Old School-breve styrker omsætningen
Horsens Kommune fik kradset tre millioner kroner ind ved at sende et brev til 419 skyldnere. Også firmaer får fuld valuta for pengene ved at sende et simpelt brev til udvalgte postkasser
Da Horsens Kommune i juni 2017 fik mulighed for selv at kradse gæld ind fra borgerne på grund af nedlukningen af Skats inddrivelsessystem EFI, besluttede den at sende et brev til 419 borgere, der skyldte i alt 3,3 millioner kroner i ejendomsskat. Det gav på under to måneder to millioner kroner i kommunekassen. Frem til november 2017 er der kommet endnu en million kroner, fortæller kommunens regnskabschef Niels Ravn.
Men også firmaer kan høste store fordele ved at bruge noget så ”old school” som et brev, eventuelt kombineret med et nyhedsbrev per e-mail eller en telefonopringning. Toptryk Grafisk i Gråsten fik omsætningen i vejret med hele 25 procent, fra 40 til 51 millioner kroner på ét år ved at bruge breve.
– Vi kunne se, at Google AdWords blev dyrere og dyrere og mindre og mindre effektivt, og da vi gerne ville skille os ud fra konkurrenterne og få mere ud af vore markedsføringskroner, besluttede vi at tage en pause fra køb af søgeord i et år og i stedet forsøge os med breve, forklarer direktør Lasse Frausig fra Toptryk Grafisk.
8,5 gange billigere
Og det virkede. Der blev sendt otte forskellige breve til cirka 1000 kunder og cirka 7000 navngivne kundeemner fra en adressedatabase. De indeholdt produkttilbud, invitationer til fagligt relevante konkurrencer og information om gode og gratis værktøjer.
Hver 10. modtager reagerede på brevene, og cirka to procent af kundeemnerne blev konverteret til kunder. Med Direct Mail-rabat hos PostNorden kostede et brev syv kroner i porto, tryk og kuvertering. Kontaktprisen landede på 350 kroner for hver ny kunde mod cirka 3000 kroner ved brug af AdWords eller 8,5 gange billigere. På et år gik omsætningen op med 25 procent, fra godt 40 til 51 millioner kroner om året.
Et andet firma – Anodyne – investerede 65.244 kroner i 11.514 kundebreve. Det gav et salg på 300.006 kroner til 489 kunder, en meromsætning på 4,5 kroner for hver investeret krone.
Online marketing er ikke alt
LaserTryk.dk opfordrer mange kunder med at omlægge deres markedsføring til trykte materialer som breve eller postkort.
– Brug markedsføringskronerne på den måde, der virker bedst. At fyre penge af på digital markedsføring, når man kan se, det ikke virker, er som at fyre for gråspurvene. Hvorfor ikke udnytte, at folks postkasser er gabende tomme, og at et brev vækker stor opmærksomhed, siger Esben Mols Kabell, den ene af de to direktører hos LaserTryk.dk.
– Vi får da også flere og flere direct mails for især webshops. Når de først har kundeforholdet, men kunden ikke ønsker e-mail-nyhedsbreve, kan man få fat i de kunder ved at sende et brev. Det kan give en flot afkast. LaserTryk.dk opfordrer faktisk alle marketingchefer til at teste brevet som salgskanal.
- Vi har mange eksempler på at brevet giver bedre respons per marketingkrone end traditionel AdWords-annoncering. Mange af vores kunder vedlægger et specifikt tilbud i brevet til kunderne, og på den måde kan responsen nemt måles. Lige som ved AdWords er der intet minimum-kampagnebudget, men fra omkring 3000 styk og opefter får man de bedste portopriser, uddyber han.
-hawin