Dan Labels supplerer med folieemballage
Henrik Rohde, sales manager, Finn Hauge, direktør og Jacob Abildgaard, produktionschef hos Dan Labels står her ved den nye folietrykmaskine. Hele setup’et med trykmaskinen befinder sig i testfasen.

Dan Labels supplerer med folieemballage

Folieemballage er et nyt indsatsområde hos Dan Labels. Med en ny trykmaskine, der trykker folieemballage i mindre og mellem store serier med lave opstartsomkostninger, udfylder virksomheden et hul i markedet, som giver mulighed for vækst

Emballage taler sit tydelige sprog. Den er i høj grad med til at sælge varerne i supermarkeder og i detailhandelens butikker.  Og så er den også i stand til at slå et slag for virksomheder, der ønsker at brande sig selv.

Vingummiposer med påtrykt firmalogo, folierede tebreve og sukkerposer med hotel- og restaurantnavne, eller eksotiske nødder i pakker med tryk designet specielt til helsekostforretningens egen snackserie er bare nogle af eksemplerne.

Med erhvervelsen af en ny trykmaskine til folie melder Dan Labels sig ind i kampen om emballagekunderne. Maskinen ruster Dan Labels til at levere mindre serier af folieemballage med tryk i høj kvalitet.

Dermed udfylder Dan Labels et hul i markedet, hvor man netop efterspørger hurtig levering af folieemballage til produktserier, hvor volumen svinger fra nogle få tusinde til mellem store serier. Specielt på mindre opgaver betyder lavere opstartsomkostninger rigtig meget.

Klar til kampagnevarer

- Vi har afsøgt markedet og ved, at der fremadrettet bliver et større og større behov lige netop for mindre serier af folieemballage med tryk. Dermed hjælper vi blandt andet privat label-kunderne med hurtigt og sikkert at få deres varer på hylderne i supermarkederne. Her er der tale om folieemballage til de produkter, de sælger i eget navn. Det er nemlig ofte mindre serier på nogle få tusind produkter.

- Ligeledes ser vi en mulighed for at hjælpe virksomheder og mindre firmaer, der ønsker at brande sig selv via emballagen. Det kan eksempelvis være i forbindelse med messer, hvor man uddeler produkter med firmaets logo. Her er der kun behov for en begrænset mængde, måske lige under tusind stykker. Den slags opgaver har det tidligere været svært at få leveret i de passende mængder.

- Tryk af små serier er nemlig ikke rentabelt for de store folietrykkerier. Der trykker man store serier, og det har skabt en vis tilbageholdenhed i markedet hos kunder, der ønsker emballage i mindre mængder. Det laver vi om på nu, og vi har da også følere ude hos flere aktører, som synes, det er et rigtigt spændende projekt, siger Henrik Rohde, sales manager hos Dan Labels.

Inspiration fra England

Satsningen med folietrykmaskinen har været godt 2-3 år under vejs. Dan Labels har lavet et stort forarbejde og foretaget de nødvendige analyser, før man kastede sig ud i projektet og investeringerne. Man har kigget mod andre lande og har besøgt trykkerier eksempelvis i England, hvor der er en noget større tradition for at trykke mindre serier af folieemballage.

- I England er der en lang række trykkerier, der klarer den slags opgaver. Selv om det også derovre er lidt af en nicheproduktion, skal man altså ikke længere end til det lokale supermarked, før man bliver tilbudt diverse smagsprøver på småkager, slik og andre convenienceprodukter.

- Der er en lang og stor tradition for sådanne kampagnevarer, som forbrugerne tager med sig på farten. Sådanne varer bliver ofte kun langet over disken eller bliver delt ud hen over kortere perioder og måske endda kun i enkelte supermarkeder, indkøbscentre eller lokalt i mindre områder.

- Der er med andre ord tale om varer i begrænsede mængder. Det kræver derfor ikke den helt store produktionskapacitet, når det handler om emballage og tryk, og det har flere engelske trykkerier altså indstillet driften efter, med stor succes til følge, supplerer Finn Hauge, der er direktør i Dan Labels.

