er det gratis for virksomheder at lave emballager, som er fyldt med unødvendigt plastik, eller som kun kan bruges en enkelt gang. Det har store konsekvenser for vores miljø og klima, siger hun og uddyber:

-Nu får virksomhederne et økonomisk vink med en vognstang om at nedbringe brugen af emballage. På den måde bakker vi op om de virksomheder, der arbejder med bæredygtige emballageløsninger. Vi sender et stærkt signal om, at fremtidens erhvervsliv skal være grønt for at kunne konkurrere. Og vigtigst af alt mindsker vi de bjerge af emballageaffald, vi i dag brænder af.

Den nye aftale bygger videre på en række anbefalinger fra erhvervslivet, kommunerne og de kommunale affaldsselskaber til udformningen af de kommende nye producentansvar.

-Bedre end frygtet, men uambitiøs
Den nye aftale bygger videre på en række anbefalinger fra erhvervslivet, kommunerne og de kommunale affaldsselskaber. Men miljøorganisationerne Danmarks Naturfredningsforening, Oceana, Plastic Change og Rådet for Grøn Omstilling mener, den er 'bedre end frygtet, men uambitiøs', fordi politikerne ikke har turde gå meget længere end minimumskravene fra EU.

-Som et af de sidste lande i EU til at implementere udvidet producentansvar på emballage, har vi gode erfaringer fra andre lande med, hvad der virker, hvis emballagemængderne skal reduceres. Al erfaring viser, at kvantitative reduktions- og genbrugsmål er retningsgivende og dermed afgørende for, hvorvidt man rent faktisk lykkes med at nedbringe emballagemængderne.
-Vi ærgrer os derfor over, at Danmark ikke tør vedtage konkrete mål for reduktion og genbrug af emballager, som lande som Frankrig og Sverige ellers allerede har gjort. Danmark lader det dermed være op til EU at hæve ambitionsniveauet på plastik- og emballagedagsordenen,skriver organisationerne i en fælles pressemeddelelse.

Udlandet kan inspirere til højere, nationale mål
De fire organisationer glæder sig dog over, at det er lykkedes i de politiske forhandlinger at hæve ambitionsniveauet, så det nu er aftalt, at Danmark skal fastsætte egne nationale mål for reduktion og genbrug af emballager, såfremt der ikke foreligger EU-mål, når det danske producentansvar træder i kraft i 2025.

-Det er ligeledes positivt, at genbrugsemballager skal fritages fra gebyrer, så længe de er i cirkulation, og at man ønsker at undersøge potentialerne for yderligere genbrug og reduktion - men først i 2027 - mener de, og opfordrer derfor politikerne til at lave supplerende lovgivning, som kan reducere emballagemængderne.

I Tyskland har man blandt andet vedtaget, at alle restauranter og takeaway-steder skal tilbyde et genbrugeligt alternativ til engangsemballagen, og at det genbrugelige alternativ ikke må være dyrere for forbrugeren. I Frankrig skal alle større supermarkeder afsætte en del af deres areal til løsmarked.


Fakta om aftalen om Udvidet producentansvar for emballage

  • Udvidet producentansvar for emballage er et EU-krav og skal være indført i alle medlemslande senest 1. januar 2025.
  • Producentansvaret flytter regningen for håndteringen af emballageaffald fra borgernes affaldsgebyr til virksomhederne. I gennemsnit vil det skønsmæssigt betyde en reduktion i affaldsgebyret på ca. 600 kr. ekskl. moms pr. husholdning om året.
  • Producentansvaret betyder, at jo mere emballageaffald, en virksomhed sætter på markedet, jo større regning får virksomheden. Omvendt vil en reduktion i emballageforbruget samt mere miljørigtig emballage, der kan genbruges eller genanvendes, betyde en mindre regning.
  • Det udvidede producentansvar forventes at omfatte ca. 41.000 producenter.
  • En producent vil typisk være den virksomhed, som første gang bringer et emballeret produkt i omsætning på det danske marked.
  • I forbindelse med Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi er det skønnet, at aftalen om udvidet producentansvar for emballage vil bidrage med en reduktion på ca. 0,12 mio. tons CO2 ud af klimaplanens samlede effekt på 0,7 mio. tons i 2030.

 

4/9 2022
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine