Etiketter tager et kvantespring
Henrik Rhode, Sales Manager og Jacob Abildgaard, produktionschef hos Dan Labels ser store muligheder for at lave super attraktive etiketter med den nye maskine.

Etiketter tager et kvantespring

Dan Labels styrker porteføljen med ny forædlingsmaskine og er klar til at sætte nye standarder for etiketproduktionen. Forhøjet tryk med lak og embossed hotfoil på etiketterne styrker varesalget for producenter og brandowners

Af Hans Windeløv

Etiketter er i høj grad med til at sælge varer i butikkerne. Etiketter med det helt rigtige design og attraktive tryk suger forbrugernes opmærksomhed til sig. Dermed er det ofte varerne forsynet med de attraktive etiketter, der vinder kampen om butikskunderne og havner i indkøbsvognen.

Det er man klar over hos både brandowners, producenter og i detailledet – og heller ikke trykkerierne er en undtagelse her. I hele den grafiske industri, hvor aktørerne bruger mange ressourcer på at optimere mulighederne for at skabe unikke etiketter, har virksomheden Dan Labels, som er en del af Emballage Gruppen, taget udfordringerne op og har investeret i en ny forædlingsmaskine, som netop gør det muligt at imødekomme kundernes krav og tidens trends.

3D-oplevelse af etikettryk

Maskinen fra Grafisk Maskinfabrik omfatter et flatbed system med hotfoil og embossing, screen seriegrafi, en lak lamineringsenhed og semi rototativ stans.

- Den nye forædlingsmaskine gør det muligt for os at lave etiketter, som virkelig signalerer noget helt specielt, og som springer i øjnene hos forbrugerne. Både med hotfoil embossing og lakenheden laver vi nu etiketter med logoer og skrift, som er forhøjet, og som dermed giver en 3D-oplevelse af trykket på etiketterne. Det er faktisk lidt af et kvantespring, vi tager med lige præcis den teknik. Som vore kunder udtrykker det, ’har de ikke kunnet få armene ned’ efter at have set prøver på etiketterne, siger Henrik Rhode, Sales Manager hos Dan Labels.

Både skrift og logoer samt anden udsmykning på etiketterne får en helt ny dimension, når forhøjet lak og embossed hotfoil kommer i spil. Det bliver muligt at lave super kreative løsninger, som rykker ved, hvad der tidligere har været muligt at trykke, og som dermed tiltrækker sig opmærksomhed, når varerne står på hylderne.

Initiativer bliver honoreret

Samtidig forlænger etiketterne med forhøjet lak og embossing oplevelsen, når man tager varerne ned af hylderne for at studere dem nærmere. Man mærker trykket på en helt anden måde. Der bliver tale om en detaljeret tekstur på etiketterne. Det er kun kreativiteten, som sætter grænsen.

- Selv om vi modtager en færdig fil med design, er det vores dygtige trykkere, som laver finish og detaljer på etiketterne. Vi har altid tænkt ud af boksen og ’søsat’ en masse kreative ideer. Også inden vi fik den nye maskine - og det er blevet bemærket og honoreret af kunderne, siger Jacob Abildgaard, produktionschef hos Dan Labels.

Kunder stiller store krav

Det er faktisk for at kunne bevæge sig et par niveauer yderligere op af den kreative rangstige, at Dan Labels har anskaffet sig den nye maskine. Man har allerede en forædlingsmaskine i huset. Den laver udelukkende hotfoil. Det har man så hidtil udnyttet på fornem vis. Med den nye maskine tager man så et gevaldigt kvantespring, hvad kreativt design angår. Derfor er det også kun naturligt, at trykkeriet bevæger sig frem i værdikæden og er blevet en vigtig aktør allerede tidligt i processen, når det handler om at designe etiketterne.

- Etiketmarkedet er presset. Der er stor konkurrence om opgaverne, og kunderne stiller større og større krav til produkterne og til leveringstid og –sikkerhed. Kunderne ønsker samarbejdspartnere, som de har tillid til, og som de kan sparre med om de kreative ideer og designs. Og det er da også samarbejdet med en af vore kunder i vinbranchen, som førte til, at vi anskaffede os den nye maskine. De ønskede, at vi skulle tage kvaliteten af deres etiketter til nye højder, hvilket krævede, at vi anskaffede nyt materiel.

- De kunne godt se pointen og ønskede at fortsætte samarbejdet, hvis vi foretog investeringen. Ud over at vi har bibeholdt kunden, mærker vi stor interesse fra andre kunder. Vi er nemlig de eneste i Danmark, som har maskinen, der kan lave det attraktive forædlingsarbejde med flat-bed embossed hotfoil på etiketterne, siger Henrik Rhode.

Der knytter sig dog endnu flere fordele til maskinen. Dels er prisen på værktøjer til både flat-bed embossing og stans billige, og dels er opstarten på nye jobs utrolig hurtig.

- Vi har et super godt samarbejde med de virksomheder, der fremstiller værktøj til processerne. Det betyder rigtigt meget, at vi har en tæt dialog om de opgaver, vi skal lave. Det giver en fleksibel arbejdsgang og sørger for, at vi hurtigt kan komme i gang med produktionen, siger Jacob Abildgaard.

Etiketter sælger varer

Hos Dan Labels ser man frem til de fremtidige opgaver. Det er faktisk kun fantasien som sætter grænser for, hvad man kan lave. Derfor satser man endvidere også behårdt på at optimere det opsøgende arbejde.

- Vi har en salgskoordinator på sagen, som allerede er i tæt dialog med både eksisterende og kommende kunder, siger Henrik Rhode og fortsætter:

- Vinbranchen er stor og vækster en del. Ønsker importørerne og vinhusene at øge salget og omsætningen, er det vigtigt, at etiketterne er attraktive. Det har vi stor erfaring med fra nogle af vore kunder. Samme mekanisme gør sig gældende for andre produktområder. Spiritus og madvarer er nogle af eksemplerne, hvor vi i fremtiden kommer til at se, at kampen om kunderne foregår både på emballagen og ikke mindst på etiketterne. Her er vi godt rustet til at hjælpe producenterne og brandownerne med at skabe opmærksomhed omkring deres produkter.


 


 


 

17/5 2016