Trecifret millionoverskud uden budgetter

Trecifret millionoverskud uden budgetter

Iværksætterparret bag Lasertryk.dk runder 425 millioner i omsætning og har haft millionoverskud i 18 ud af trykkeriets 20 leveår. Alligevel har ledelsesduoen først nu indført budgetter i virksomheden

Traditionel økonomistyring virker en anelse vintergrå holdt op mod den bærende tankegang i en af dansk erhvervslivs store iværksættersucceser de sidste 20 år. Med base på P.O. Pedersens Vej i Aarhus Nord har Anders Grønborg og Esben Mols Kabell styret Lasertryk.dk til vækst og overskud uden et eneste budget for virksomheden. Og resultatet må siges at være godkendt.

Siden 1999 er virksomheden vokset fra en enkelt kopimaskine til at kunne kalde sig et af Nordens største trykkerier med en årsomsætning i 2018 på over 425 millioner kroner, 18 positive regnskabsår i træk og et tocifret millionoverskud i over halvdelen af virksomhedens leveår.

– Vi har altid ment, at budgetter indeholder en høj grad af gætværk. Vores omkostninger til eksempelvis markedsføring skal styres af, hvad der er mest fornuftigt på det givne tidspunkt af året, og ikke af, hvad vi besluttede på et budgetmøde for 10 måneder siden. Ofte er det bankerne, der gennemtvinger budgetkrav hos virksomhederne, men vi har jo heldigvis aldrig været afhængige af bankerne, siger koncerndirektør Anders Grønborg.

10 gode ideer og 1000 små forbedringer
Selvom tryksagen lever i bedste velgående, og Lasertryk.dk har succes i en gigantisk branche, større end både musikindustrien og softwareindustrien, afviser koncerndirektør Esben Mols Kabell pure, at deres forretningsidé skulle være unik eller særlig innovativ. – Vi er et almindeligt firma, der gør det godt, i en ordinær branche. Alle elsker at høre om den unikke og geniale virksomhedside, der ryddede bordet og gav iværksætterne masser af succes, men sådan har virkeligheden aldrig været for vores vedkommende, siger Esben Mols Kabell og fortsætter:

– Der ligger ikke én genial idé bag Lasertryk.dk. Der ligger 10 gode ideer og 1000 små forbedringer til grund for vores succes. Du sætter ikke bare et koncept i søen, og lader det passe sig selv. Et nyt forretningskoncept kræver opmærksomhed og tilpasning, så det bliver ved med at være konkurrencedygtigt og attraktivt for dine kunder.

Makkerskab og budgetpres
På trods af deres modstand overfor snævre budgetrammer har Anders Grønborg og Esben Mols Kabell for nylig givet efter og indført budgetter i virksomheden.

– Det er ganske ligetil. Selv Esben og jeg, to rendyrkede iværksættere, har måttet erkende, at vores virksomhed har nået en størrelse, hvor det er nødvendigt at indføre budgetter til at forventningsafstemme med vores mellemledere og styre vores likviditet. Men det er kun budgetter og ikke undskyldninger for ikke at udvikle på forretningen. Her gennemsyrer Lasertrykånden stadig alt, hvad vi foretager os, siger Anders Grønborg og uddyber:

– Grundlæggende handler ledelse ikke om budgetter eller ej. Det handler om, hvordan man driver virksomhed. Og her står vi stærkere end nogensinde. Vi er vokset med virksomheden og har beholdt makkerskabet og pengene sammen i 20 år. Det er vi begge stolte over. Måske er vores samarbejde i virkeligheden noget af det mest unikke ved Lasertryk.dk.

Fakta
LaserTryk.dk A/S i Aarhus er med cirka 300 medarbejdere blandt Nordens største trykkerier – og otte gange kåret til Gazelle af Børsen. Virksomheden, der igennem en årrække har præsteret markant vækst, findes også i Norge, Sverige og Tyskland. 

- lipe

17/6 2019
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden
  • Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    tryk-og-print ›Reproarbejde og trykplader fra Jørgen Windelev i Rødovre var vigtige elementer for emballagen, da sydfranske Perrier tidligere i år indledte en global lancering af en helt ny produktserie, Maison Perrier med mineralvand i en række smagsvarianter
  • Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    tryk-og-print ›Soma, der producerer avancerede flexografiske trykmaskiner, følger den store succes på Drupa op med et åbent hus-arrangement den 20. november 2024 på sit hovedkontor i Landskroun, Tjekkiet. Her vil der være fokus på automatisering, anilox-håndtering og tryk på rørfolier 
  • 3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    tryk-og-print ›Med et udviklingsforløb hos Dansk AM Hub bag sig går Carmo styrket mod fremtiden. Implementering af Additive Manufacturing (AM) supplerer plastvirksomhedens grundydelser og åbner nye strategiske døre
  • Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    tryk-og-print ›Hvert år skaber BASF Coatings en ny farvekollektion for at inspirere bildesignere over hele verden. Farvetendenserne for 2024/25 har temaet Routing, som er inspireret af kommunikationsteknologi, hvor farverne domineres af rød, sort, metallic og meget mere
  • Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    tryk-og-print ›BOBST har fået 'det ultimative kvalitetsstempel' med en validering for virksomhedens udvidede farveskala. Det sker efter en omfattende test på BOBSTs egen MASTER RS 6003-trykpresse, som viser, at ægte farvekonsistens på dybtryk endelig er opnået
  • Mød eksperterne hos ScanTeco

    Mød eksperterne hos ScanTeco

    tryk-og-print ›Leverandøren af udstyr til tryk, konvertering og recycling, ScanTeco byder velkommen på standen, når ScanPack åbner dørene for besøgende på Svenska Mässan i Göteborg
  • Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    tryk-og-print ›På virksomhedens afdeling i Holland vil FUJIFILM Business Innovation fremme cirkulation af produkter og ressourcer på det europæiske marked. Første opgave for det nye center er at indsamle brugte tonerkassetter fra printere og genfremstille dem til nye