Trojanlabel vækster 60 % i sit tredje leveår Mikkel Wichmann, medstifter og administrerende direktør i Trojanlabel

Trojanlabel vækster 60 % i sit tredje leveår

Det danske højteknologifirma Trojanlabel har sat et markant aftryk i markedet for digitalt etiket- og emballagetryk

I løbet af bare tre år har virksomheden udviklet og markedsført tre forskellige løsninger til etiket- og emballagemarkedet – løsninger der hver for sig er en succeshistorie.

At der er tale om en succes, vidner de tørre tal om. På bare tre år har Trojanlabel skabt en omsætning på over 50 millioner kroner med en vækstrate i seneste regnskabsår på intet mindre end 60 %. Det er sket helt uden tilskud fra vækstfonde og uden etablering af ekstern gæld, hvilket gør det hele endnu mere imponerende.

Hurtig markedsintroduktion og lav pris
Baggrunden for succeserne – TrojanOne, Trojan2 og Trojan3 – skal findes i specielt to forhold, fortæller Mikkel Wichmann, medstifter og administrerende direktør i Trojanlabel.

- Først og fremmest sikrer en stram styring af produktudviklingen og kommercialiseringen af de enkelte løsninger, at produkterne når hurtigt frem til markedet - og dernæst, at løsningerne er prismæssigt attraktive for de fleste trykkerier.

- Det handler om at fremstille det produkt, som løser netop de udfordringer, kunderne står over for - hverken mere eller mindre. Uden fordyrende og komplicerende produktfeatures. Og vel at mærke uden at gå på kompromis med den kvalitet, der er helt afgørende for vores kunder, siger Mikkel Wichmann.

For at opnå en effektiv produktudvikling og produktion har Trojanlabel etableret egen fabrik i Kina med 25 dedikerede medarbejdere, hvor de færdige maskiner fremstilles. Mange dele produceres helt fra bunden for at opnå den enkelthed i konstruktionen, der gør maskinerne enklere at samle og billigere at servicere.

- Prototyperne fremstilles også i Kina – så effektivt og hurtigt, at det er muligt at få en prototype frem på ganske få uger, fortæller Mikkel Wichmann.

Tilgængelighed og ny markedsadfærd
Tilgængeligheden gælder ikke kun tilstedeværelsen i markedet og den attraktive pris - den gælder også brugervenligheden. Udstyret er så enkelt at betjene, at det stort set kan producere samme dag, som det installeres.

Træning og tilvænning er næsten overflødig. Det muliggøres ved, at maskinerne produceres som en samlet boks, der bare skal sættes i en helt almindelig stikkontakt, og derfra styres fra en touchskærm.

Trojanlabel udvikler selv de printkort, der styrer printerne samt det brugerinterface, som gør betjeningen så enkel.

Trojanlabels printere er ikke bare nye produkter med et attraktivt pris/ydelsesforhold. De er med til at ændre hele den måde, hvorpå etiketprint og tiltrykning på emballager foregår.

Hvor det tidligere var stærkt specialiserede virksomheder, som forestod etiket- og emballagetryk, så ser man i stigende grad varemærkeejere, pakkerier, emballageproducenter og grafiske servicevirksomheder varetage disse opgaver, fordi prisen er overkommelig, betjeningen er nem, opgaverne kan produceres, når de skal bruges uden fordyrende lagerbinding - og så kan de håndtere variable data og personalisering i den kvalitet, kunderne efterspørger.

-hawin

Om Trojanlabel

Trojanlabel er en fuldblods udviklingsvirksomhed, der leverer state-of-the-art løsninger inden for on-demand og in-house farveprint til producenter, etikettrykkerier og varemærkeejere. Virksomheden har udviklingsafdelinger i Danmark, Ungarn og Kina og er anerkendt for at skabe enkle og højteknologiske løsninger til en overkommelig pris.

27/10 2016
  • Bähren styrker sig på etiketfronten

    Bähren styrker sig på etiketfronten

    tryk-og-print ›Bähren Pharma Packaging investerer i sin første MPS Flexo-trykpresse for at udvide sine kapaciteter inden for farmaceutiske etiketter
  • BOBST automatiserer metallisering

    BOBST automatiserer metallisering

    tryk-og-print ›Virksomhedens nye generation af EXPERT-maskiner, K5 styres af AI, sparer på kemien og kan bl.a. påføre ultratynde metalfolier på papir til lettere emballager
  • FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    FESPA 2026 bliver en hel håndfuld arrangementer

    tryk-og-print ›Bølgepap og Tekstil får hver sit særområde, når messen i Barcelona i maj næste år samler bl.a. print- og skiltebranchen under sloganet: Globalt mødested for eksperter
  • Automatisk pladeproduktion - fra palle til trykpresse

    Automatisk pladeproduktion - fra palle til trykpresse

    tryk-og-print ›Med lanceringen af Compact Pallet Loader og Compact Bender tager Heidelberg endnu et skridt mod fuldautomatisk produktion af trykplader og bidrager dermed til en mere effektiv, kontaktfri og skalerbar håndtering af offsetplader
  • Gravure i fuldt flor

    Gravure i fuldt flor

    tryk-og-print ›Bobst oneECG til gravure giver fleksibel emballage et luksuriøst look og gør det muligt at trykke en bred vifte af metalliske farver med et standardfarvesæt. Dermed kan trykkerier reagere effektivt på de aktuelle udfordringer
  • Åtta45/Exakta i overhalingsbanen

    Åtta45/Exakta i overhalingsbanen

    tryk-og-print ›Åtta45/Exakta fortsætter sin udvikling og styrker sin maskinpark ved at investere i den nye HP Indigo 120K Digital Press
  • Fokus på emballage og sporbarhed

    Fokus på emballage og sporbarhed

    tryk-og-print ›Kunder og forhandlere fra hele verden deltog fornyligt i HSA Systems' Open Days-arrangement. Her var der fokus på emballage, sporbarhed og inkjet-teknologi
  • HP udvider sin Latex-portefølje

    HP udvider sin Latex-portefølje

    tryk-og-print ›Ny generation af storformatprintere skal sammen med et opgraderingssæt til eksisterende printere og nye funktioner i PrintOS-platformen, gøre kundernes produktion mere effektiv