Rekordresultat og første udenlandske opkøb hos Lasertryk.dk

Rekordresultat og første udenlandske opkøb hos Lasertryk.dk

Det går godt for Lasertryk.dk. 2018 bød på en omsætning på 430 millioner kroner og 34 % stigning i driftsindtjeningen. De sidste tre måneder har man endvidere opkøbt seks trykkerier

Lasertryk.dk har leveret et løft i omsætningen fra 399 millioner kroner i 2017-regnskabet til 430 millioner kroner i 2018 – og rentabiliteten følger trop.

Her kan koncerndirektør-duoen, Anders Grønborg og Esben Mols Kabell, fremvise en 34 procents stigning i driftsindtjeningen fra 54 millioner i 2017 til 74 millioner kroner i 2018. Resultatet før skat landede på 34 millioner kroner i 2018 mod 19 millioner året før.

– Alt kører planmæssigt i forhold til vores strategi, hvor vi satser både på organisk vækst og opkøb. Specielt vores software til større virksomheder, BrandCentral, der samler alle marketingaktiviteter i én løsning, har bidraget positivt til væksten, siger Anders Grønborg.

Ser mod udlandet

Sidste års succes dvæler makkerparret, der på to årtier har skabt en så gedigen iværksættersucces som Lasertryk, dog ikke længe ved.

I de første tre måneder af 2019 har Grønborg og Kabell overtaget seks konkurrenter. Heriblandt er også Lasertryks første udenlandske opkøb, som er et svensk trykkeri. 

– Med de seneste opkøb har vi i koncernen overtaget 15 trykkerier de sidste fem år. Det er særligt spændende, at vi nu er kommet i gang med at købe op i udlandet, og vi er i dialog med flere svenske og danske trykkerier omkring opkøb, siger Esben Mols Kabell.

På trods af fem år med særligt mange opkøb, er det i samme periode lykkedes Lasertryk.dk at vedligeholde den kraftige vækst, der nærmest er blevet den otte-dobbelte gazelle-virksomheds varemærke. Således er omsætningen siden 2013 steget fra 192,7 millioner til 430 millioner kroner, og medarbejderstaben er mere end tredoblet fra 135 til 478 ansatte.

Og så er det også lykkedes at holde opdrift i resultatet før skat, der er vokset fra 23,9 millioner kroner i 2013 til 34 millioner kroner i 2018.

Siden Lasertryk afleverede sit første regnskab, har virksomheden kun haft røde tal på bundlinjen i dens to første leveår, årene 1999 og 2000. De efterfølgende 18 regnskabsår har alle givet overskud, og i godt halvdelen af trykkeriets 20 leveår har Anders Grønborg og Esben Mols Kabell kunnet printe et tocifret millionoverskud på bundlinjen.

Et 2018 i døgndrift

Som regnskabet antyder, kørte de store trykkerimaskiner i døgndrift i 2018. Her er et overblik over produktionen.

18.000.000 solgte visitkort, 8.000.000 kilo papir brugt, 5.000.000 bøger fordelt på over 8.000 forskellige produktioner, 265.000 unikke ordrer, 35.000 forskellige erhvervskunder.

-hawin

15/4 2019
  • Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    Heidelberg skaber udsigt til fortsat lønsomhed for trykkerier

    tryk-og-print ›Prinect Touch Free fokuserer på den mest omkostningseffektive produktionsvej, og som leverandør af totalløsninger støtter Heidelberg dermed trykkerier på et teknologineutralt grundlag i hele værdikæden
  • Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    Danske Windelev med i ny Perrier-satsning

    tryk-og-print ›Reproarbejde og trykplader fra Jørgen Windelev i Rødovre var vigtige elementer for emballagen, da sydfranske Perrier tidligere i år indledte en global lancering af en helt ny produktserie, Maison Perrier med mineralvand i en række smagsvarianter
  • Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    Soma præsenterer AI- og automatisering ved åbent hus-arrangement

    tryk-og-print ›Soma, der producerer avancerede flexografiske trykmaskiner, følger den store succes på Drupa op med et åbent hus-arrangement den 20. november 2024 på sit hovedkontor i Landskroun, Tjekkiet. Her vil der være fokus på automatisering, anilox-håndtering og tryk på rørfolier 
  • 3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    3D-print baner vejen for yderligere vækst hos Carmo

    tryk-og-print ›Med et udviklingsforløb hos Dansk AM Hub bag sig går Carmo styrket mod fremtiden. Implementering af Additive Manufacturing (AM) supplerer plastvirksomhedens grundydelser og åbner nye strategiske døre
  • Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    Routing er temaet for BASF's farvetrends til bilindustrien 2024/25

    tryk-og-print ›Hvert år skaber BASF Coatings en ny farvekollektion for at inspirere bildesignere over hele verden. Farvetendenserne for 2024/25 har temaet Routing, som er inspireret af kommunikationsteknologi, hvor farverne domineres af rød, sort, metallic og meget mere
  • Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    Første Pantone-validering for dybtrykpresse

    tryk-og-print ›BOBST har fået 'det ultimative kvalitetsstempel' med en validering for virksomhedens udvidede farveskala. Det sker efter en omfattende test på BOBSTs egen MASTER RS 6003-trykpresse, som viser, at ægte farvekonsistens på dybtryk endelig er opnået
  • Mød eksperterne hos ScanTeco

    Mød eksperterne hos ScanTeco

    tryk-og-print ›Leverandøren af udstyr til tryk, konvertering og recycling, ScanTeco byder velkommen på standen, når ScanPack åbner dørene for besøgende på Svenska Mässan i Göteborg
  • Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    Fujifilm etablerer europæisk, cirkulært produktionscenter

    tryk-og-print ›På virksomhedens afdeling i Holland vil FUJIFILM Business Innovation fremme cirkulation af produkter og ressourcer på det europæiske marked. Første opgave for det nye center er at indsamle brugte tonerkassetter fra printere og genfremstille dem til nye