Old School-breve styrker omsætningen

Old School-breve styrker omsætningen

Horsens Kommune fik kradset tre millioner kroner ind ved at sende et brev til 419 skyldnere. Også firmaer får fuld valuta for pengene ved at sende et simpelt brev til udvalgte postkasser

Da Horsens Kommune i juni 2017 fik mulighed for selv at kradse gæld ind fra borgerne på grund af nedlukningen af Skats inddrivelsessystem EFI, besluttede den at sende et brev til 419 borgere, der skyldte i alt 3,3 millioner kroner i ejendomsskat. Det gav på under to måneder to millioner kroner i kommunekassen. Frem til november 2017 er der kommet endnu en million kroner, fortæller kommunens regnskabschef Niels Ravn.

Men også firmaer kan høste store fordele ved at bruge noget så ”old school” som et brev, eventuelt kombineret med et nyhedsbrev per e-mail eller en telefonopringning. Toptryk Grafisk i Gråsten fik omsætningen i vejret med hele 25 procent, fra 40 til 51 millioner kroner på ét år ved at bruge breve.

– Vi kunne se, at Google AdWords blev dyrere og dyrere og mindre og mindre effektivt, og da vi gerne ville skille os ud fra konkurrenterne og få mere ud af vore markedsføringskroner, besluttede vi at tage en pause fra køb af søgeord i et år og i stedet forsøge os med breve, forklarer direktør Lasse Frausig fra Toptryk Grafisk. 

8,5 gange billigere

Og det virkede. Der blev sendt otte forskellige breve til cirka 1000 kunder og cirka 7000 navngivne kundeemner fra en adressedatabase. De indeholdt produkttilbud, invitationer til fagligt relevante konkurrencer og information om gode og gratis værktøjer.

Hver 10. modtager reagerede på brevene, og cirka to procent af kundeemnerne blev konverteret til kunder. Med Direct Mail-rabat hos PostNorden kostede et brev syv kroner i porto, tryk og kuvertering. Kontaktprisen landede på 350 kroner for hver ny kunde mod cirka 3000 kroner ved brug af AdWords eller 8,5 gange billigere. På et år gik omsætningen op med 25 procent, fra godt 40 til 51 millioner kroner om året.

Et andet firma – Anodyne – investerede 65.244 kroner i 11.514 kundebreve. Det gav et salg på 300.006 kroner til 489 kunder, en meromsætning på 4,5 kroner for hver investeret krone.

Online marketing er ikke alt

LaserTryk.dk opfordrer mange kunder med at omlægge deres markedsføring til trykte materialer som breve eller postkort.

– Brug markedsføringskronerne på den måde, der virker bedst. At fyre penge af på digital markedsføring, når man kan se, det ikke virker, er som at fyre for gråspurvene. Hvorfor ikke udnytte, at folks postkasser er gabende tomme, og at et brev vækker stor opmærksomhed, siger Esben Mols Kabell, den ene af de to direktører hos LaserTryk.dk.

– Vi får da også flere og flere direct mails for især webshops. Når de først har kundeforholdet, men kunden ikke ønsker e-mail-nyhedsbreve, kan man få fat i de kunder ved at sende et brev. Det kan give en flot afkast. LaserTryk.dk opfordrer faktisk alle marketingchefer til at teste brevet som salgskanal.

- Vi har mange eksempler på at brevet giver bedre respons per marketingkrone end traditionel AdWords-annoncering. Mange af vores kunder vedlægger et specifikt tilbud i brevet til kunderne, og på den måde kan responsen nemt måles. Lige som ved AdWords er der intet minimum-kampagnebudget, men fra omkring 3000 styk og opefter får man de bedste portopriser, uddyber han.

-hawin

9/1 2018
  • UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    UPM Raflatac lancerer nye selvklæbende produkter på FESPA

    tryk-og-print ›Som et del af sit Graphics Solutions-produktsortiment præsenterer den finske virksomhed i disse dage en række selvklæbende film og beskyttelseslaminater, der er specielt udviklet til applikationer inden for storformatprint
  • HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    HP-serie optimerer kvalitetsprint for små virksomheder

    tryk-og-print ›Den nye HP Color LaserJet Pro 3000 serie har et kompakt design og kan ifølge producenten levere hastighed, skarpe farver og energieffektivitet til kunder, der kræver høj ydeevne på begrænset plads
  • Først i Norden med HP Indigo V12

    Først i Norden med HP Indigo V12

    tryk-og-print ›Det svenske trykkeri, Nordvalls har som det første i Skandinavien investeret i den højteknologiske løsning til print af etiketter
  • Canon bygger videre på salgssucces

    Canon bygger videre på salgssucces

    tryk-og-print ›varioPRINT 6000-serie TITAN har siden lanceringen i 2017 solgt mere end 1000 stk. til markedet for sort/hvid produktionsprint på ark. Nu lancerer Canon opdateringer til serien på drupa 2024
  • Visutech styrker teamet med ny Service Manager

    Visutech styrker teamet med ny Service Manager

    tryk-og-print ›Marcus Erlandsson er ansat som ny Service Manager for en af de største serviceorganisationer i den grafiske industri. Han kommer med stor erfaring og ekspertise, senest fra lignende stilling i Ricoh Graphic Communications
  • Absolute Flexo Future – nu med AI

    Absolute Flexo Future – nu med AI

    tryk-og-print ›Fremtidens scenarier og løsninger i trykindustrien og den grafiske branche er et tilbagevendende tema på Absolute Flexo Future. Denne gang handler det om AI, når konferencen bliver afviklet i starten af april i Helsingør
  • Canon satser på de store formater

    Canon satser på de store formater

    tryk-og-print ›Med imagePROGRAF GP storformatprintere med 7 farver - bl.a. grå og orange - er det premium-plakatmarkedet Canon henvender sig til. Serien består af tre modeller, som bliver præsenteret på drapa 2024
  • NoviPrint og Xeikon samarbejder om strømlinet, digital etiketproduktion

    NoviPrint og Xeikon samarbejder om strømlinet, digital etiketproduktion

    tryk-og-print ›NoviPrint havde behov for en ny digital trykpresse for at imødekomme større volumen og kortere oplag. Efter nøje overvejelser blev Xeikons model valgt på grund af dens alsidighed inden for både fødevare- og nonfood-sektoren og dens avancerede workflow-funktioner