Baglandet er i orden

Som han forklarer, er der flere og flere kunder, som efterspørger løsninger for sådanne kampagnevarer og privat label- og convenienceprodukter i Danmark.

Ud over at besøge en række engelske trykkerier har man hos Dan Labels også kigget godt og grundigt indad i egne rækker. Dan Labels er en del af Emballage Gruppen, der er ejet af Good Food Group.

Good Food Group ejer også fødevareimportøren Jan Import og det kendte varemærke, Svansø. Begge aktører leverer kvalitetsprodukter til detailhandelen, og begge er afhængige af leverancer af folieemballage med tryk i både større og mindre serier.

- Med to så vigtige spillere i detailhandelen in-house i Good Food Group har vi glimrende sparringspartnere, når det handler om at udvikle løsninger til en lang række produkter. Vi skal i fremtiden levere emballage til begge leverandører, og vi har i hele forløbet haft en konstruktiv dialog om fremtidens ønsker og krav til både emballage og tryk, forklarer Henrik Rohde.

Både han og Finn Hauge ser sparringen med og erfaringerne fra de to leverandører som en vigtig drivkraft i bestræbelserne for at nå bredere ud blandt de mange potentielle kunder.

- Med baglandet og ordretilgangen i orden på den måde kan vi vise alle de mange muligheder og fordele, der er for at lave mange forskellige løsninger, uanset om det er standardløsninger eller de mere kundespecifikke af slagsen, siger Finn Hauge.

Nye folier og nye migrationstest

En af udfordringerne med at skulle levere folieemballage med tryk til kunderne består i at finde den rette folie til de produkter, kunderne ønsker at emballere.

Alt efter produkternes art er der mulighed for at levere en folie med den helt rigtige sammensætning af lagene. Her spiller migrationstest af folierne en stor rolle. Dan Labels har allerede fået godkendt en lang række af de folier, man kan levere til kunderne.

- Vi har allerede folie på lager, som kan emballere en lang række fødevarer. Og vi bliver i stand til at levere alle former for foliejob på den nye trykmaskine. Skal vi levere folieemballage til fødevarer, hvor kunden har specielle krav til folien, tager vi dialogen. Her kan der nemt blive tale om løsninger, der omfatter helt nye foliesammensætninger. Det medfører, at vi får lavet nye test af de nye folier.

- Det er en standardprocedure, og her skal man indstille sig på, at der er ventetid på godkendelsen. Den forretningsgang kender man hos fødevareproducenterne og i detailhandelen, så vi ser frem til et spændende samarbejde med en masse nye kunder i fremtiden, siger Henrik Rohde.

Styr på produktionsmiljøet

I forbindelse med satsningen gik Dan Labels tidligt i gang med at forberede de fysiske rammer for aktiviteterne. Man har indrettet en af de eksisterende haller til projektet og har her et støvfrit miljø med udsugning. Hallen er godkendt af fødevarestyrelsen og Dan Labels er i øvrigt BRC-godkendt og opgraderet til high-risk niveau.

- Det betyder, at vi har styr på alle processer, og at vi har et fantastisk produktionsmiljø. Og så har vi gjort plads til endnu en folietrykmaskine, som vi nemt kan få installeret, siger Jakob Abildgaard, som er produktionschef hos Dan Labels.

Dan Labels har faktisk etableret et decideret folieteam i virksomheden. Man har ansat to medarbejdere mere i produktionen og kanaliserer også flere kræfter i salgsteamet over i opgaverne med folieemballagen. Finn Hauge mener da også, at satsningen styrker virksomheden.

- Den nicheproduktion, vi starter, er et super fint supplement til vores eksisterende kerneforretning med tryk og produktion af etiketter. Med et bredere produktsortiment og flere medarbejdere bliver vi også mere fleksible, når det handler om at planlægge og udføre arbejdsopgaverne i dagligdagen. På den måde giver investeringen i det nye indsatsområde rigtig god mening, siger Finn Hauge.

Dan Labels er snart færdig med de sidste testkørsler af maskinen og er fra midten af marts klar til at producere folieemballage med tryk, for fuld skrue.

-hawin

 

 


15/3 2016