Rekordresultat og første udenlandske opkøb hos Lasertryk.dk
Det går godt for Lasertryk.dk. 2018 bød på en omsætning på 430 millioner kroner og 34 % stigning i driftsindtjeningen. De sidste tre måneder har man endvidere opkøbt seks trykkerier
Lasertryk.dk har leveret et løft i omsætningen fra 399 millioner kroner i 2017-regnskabet til 430 millioner kroner i 2018 – og rentabiliteten følger trop.
Her kan koncerndirektør-duoen, Anders Grønborg og Esben Mols Kabell, fremvise en 34 procents stigning i driftsindtjeningen fra 54 millioner i 2017 til 74 millioner kroner i 2018. Resultatet før skat landede på 34 millioner kroner i 2018 mod 19 millioner året før.
– Alt kører planmæssigt i forhold til vores strategi, hvor vi satser både på organisk vækst og opkøb. Specielt vores software til større virksomheder, BrandCentral, der samler alle marketingaktiviteter i én løsning, har bidraget positivt til væksten, siger Anders Grønborg.
Ser mod udlandet
Sidste års succes dvæler makkerparret, der på to årtier har skabt en så gedigen iværksættersucces som Lasertryk, dog ikke længe ved.
I de første tre måneder af 2019 har Grønborg og Kabell overtaget seks konkurrenter. Heriblandt er også Lasertryks første udenlandske opkøb, som er et svensk trykkeri.
– Med de seneste opkøb har vi i koncernen overtaget 15 trykkerier de sidste fem år. Det er særligt spændende, at vi nu er kommet i gang med at købe op i udlandet, og vi er i dialog med flere svenske og danske trykkerier omkring opkøb, siger Esben Mols Kabell.
På trods af fem år med særligt mange opkøb, er det i samme periode lykkedes Lasertryk.dk at vedligeholde den kraftige vækst, der nærmest er blevet den otte-dobbelte gazelle-virksomheds varemærke. Således er omsætningen siden 2013 steget fra 192,7 millioner til 430 millioner kroner, og medarbejderstaben er mere end tredoblet fra 135 til 478 ansatte.
Og så er det også lykkedes at holde opdrift i resultatet før skat, der er vokset fra 23,9 millioner kroner i 2013 til 34 millioner kroner i 2018.
Siden Lasertryk afleverede sit første regnskab, har virksomheden kun haft røde tal på bundlinjen i dens to første leveår, årene 1999 og 2000. De efterfølgende 18 regnskabsår har alle givet overskud, og i godt halvdelen af trykkeriets 20 leveår har Anders Grønborg og Esben Mols Kabell kunnet printe et tocifret millionoverskud på bundlinjen.
Et 2018 i døgndrift
Som regnskabet antyder, kørte de store trykkerimaskiner i døgndrift i 2018. Her er et overblik over produktionen.
18.000.000 solgte visitkort, 8.000.000 kilo papir brugt, 5.000.000 bøger fordelt på over 8.000 forskellige produktioner, 265.000 unikke ordrer, 35.000 forskellige erhvervskunder.
-hawin