Hvidbog: Uklarhed og en hårfin balance mellem grønne løsninger og greenwashing
Forbrugere og indkøbere famler i valget af miljørigtig emballage og mærkning af emballagen, og faktisk bør virksomheder slet ikke bruge ordet bæredygtighed, men fokusere på at finde de mest skånsomme materialer i en cirkulær økonomi. Det mener emballagevirksomheden KLS Pure Print, som sammen med Gitte Haar fra Center for Cirkulær Økonomi har udgivet en hvidbog om emnet
Der findes i dag ikke noget entydigt valg af materiale, som sikrer det mest miljøskånsomme emballagevalg. Det er komplekst at foretage et miljørigtigt valg, fordi en stor del af emballagen i dag kun bruges én gang og derefter brændes eller ender i naturen.
-Der er desværre mange myter og fordomme om emballagemateriale. Kun én ting er afgørende for om et materiale er skånsomt og det er at det indgår i en cirkulær økonomi og er både genanvendt samt genanvendeligt. De vigtigste råd er at lade være med at overemballere og at beskytte produktet bedst muligt, da miljøpåvirkningen oftest er størst fra produktet og ikke fra emballagen. Men nu hvor 30% af husholdningsaffaldet er emballage, er der brug for at få omstillet emballagen til genbrug og genanvendelse, fortæller Gitte Haar, forfatter af Hvidbogen.
Det er vigtigt, at producenter i alle brancher tager valg baseret på viden og dokumentation, og ikke på forbrugernes oplevelse, som ofte bygger på fordomme og forestillinger. Mange tror at det er selve materialevalget, som er afgørende for om emballagen er skånsom – det er en skrøne. Det afgørende er om materialet indgår i en cirkulær økonomi, er genanvendt og genanvendeligt. Kun derved får vi gjort os uafhængige af udbytning og udvinding af jomfruelige råstoffer og skabt en omstilling mod en bæredygtig jord.
-Vi oplever at der er brug for viden til at tage de konkrete materialevalg og sikre sig, at materialerne er genanvendelige. Derfor har vi valgt at udgive Hvidbogen, som gennemgår de forskellige materialer til brug for emballage og opstiller fordele og ulemper ved de forskellige materialer, der kan bruges som vejledning i virksomhedernes materialevalg, fortæller Kasper Larsen, kommerciel direktør i KLS PurePrint A/S.
Skærpede EU emballagekrav i 2025
Producenter bliver mødt af nye krav til emballage fra det udvidede producentansvar som træder i kraft 1. januar 2025, hvilket også resulterer i at emballageproducenter i disse år oplever en stigende efterspørgsel på udskiftning af materialer til emballage generelt, og til fødevareemballage i særdeleshed.
EU-Kommissionen vil skabe et indre grønt marked i 2030 baseret på en Cirkulær Økonomi og ægte miljøskånsomme produkter. Kildesortering af affaldet i EU er på vej og dette er første skridt til at få adgang til flere genanvendelige materialer. Især EU-lovgivning betyder nye krav om dokumentation og gennemsigtighed af både virksomheder og produkter med nye ecodesign-kriterier, standardiserede mærkningsordninger og udvidet producentansvar. Emballageproducenten KLS PurePrint har valgt at udgive en uvildig hvidbog om emballage for at hjælpe kunder og samarbejdspartnere til at forstå de nye krav og for at hjælpe med materialevalget til emballagen.
Forfatter Gitte Haar driver Center for Cirkulær Økonomi og har mange års erfaring indenfor arbejde med strategisk rådgivning til virksomheder indenfor grøn omstilling, cirkulær økonomi og nye forretningsmodeller. Gitte Haar er også forfatter til bogserien: Grøn omstilling for virksomheder og derudover sidder hun i bestyrelsen hos KLS PurePrint A/S.
Bogen lanceres på to events i november hos KLS PurePrint.
-lipe